rotteslåssing.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

MiljamJenta wrote:
kikky wrote:sjøl om man kjøper fra oppdretter betyr ikke dette at rottene ikke kan bli syke.
Ja ;) Men det er jo mindere risiko, selfølgelig bare fra seriøse oppdrettere, for da avler man ikke på rotter som har sykdommer :)
Litt mer OT her, selv om de rottene man avler på er friske kan tempratur og luf fuktighet hos andre føre til at rotta blir syk uansett fra hvor den kommer. rotter er jo desverre ikke de mest hardføre dyra. bare så du er klar over dette og ikke blir skuffet hvis du kjøper en frisk rotte fra oppdretter som blir syk.

siv
River avispapir

Post by siv »

man skulle nesten tro at de var hardføre, for vill rottene tåler jo det meste å spiser det meste, men de tam rottene vi har er jo avlet av mennesker å er vel derfor mere var for sykdommer å sånt :hm:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

vel er ikke mange villrotter som tåler mye, de lever ikke like lenge som våre tamrotter. men vi har jo ikke akkurat avla etter hardføre rotter, det som har blitt avlet etter er rotter so liker mennesker. også tror jeg det har vært en del innavl :hm: ?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Mulig at en tredje kompis kunne flytte fokus litt,og myke opp forholdet i buret.Kunne bli mere lek kanskje? :?:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

siv
River avispapir

Post by siv »

kikky wrote:vel er ikke mange villrotter som tåler mye, de lever ikke like lenge som våre tamrotter. men vi har jo ikke akkurat avla etter hardføre rotter, det som har blitt avlet etter er rotter so liker mennesker. også tror jeg det har vært en del innavl :hm: ?
ja det tror jeg oxo at det har vært litt innavel rundt om kring :|
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

kikky wrote:
MiljamJenta wrote:
kikky wrote:sjøl om man kjøper fra oppdretter betyr ikke dette at rottene ikke kan bli syke.
Ja ;) Men det er jo mindere risiko, selfølgelig bare fra seriøse oppdrettere, for da avler man ikke på rotter som har sykdommer :)
Litt mer OT her, selv om de rottene man avler på er friske kan tempratur og luf fuktighet hos andre føre til at rotta blir syk uansett fra hvor den kommer. rotter er jo desverre ikke de mest hardføre dyra. bare så du er klar over dette og ikke blir skuffet hvis du kjøper en frisk rotte fra oppdretter som blir syk.
Ja, selfølgelig mente jeg ikke at luftveeisinfeksjoner og andre lignene sykdommer kan utelates selv om de er oppdretsrotter ;)
Men sykdommer som livmor- og testikkel-kreft kan vel unngås mer ved at man kjøper fra oppdretter :?:
Det må jo være en grunn får at man ikke avler på rotter som har hatt slike sykdommer :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Nei det kan det ikke.. Det er jo selvfølgelig en mindre sjanse. Men kreft blir mer og mer vanlig og det er ikke bare gjennom nedarvng an får den. ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

som oppdretter vil man forsøke å avle på friske linjer, men det er svært vansklig da å ha 100% kreftfrie linjer, spesielt her i norge hvor avlsmaterialet ikke er det beste, enda.

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

oki, da lærte jeg enda mer :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja man lærer stadig noe nytt :) Det stopper man vel aldri med heller.. hehe. Men målet for oss oppdrere er jo at slike sykdommer skal minke og i bestefall bli borte. Så vi jobber med saken ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply