Hjelp!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
bertone_berta

Hjelp!

Post by bertone_berta »

Jeg er ei jente som har hatt 2-3 hetterotter før, og som nå skal skaffe seg det igjen :o Er en del år siden jeg hadde rotte, så hadde vært supert med litt hjelp! Jeg kan jo begynne med å spørre litt :lol:

1) Hva slags strø anbefaler dere for at det ikke skal lukte så mye? :hm:
2) Hva slags fôr og hvor mye, for at den ikke skal bli over- eller undervektig?
3) Hvor stort bur MÅ de ha?
4) Hvor lenge lever de? :?:
5) Er de fullvoksne når de er 8 mnd?

Takker så mye for alle svar jeg får! Alt hjelper, og all info er relativ :lol:

Klemklem..

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

1) Jeg bruker for tida Gnavz. Det er laga av tang og tare blandet med cellulose. Det er bra, i og med at det tar ei stund før du merker lukta av rottene (men du må likevel være flink å holde rent i buret så dyrene har det bra, vettu ;) ). Men det lukter en del i seg selv da. Så du må egentlig finne ut om lukta av strøet plager deg, og hvis ikke så anbefaler jeg det :)

2) Akkurat nå gir jeg Prestige rotteblandig fra dyrebutikken, men skal kanskje over på RM1 snart (som de selger i nettbutikken til NTF). Jeg har alltid tørrforblanding og vann tilgjengelig. I tillegg får de annen, variert mat hver dag. Som friskre grønnsaker, frukt, ukrydret kjøtt, laks, litt brød osv. Dette står det masse om på forumet, bare søk!

3) Her er en rottebur-kalkulator : http://www.rattycorner.com/odds/calc.shtml
Men det den der viser er kanksje litt knapt. Mitt bur er ifølge den kalkulatoren stort nok til 2 rotter hvis jeg utnytter plassen godt nok. Men jeg mener mitt er for lite når jentene blir store, så jeg leter etter et større nå.
Og så er jo det andre faktorer som spiller inn. Et stort bur blir som et lite bur hvis de aldri får komme ut å springe, mens et bur som er på grensa til å være litt lite, kan gå om de får springe ute mange timer hver dag. Så det er ikke bare buret som er viktig, men hva slags aktivitet de får ellers :)

4) De fleste lever vel til de er ca 2 år. Noen dør tidligere av sykdommer som desverre mange søte småtroll får.. Men noen kan også leve og bli godt over 3 år.

5) Er faktisk ikke helt sikker på den fullvoksen-greia.. Har lurt litt på det selv. Kanskje du finner svaret hvis du leter litt rundt?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Hei :D Det er veldig lurt å starte med å søke på forum på de forskjellige tingene du lurer på.Søkefunksjonen finner du oppe på siden. :les:

Post Reply