Noen som har kjennskap til dette foret?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Ida
Betarotte

Post by Ida »

:shock: :shock: :shock: Fyttikatta!
Jaja, bra de har matlyst da!

Spike

hoho..

Post by Spike »

..men kan jo legge til at gampen ikke spiser såå mye kraft per dag, hun får mye høy + vitaminer/mineraler, og kraftfor er bare "æppetaiser" morgen & kveld :P

Men de (pottisene, altså) spiser VANVITTIG mye uansett :D
:shock: :P

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Apropos hestefor. Noen som har gitt det til sine rotter?? Jeg forer hesten min med Campion Komplett pellets. Kanskje det kunne brukes som 'snaddermat'??

Ellers forer jeg også på noe som heter Chaff. Dette er opphakka havrehalm. Det er sikkert digg å lage rotterede av? Musene på stallen digger ihvertfall å bruke chaffen til rede :shock:

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Oi, det hadde jo vært interessant å prøve!
Er vel mulig at det er satt sammen av litt annet enn hva rottene trenger, men det går jo an å sjekke innholdet og sammenligne med annen mat.

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Jeg handler hestefor hos Gjesti&Sønn på Sagene i Oslo. Ser at de også selger mat til kaniner/marsvin/hamster der, men aner ikke hvilken type. Får vel stikke innom der en dag. Kanskje de selger til en bedre pris enn hos dyrebutikkenen.

Her er innholdsfortegnelsen til Komplett
Image

Hmm - står at det bare må brukes til det dyreslag den er anbefalt til :lol: Da utgår det. For å være på den sikre siden. Er jo en del mineraler i dette foret, og rotter skal vel ikke ha så mye mineraler? Eller???
Last edited by Gittiamo on 31 Jul 2007, 23:25, edited 1 time in total.

Spike

ja, hestemat

Post by Spike »

I pelletsblandinger som fex Champion Komplett er nok vit/min-mengden helt uttpå jordet for rottene, men det trenger nødvendigvis ikke være negativt (altså, at det har noe å si for pottisene).
For hester bruker de å beregne så og så mye for per hundre kg hest per dag, for å sørge for riktig vit/min-mengde. Det kommer ann på hvordan for, og det bruker å stå på/på lapp i sekken.
Tror ikke jeg hadde orka å finne ut av dette, for å være helt ærlig - men gitt rottene litt av & til, eller evt gitt ikke-pelletert for (u vit/min).
Havre spiser de jo i mange rottefor-typer uansett, og i noen rottefor er det bygg også. Havre kan man kjøpe på FK hel eller valset (knust) - obs! Den knuste varianten har kort holdbarhetstid - er vanligvis ok lenge etterpå, men næringsverdien synker fort, og den kan også harskne.
Bygg kan man kjøpe pelletert - hel bygg er ganske så uspiselig ;-)
FK (vi her nord har ikke så mye å velge i når det kommer til hestefor..) sin serie Champion har også "musli-hestefor", nemlig GULL - dette lukter godt også - men det er tilsatt vit/min (i pelletsbitene), og er nok, som i det pelleterte foret, bundet av et eller annet med sukker i - før var det ofte melasse (som er "rester" fra sukkerproduksjon), noe vi hesteeiere bruker også bruker, alene, som hestesnadder i eller utenom annen mat ;)

Har ofte tenkt at jeg kunne ha kjøpt en ekstra sekk med havre og ta hjem, kanskje jeg må gjøre det neste gang :P
Last edited by Spike on 31 Jul 2007, 23:27, edited 1 time in total.

Spike

lappen ja!

Post by Spike »

Der var lappen fra inni sekken til komplett, ja :P

Og om bygg; den pelleterte varianten er meg bekjent IKKE tilsatt vit/min ;)

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Hadde jeg fora på Gull, som lukter digg, så skulle jeg gjerne pelt ut de beste bitene til rottetottene jeg :lol:

Spike

for mye

Post by Spike »

Ja, jeg og ;)
Tror nok at de med ikke så mange rotter som meg *kremt* vil slite litt med å få brukt opp en 25-35 kgs sekk før den ble "utdatert" og kanskje dårlig, så enten må man da
- ha hest, og ta med litt hestemat til rottene
- være flere ilag for å kjøpe :P

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Jeg brukte faktisk Komplett som treningsgodbiter til hunden min også jeg :lol: Når det koster kr 200,- for en sekk, så ble det billige treningsbiter. Men det er greit å ha noen flere å dele med ja. En stor sekk holder jo i vinter og votter av tid kun til rotter :lol:

Spike

ojsann

Post by Spike »

Og jeg som trodde jeg hadde en altetende hund ;-)

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Hehe hunden min var treningsnarkoman og alt jeg ga henne under trening, var superdigg. Enkel slik.

Men nå er hunden min i hundehimmelen desverre... hun døde for litt over en uke siden :( Derfor jeg nå venter i spenning på at mine to rottejenter skal bli født snart.

Spike

huff

Post by Spike »

Så trist :( Kondolerer!
Det blir bra med rotter, ja :P
Synd du ikke bor her oppe, da skulle du fått nye småvenner så det holdt ;) ;)

Ang trådens tema; noen som vet om man kan få kjøpt dette foret på nett, som privatperson?

Post Reply