Rotteunge-boom?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Rotteunge-boom?

Post by Heidi »

Er det bare jeg som er litt sær, eller er det fryktelig mange rotteunger til salg og omplassering rundomkring for tiden? Og er det bare meg som lurer på hvordan vi kan få alle dere som har eller har lyst til å ha rotteunger, til å sette seg grundig inn i avlsveiledningen vår, for om mulig å kunne bidra til at rottene våre bl.a. får færre sykdommer? Og allerhelst få dere til å søke om godkjenning?

Eller er de fleste ikke interesserte i å delta i et sånt arbeid, fordi de langsiktige målene ligger så langt fremme? Husk da på at dette angår hver eneste en av dere som har rotter, både oppdrettere og rotteeiere!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg er helt enig ! Det er alt fo mange rottunger som er til salg og omplassering...


Men jeg har en ide... NTF kan jo sende ut an avels veiledning til hver enkelt dyrebutikk,slik at alle de som kjøper rotter, vet hva det vil si å drive avl.

Jeg er interessert i å være med på slikt arbeid ( jeg må vel vente til jeg er 18 :wink: ) Det er jo forferdelig dyrt å ta rotter til dyrlegen pga lufteveis infeksjoner, Mycko,Svulfter alt etter.

Ville det da ikke vært best om alle/de fleste hjelper til med å avle ærlig , på friske dyr ,lengre levealder og undersøke linjen for sykdommer og selfølgelig tenperamnt/lynne ??..

Jo friskere dyr som blir avlet frem jo mindre dyrlege besøk til mange hundre kroner..+ at man får en rotte som man kan ha gleden av å eie en ganske god stund...

Det er min lille mening om skaken !!!

PS* Heidi flott at du tar opp saken :) 100 poeng til deg :wink:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Folk som kjøper bør være litt mer kresen på hva de tar i mot. De bør kreve å få stamtavle og informasjon om linjen, og de bør velge unger fra en oppdretter med godt rykte(med oppdrettsgodkjenning).
Hvis kjøpere begynner å stille fler krav blir til slutt oppdrettere nødt til å følge disse kravene for å "bli kvitt" ungene...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

ketopas

Post by ketopas »

Nu bor ju inte jag i Norge och har aldrig varit där, men det är så här också. Väldigt många som får ungar utan att ens veta vad de gör, jag har till och med sett en som försöker para alla sina råttor oavsett ursprung bara för att det är naturligt för råttorna. Flera har diskuterat detta med henne men hon ändrar sig inte... Finns många fler som henne.
Det är även många som har fått tjuvparningar på sista tiden, fler än det brukar. Jag själv tror inte att alla dessa så kallade tjuvparningar är tjuvparningar, utan jag tror snarare att en del av dessa är oseriösa personer som vill para sina råttor men som inte har några bra råttor att para - så då tar de vad de har, och skyltar det med tjuvparning för att slippa tjafs. De som ändå får tjuvparningar på riktigt borde nog se över hur råtthållningen egentligen är.

Jag har själv fått en tjuvparning nyligen. Mamman är resultatet av tjuvparning mellan två zooråttor, pappan är zooråtta. Inte bra med andra ord. Jag anser mig ha gjort ett stort misstag och att det är min skyldighet att se över min råtthållning så gått det går för att se hur det gått till - antagligen har en av hanarna, Sivert, tagit sig ut genom foderluckan på buren när jag tagit bort matskålarna för att diska ur de. De brukar alltid sitta där snällt och vänta på ny mat så jag tänkte inte på att kika om alla var kvar i buren. Tyvärr är ju tjejernas bur inte inbrottssäker, bara rymningssäker... Detta är helt och hållet mitt fel med andra ord.

Vad som även förvånar mig är att folk inte sätter avelsförbud på dåliga råttor? En del uppfödare sätter avelsförbud på sina om det är nybörjare som ska köpa dessa, vilket såklart är bra. Men många av de som får så kallade "tjuvparningar" gör inte detta, och folk tror att det är fritt fram att para de också? Har själv satt avelsförbud på mina pga ursprunget. Allt annat med de är helt perfekt bortsett från pappans unga ålder, men jag är strikt emot parning med zooråttor inblandat så det är väldigt strängt avelsförbud. Ungarna säljs inte till personer jag inte vet att jag kan lita på heller, utan bara till sådana som antingen bara har hanar (jag ska behlla alla honorna) eller som är ärliga och har erfarenhet. Lyckas de inte säljas stannar de här hos mig, någon avlivning blir det inte - jag satt de till världen och får ta mitt ansvar för de. Synd att det inte är så många som tänker likadant!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har noe mere å si om saken :shock: :!: :D

Når det gjelder salg av rottunger som ikke kan brukes i avl eller har noe galt med linjen.Synes jeg at Kjøperen bør/må skrive under på en kontrakt , at man setter seg ansvarlig i å ungå unger/pariger uten avlsrådets godkjennelse.Oppdretteren beholder orginalen og kjøperen beholder kopien.Blir kontrakten brutt....jaja vet ike halt hva som skjer da ..

Og løpet av det siste året har det vært noen som har avlet på rotter som oppdretteren/avelsrådet har "frabedt" å avle videre på.Og veldig mange som vil at rottene sine skel få unger fordi det er gøy.

Her er et eksempel...
I fjor solgte jeg en rotte til en venninde, Jeg gav beskjed om at rotta IKKE skulle avles videre på p.g.a innavls problemer i linjen(rottemoren ble kjøpt drektig).
Men det viste seg at hun ikke klarte å dy seg og satte unger på rotta uten lov.Så ble problemene med linjen ført videre .

Og den skyhøye diskusjonen om Deimos vi hadde her engang er også et godt eksempel på u-ærlige kjøpere :evil: .

Desverre er det mange som ike har hørt om NTFs avelsveiledning engang.
Jeg visste ikke om NTF avels arbeid før jeg ble medlem.Og før det visste jeg ikke engang at det var så viktig :shock: .

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det tar tid å forandre på folks holdninger. Hvor ofte hører man om småjenter som "bare skal ha et valpekull"? Det skjer sikkert endel ugjennomtenkte parringer i hundeverdenenen også, men ikke på langt nær i den målestokk som hos rottene. Hvorfor er det mindre viktig å tenke på gode og dårlige egenskaper når man har rotter? De er da like mye verdt i mine øyne som hunder, og skal behandles med samme respekt. Jeg opplevde her en dag at noen løftet på øyenbrynene da jeg fortalte om NTFs avlsveiledning, og hvor mye arbeid vi har lagt i den, og sa med latter i stemmen: "Er det noen som bryr seg om det da? Det er jo bare rotter!". Dette tror jeg er en ganske vanlig holdning blant folk flest. Når jeg tok meg tid til å forklare litt mer om de problemene norsk rotteavl står ovenfor så skjønte de at det kanskje hadde noe for seg likevel, men jeg føler ofte at folk ikke har "respekt" for at vi vil gjøre noe for rotter. Enda verre blir det når jeg opplever at også rotteeiere gir blaffen i planlegging og oppfølging av kullene sine.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Ja.Dette er et problem... Men kanskje det går ann å forebygge dette, med å reklamerer for NTF igjenomm dyrebutikker???

Jeg opplever også det at fol sier til meg -"hvem bryr seg vel og rotter?!" Tilogmed dyrehandlere aner ikke hva NTF er ! Og at de ikke bryr seg om hvem som kjøper rottene ,eller om hvor syke de er , Enda sløvere er det at de ikke sr forskjel på hunner og hanner og selger rottene parvis av hvert kjønn :shock: Og mange kjøper hunnrotter som er drektige fra dyrehandlere som ikke har greid å skille hunnene fra hannene.

Er det rart at det er mange løskull ??
Ikke spesielt sakelig men...det har jo med temaet å gjøre..

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Ja, vi burde kanskje reklamere litt. Jeg visste ikke at NTF fantes før jeg kjøpte en rotte i en dyrebutikk og dama i kassen skrev opp addressen til NTF's nettside. Før jeg var på NTF's webside visste jeg heller ikke at det fins en avelsveiledning og ordentlige oppdrettere i Norge. :roll:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

De fleste butikker o.l. har en oppslagstavle, hvis alle printer ut noen eksemplarer av ntfutskriften og plasserer den på oppslagstavler i området man bor i kanskje man når fler folk og får reklamert litt.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Locked