Oppdretter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Oppdretter?

Post by MiljamJenta »

Hei:) som derer kan lese på "medlemmenes opslagstavle" i presentasjonstråden er jeg snart 15, og vil begynne med oppdret når jeg blir eldre. Men jeg lurte på om hva dere hadde syns vis jeg hadde begynt å avle nå? Jeg har hatt rotter i 4 år, og kan veldig mye om disse dyra. Moren min har hatt to kull før. Jeg har lest avlsveiledningen til NTF, og syns det høres veldig spennende ut å drive med oppdrett :)
Som sakt er jeg snart 15 og kan mye om avl og genetikk og vil veldig gjerne ta på meg ansvaret på å ha kull ;)
Synes dere jeg er for ung?
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

*Tråden er flyttet fra generelle spørsmål*

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Når jeg var på din alder(bare 2-3 år siden) ønsket jeg veldig å avle rotter, men jeg er glad jeg ventet. Er mye ansvar å drive et oppdrett, har man plass og råd til eventuelle "left overs", har man råd til å medisinere hele gjengen for eventuell lus eller midd? Jeg ser jo du skriver at moren din har hatt et par kull, så dette hjelper jo at mor er intressert i rottene.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja hun ville nok betalt dyrlegeregningen for meg :) Jeg har også plass til "left overs" har jo et furet exel bur som det bor 3 jenter i ;) og råd har jeg også, jeg får 500kr i måneden og bruker nesten alt til bartesnutene :P
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Uansett om du føler deg klar, så ville jeg nok ventet noen år :) 500 kr i måneden kan være en lav sum. Det kan hende du må betale mye mer enn det.

Skjønner det er kjedelig å måtte vente, men tror du kommer til ta med deg mye erfaring på noen år som du kommer til å være glad for at du har før du starter :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

ok, da skal jeg vente noen år ;) Det tenker jeg også, at jeg kommer til å lære mye på noen år :)
Jeg får bare smøre meg med tålmodighet :rottehode:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja det er nok lurt, og jeg skal love deg at du venter på noe utrolig positivt! :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

vist du vet din mor kunne betalt om du trengte mere penger å at dere kunne hatt unger, å om du hadde greid å gjort de tamme å hatt masse tid, så syntes jeg det er ok å prøve ett kull, din mor har jo hatt så hun vet va det innebærer :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja :? Men vis jeg gjør det er jeg litt redd for at ingen her vil kjøpe av meg, fordi de tror a jeg ikke er seriøs når jeg er så ung?
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

det med salg blir nok et lite problem. det er en del kull planlagt den neste tida fremover nå.
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Og man må tenke på om de rottene man har kan gi gode kull? Er mye graving og planlegging av et kull, jeg driver selv med bakgrunnsgraving av ene hua mi, ganske vansklig da hun har forfedre fra mange land og oppdrettere, som man da må ta kontakt med. Jeg gikk med stor underskudd på mitt første kull, så penger er noe man virkelig trenger.

Skal du ha både kjønn, jenter og gutter? for da ville jeg startet med å skaffe et par avls hanner som du kan ha 1 år, før du går til anskaffelse av huer som kan brukes i avl. Der får du også et problem da de fleste oppdrettere er kresne på hvem de velger å selge til for videre avl.

Det er ikke bare å ha et par fine rotter som man setter sammen, dette går også og det kan komme de flotteste unger, men det beste hadde vært med rotter som har stamtavle med info om linjen. Jeg syntes at hvis man først skal begynne å avle seriøst burde man se etter rotter som kan forbedre den Norske rottebestanden, både i størrelse, helse og gemytt.

Alder er ikke det store hinderet hvis man har allt i orden, man lærer mye på noen år uansett om man er 15 eller 30, det kommer ann på hvor mange rotter man har hatt over hvor lang tid og hvor god man er til å vurdere rotter for avl.

Man må også være i stand til å takle slitsomme kjøpere, konkurranse, negativ/positiv vinkling av oppdrettet ditt. Jeg hadde en periode rett før mitt første kull hvor jeg ikke lenger hadde lyst til å ha kull, var ikke noe som virket positivt ved det lengre. men når barna ble født var allt glemt, det er utrolig lærerikt og spennendes å ha kull.

Jeg syntes ikke andre kan fortelle deg at du burde vente til du blir eldre, det kommer helt ann på deg, er du moden nok til å ha så mye ansvar, kan du nok? masse en må tenke på ja, hvis man skal gjøre dette "riktig".


dette ble litt mye gitt :oops:

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Er selv 14, men har hatt ett kull! Har hatt rotte i 5 år, så jeg kan en del om de, men venter nok med og starte med avl ;) Det er jo mye jobb og ansvar som teller, men det gikk supert med første kull så tror jeg vil ha flere etter hvert :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Karen--- wrote:Er selv 14, men har hatt ett kull! Har hatt rotte i 5 år, så jeg kan en del om de, men venter nok med og starte med avl ;) Det er jo mye jobb og ansvar som teller, men det gikk supert med første kull så tror jeg vil ha flere etter hvert :)
Jeg trodde du og Oda--- sammarbeidet litt jeg da?
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Nja...sammarbeider og sammarbeider... ;) Vi har ikke avla sammen! Pim(min ene) fikk et kull med en hannrotte som ingen av oss eier! Vi er gode venner bare og driver med rotte sammen :) Oda har ikke hatt noen kull enda for rottene hennes har kanskje LVI! Må bare si at det er veldig morro å ha kull forresten ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply