Politianmeldelse?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Politianmeldelse?

Post by heidiii »

Er dårlig stell av dyr i dyrebutikk nok til å politianmelde dem?
Dårlig renhold, ingenting å slipe klør/tenner/nebb på, små bur, salg av syke dyr, unnlatelse av å behandle syke dyr, kosthold som ikke er tilpassa artens ernæringsbehov, unnlatelse å skille på kjønn tidlig nok slik at det blir innav og tidlig graviditet etc.

Jeg har sendt bekymringsmelding til Mattilsynet, og tipset aviser, men det ser ikke ut som om saken er "viktig" nok... Dessuten er jeg også litt reddfor at jeg skal bli anmeldt for trakassering eller noe om jeg ikke gir meg.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Ja, jeg tror det er på sin plass å anmelde. Dyrevernloven er klar på hvilke rettigheter dyr har:
Dyrevernloven wrote:§ 5a. Tilsyn og stell

Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte, herunder tamrein, eller som har tilsyn med slike dyr for eigar eller innehavar, skal syta for at:
1. dyret får nok og godt nok fôr og vatn, alt etter trongen hjå det einskilde dyret,
2. dyret får forsvarleg tilsyn og stell, m.a. får stelt klør, hovar eller klauver,
3. bindegreie eller stengsel ikkje skader dyret eller er til ulempe for det i utrengsmål,
4. sjuke eller skadde dyr får høveleg behandling og vert avliva om det trengst,
5. dyr på beite vert henta heim før frost og snøfall er ventande om hausten.
Klikk på lenken for å lese mer:
Lov om vern av dyr
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Da har jeg skrevet en stikkordsliste og går for å politianmelde nå.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Jippi! :bravo: :thu:

Du må fortelle hvordan saken utvikler seg videre da. :D

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Nå er jeg skikkelig skuffa! Det viser seg at privatpersoner ikke kan anmelde butikker for brudd på dyrevernsloven, man må gå gjennom Dyrebeskyttelsen. Og det selv om jeg ringte politistasjonen på forhånd for å høre hvordan jeg skulle gå fram. Jeg skal nå kontakte DB da, men jeg er veldig lei meg nå (må innrømme at jeg begynte å gråte da jeg snakka med politimannen), for det kommer jo til å ta tid, og i mellomtiden lever dyra under de samme kåra. Jeg stoler ikke på at de kommer til å ta seg av rotteungene med luftveisinfeksjon skikkelig, så hva kommer til å skje med dem?

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det er vel ikke Dyrebeskyttelsen du skal kontakte? Men Dyrevernsnemnda. Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon som ikke har noe særlig makt. Er Mattilsynet og Dyrevernsnemnda som kan gjøre noe: http://www.mattilsynet.no/dyrevern

Utrolig at det skal være slik, men sånn er det, dessverre...

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Han sa Dyrebeskyttelsen. For jeg sa jeg alt hadde kontakta Mattilsynet/Dyrevernsnemnda. Uansett, nå har jeg jo kontakta begge deler, så da får jeg se hva som skjer.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Du får holde oss oppdatert på hva som skjer!

Har du forresten dokumentert forholdene på en eller annen måte? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å gjøre det, i tilfelle du trenger det senere.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg har kun dyrlegeregningene fra rottene som jeg "reddet" på mandag(en har betent øye og begge har luftveisinfeksjon), men de to andre hamsterne derfra (som også har helseproblemer) har jeg ingenting på annet enn notatene jeg har laget og datoer.
Jeg burde tenkt på det før, men jeg trodde (i all min naivitet) at butikken ville skjerpe seg da jeg begynte å si i fra om ting.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ok. Kanskje du har mulighet til å få tatt noen bilder eller lignende?

Nei, vi har flere eksempler på at butikken bryr seg lite så lenge de selger, noe som egentlig er logisk da de nettopp er en butikk.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg må innrømme at jeg har vært dum igjen. Jeg prøvde å ta bilder, men siden Frank bare snudde seg bort hele tiden, fikk jeg ikke noe av øyet hans. I tillegg begynte antibiotikaen å virke nesten med en gang. Kjempebra for han, men det gir meg ikke så mye å fotodokumentere nå. Kanskje jeg kan få veterinæren til å skrive noe for meg?

Jeg hører jo stødt og stadig om dyrebutikker som ikke tar ansvar, men jeg er så godtroende at jeg liksom alltid håper at de neste gang vil gjøre det rette overfor dyra :oops:

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg skjønner. :)

Hvordan er det i butikken nå?

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Samme som alltid. Altså, hvis man er heldig og kommer rett etter rengjøring/burskift ser det jo bra og rent ut og dyra har fått friske gulerøtter og greier, men om man så kommer tilbake ett par dager senere ligger det svarte innskrumpa gulerotbiter i burene (som dyra fortsatt spiser på), tissehjørnene er oransje og stinker. Noen ganger lukter det ammoniakk av burene, særlig hos hamsterne, for de bor i hjemmelagde tankbur.
Ellers har verken gangere eller fugler noe så trimme nebb/tenner/klør på, alle gnagere (samt kaniner) får samme gnagerblanding. Og nå er det to dverghamstere som bor i hvert sitt knøttlille terrarium, og de har en svær gjeng med småfugler i et vanlig undulatbur. Gnagerne har også veldig lite å gjemme seg i, så jeg ser at særlig hamsterne kan bli litt stressa. Hamsterjenta jeg kjøpte sist var ganske så apatisk, men etter at hun kom hjem til oss har hun blitt skikkelig rampete, og det kan være litt problematisk når hun begynner å klatre oppetter vegger og slikt, men jeg syns hun fortjener å herje etter månedsvis i et altfor lite bur uten noen leker.
Det er også mye sykdom der, særlig luftveisinfeksjon, for jeg hører stadig "nesepopping" og litt smånysing. Alle fire jeg har derfra har luftveisinfeksjon. Jo, og så er det masse innavl, jeg har sett flere fødsler der (som viste seg å komme overraskende på betjeningen).

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Uff, håper å få til noe så vi kan gjøre noe med dyrebutikkene. Er jo utrolig at de kan holde på sånn!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Får vondt av å lese dette :( Burde ikke hun "Dyrlegene" engasjere seg i dette?Hun er jo smådyrenes venn!Noen som kan ta kontakt med henne å "få henne med på lag"? ;)

Post Reply