Politianmeldelse?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Takk for støtten alle sammen :D

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Nå har jeg både gode og dårlige nyheter:
Den dårlige er at rottene som ble satt på vent, blir muligens avlivet. Nå angrer jeg veldig på at jeg sa i fra om at de rottene var syke, og tenker at jeg kanskje skulle tatt med meg enda flere hjem.

Den gode er at jeg fikk tilbake penger for veterinærutgiftene for luftveisinfeksjonen, nesten 500 kroner. Da ble jeg tatt alvorlig, og det er jeg glad for. Frank og Harald er også glade, for de pengene skal brukes på "rotteutstyr" fra IKEA og nettbutikken her.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Du reddet noen. Konsentrer deg om det :D

Vi kan bare håpe at dyrebutikken skjønner det er dårlig butikk å behandle dyrene dårlig :akt:

Det stilles krav til avlivningsmetoder for dyr. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du be Mattilsynet undersøke om dyrene blir/ble avlivet i henhold til regelverket.
jfr.
Avliving av dyr skal skje på en skånsom og effektiv måte som ikke setter dyr i fare for å lide.
Skal du avlive dyr, må du være over 16 år og ha nødvendig kompetanse. Avlivinga må skje ute av syne for andre dyr.
http://www.regelhjelp.no/Templates/Emne____6683.aspx
Interessant nok er ikke dette det samme som står i lovteksten, hvor 16-årsgrensen og kravet om kompetanse bare gjelder enkelte dyreslag. Men siden regelhjelp.no er en offentlig side, sier den noe om hvordan det offentlige mener reglene skal tolkes.

Veterinærhøgskolen er også klare på at de stiller krav til avlivnig ved Fysiske avlivningsmetoder. (Alminnelige folk får ikke bruke kjemiske metoder.)
Slike avlivingsmetoder (slag, nakkedislokasjon o.l.) stiller spesielle krav til utøveren og til utstyret som anvendes. De må ikke benyttes uten at vedkommende har fått adekvat opplæring på døde eller anesteserte dyr.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg tenkte forresten jeg skulle nevne at butikken faktisk har skjerpa seg litt nå. Burene er generelt renere og har flere leker og skjulesteder. Fortsatt noen ting jeg ikke er fornøyd med, og det henger i stor grad sammen med holdningene til de som driver butikken og jobber der, men det har blitt bedre, og det syns jeg er bra.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

No veit ikkje eg om det er samme butikk som eg har vore på, men det er spes ein butikk her i Bergen som driver rottefabrikk. Stadig nye kull, små bur, lite "aktivitet", knallbillige rotter, og rimelig uinteressert holdning når eg har spurt om rottene. Hauger med dverghamster og vanlige hamster som står i transportbur.
Det har ikkje vore direkte skittent når eg har vore der, men det innbyr ikkje akkurat til handel.


Uansett kjempebra gjort av deg Heidiii! Det er viktig at nokon tar tak i slikt ! :sol:

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Hvilken dyrebutikk er det du har vært på i Bergen da? Jeg har skrevet et innlegg om Aquazoo på Kilden. Der hadde de babyfabrikk, alt for mange dyr i hvert bur, burene var veldig skitne og rottene ble aldri håndtert.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Altså, det er fortsatt ting som ikke er bra, så jeg mener bare at det er blitt litt bedre. Det som fortsatt er av problemer: Innavl, gnagerfôr til alle, tilfeller med for små bur, døra til dyreavlukket er nesten aldri lukka. Og personalet er jo, ja, ikke alle like informerte! Så det gjenstår fortsatt en del, men all forbedring teller, og betyr noe for dyra der.
Det gjelder Sentrum ZOO på Galleriet.

Til gjengjeld, den butikken jeg syns får altfor lite pes, på Bystasjonen, driver jo med den grufulle hastervatten, det er skittent, burene er enda mindre enn på Galleriet - særlig det med utstrakt bruk av terrarier.

toffus

Post by toffus »

Alle burde få en god,saftig stor bot,- og dyrebeskyttelsen/mattilsynet burde gripe ordentlig inn i slike tilfeller,synes jeg. Det er beklagelig så alt for mange useriøse dyrebutikker!

Men bra at noen reagerer,stå på! ;)

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Er den på Galleriet eg har mest "problemer" med. Var innom der i går.
Spesielt skittent var det faktisk ikkje, men veldig små bur. Eit kull på ca 4-5 veker, og eit heilt nyfødt i eit bur vedsiden av. To litt eldre i eit lite bur, virka utrulig skvetne og den eine beit då eg helste på.

Og omtrent ein million dverghamster.

Den på Bystasjonen har ikkje vore like ille når eg har vore der, var og snakka med dei for ei stund sidan då eg vurderte burkjøp, og dei var i allefall riktig positive og meir engasjerte enn på Galleriet. Men dei har hamster i små plast-reisebur ting ( Samme greia eg bruker som transportbur i allefall. ) Dei forklarte det med at dei nettopp hadde fått inn ein heil haug med dverghamster, og mangla burplass til alle.

Ingen av dei er spesielt "fine" dog, eg har lagt meg til den vanen å handle hos "Min beste venn" kjeden. ( Oasen, Lagunen og Åsane. ) Hyggelig personale, og dei to rottene eg kjøpte der var håndtert masse!

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

At de biter når en vilt fremmed hilser på, det skjønner jeg, det hadde jeg også gjort ;) Men jeg er enig i alt det andre, og de burde selvfølgelig håndteres mer av de ansatte.

Også denne unnskyldningen med at de nettopp har fått inn mange nye hamstre. Har hørt den mange ganger ja. Syns det er grenser for hvor mange ganger den unnskyldningen holder. Hvis de ikke har plass til skikkelig husvære får de heller la være å ta dem inn.
En ting som også plager meg er at betjeningen på Bystasjonen virker mer glad i dyr, men om det virkelig er tilfellet, syns jeg det er merkelig at tilstandene ikke er bedre - da burde de sett at dyreholdet der rett og slett ikke er godt nok.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Veldig bra at du tar tak i dette! :D Det er jo så synd på dyra, har selv sett en del som ikke er bra i dyrebutikker og konfrontert de med det, men de har alltid så gode unnskyldninger ;)

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg var på Galleriet i dag*, og hygienen er fortsatt forbedra, men jeg så dessverre en hamster i et reise bur og en ung rottefrøken med nytt kull.

*Handler ikke der, men går innom for å se hvordan det står til med dyra.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jeg har faktisk mer problemer med den på Bystasjonen enn den på Galleriet. Når jeg og ei venninne må gjøre jobben til de som jobber der bare for å holde liv i dyrene syns jeg det blir ille. I dette tilfellet var det en av disse ekstremt varme dagene som vi hadde i Bergen for en stund tilbake. Vi gikk inn der for å se på hvordan dyrene hadde det. Har det som vane siden vi har sett flere alvorlig syke dyr og fugler her før. Det var skittent overalt, maten deres bestod mer av avføring enn mat, den ene kaninen hadde en alvorlig øyesykdom, men det som virkelig slo oss var hvordan en liten kanin gutt prøvde å få oppmerksomheten vår. Det tok oss et par sek før vi så hva det var han prøvde å vise. Vannflasken, den eneste vanntiltaket til 4-5 kaniner, var ikke satt inn. Dette var i 4 tiden så de hadde ikke fått vann hele dagen. De stakkars kaninene var uttørstet! Denne kaninen drakk som besatt i over et minutt når vi fikset det. Uheldigvis fikk de vist med seg at i skulle ringe dyrebeskyttelsen og mattilsynet så neste dag var det mye bedre. Det faktum at kaninene hadde vært uten vann hele dagen så ikke ut til å bry dem! Vi var rasende når vi gikk derfra.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Politianmeldelse?

Post by sessan »

Jeg blir så oppbrakt av å lese slikt !!!

Skulle tro at når man jobbet i en dyrebutikk, så var man interessert i DYR !!??

Men så viser det seg gang på gang at dyrene virkelig har det vondt mens de står i butikken.

SMÅ bur
SKITTNE bur
FOR MANGE DYR i burene
Skittne vannflasker
Vannskåler fulle av spon og avføring
Manglende vann
Skitten mat
Manglende høy til de dyrene som SKAL spise høy
Skadde dyr
Gravide dyr sammen med andre i buret
Feil dyr sammen i burene
Dyr som ikke blir solgt, som står måned etter måned i små bur
Manglende hus, og leker i burene

Jeg kikker alltid etter når jeg er i dyrebutikker, og sier fra dersom noe mangler eller er feil i burene.
jeg skryter også dersom det er noe jeg synes er bra.

Noen dyrebutikker er helt håpløse og blir aldri bedre. Ganndal zoo utenfor Sandnes er et sted jeg har truffet på syke dyr. En gang så satt det en chinchilla der med TYDELIG skadet øye., Jeg sa fra, og ble møtt med aroganse, og de var ikke enig i at det var noe stort problem..... Lurer på hva som hendte med den ....

Midtun zoo på Midttun er også et sted hvor jeg ikke er fornøyd. for mange dyr i små bur... Ikke bra :-(

Midtun zoo Åsane har flotte bur, og leker til dyrene - men rottene går desverre på vanlig spon.

Dyrebutikken på Arken, Buddy tror jeg, hadde en hamster med skadet øye, det stakk ut av hodet og blødde :-(

Tropehagen zoo butikkene har små skuffebur, de er mørke og innelukkede, og jeg er ikke begeistret for hvordan dyrene har det der.

Tropehagen zoo Amandasenteret - der STINKET det i dyreavdelingen. Burene var tydelig ikke renset på veldig lenge.


Blir så lei meg når jeg ser hvor vondt dyrene har det - fordi de bare er en vare ....... og ikke ser på som levende enkelt iidivider .... :-(
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Politianmeldelse?

Post by Larm »

Dessverre er Tropehagen Zoo butikkene beryktet for de små skuffeburene sine :(
Midtun Zoo butikkene og Galleriet er godt kjent for å ikke ta vare på dyrene sine (mange i ett bur, innavl, skadde dyr, syke dyr samt at de går på spon) :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply