Få villrotte tam?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Få villrotte tam?

Post by MiljamJenta »

Hei, hvis man finner en rotte som kommer fra naturen når den bare er noen uker gammel, blir den like tam som tamrottenene våre, og kan den bo hos tamrottene? :?:

Dette er noe jeg har lurt på ganske lenge nå :roll:


(endret tittelen til noe mer beskrivende - Miroxx)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

:hm: har mine tvil på det, men tanken er intresand, mulig den kan bli tam, men tror ikke de kan være sammens med tamrotter pga de kan ha smittefarlige sykdommer å sånt. jeg ville hørt med en vetrinær om det eller med noe form for vilt nemder :)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Tamrottene vi har er selektert for håndterbarhet over mange generasjoner - det er veldig lite sannsynlig at en villrotte vil få avkom som kan temmes like lett.

Uansett er det forbudt å holde ville dyr i fangenskap. Dyr som er skadet slik at de trenger veterinærhjelp kan man passe til de er sterke nok til å klare seg selv igjen, men henskiten må være at de skal tilbake til naturen.
:rat:

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja, okay ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

I boka jeg nevnte i en annen tråd, var det et par som tok en liten rotteunge inn, og han var grei i begynnelsen, men da rotta var voksen var han blitt et lite "monster" - ekstremt aggressiv. Det var riktignok ei NY-rotte, men likevel.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Rottene våre blir jo avlet fram basert på gener som passer oss, bl.a. hvordan de er med mennesker, og andre rotter da selvsagt. Ville rotter blir også selektert etter gener. Men der gjelder Darwins prinsipp, nemlig survival of the fittest. Så da er det de rottene med gener som passer best inn i omgivelsene som overlever lettest og får flest barn og fører genene sine videre. Noe som igjen fører til rotter som har de overlevelsesgenene. Og jeg tror nok at siden rotter er byttedyr, vil nok en del av disse genene passe dårlig inn i bildet av en tam villrotte. De er nok mer skvetne og skeptiske. Og, i hvert fall i tilfeller der det er mer rotter enn mat, vil nok de som er mest agressive også ha en fordel. Du overlever ikke ute i naturen ved å være snill og grei og kosete. Så jeg tror nok at man måtte brukt noen generasjoner for å få en god koserotte av det, men at man kanskje, hvis man var heldig, hadde funnet en rotte som folk med store hjerter som deg heidii, som tar deg av alle mulige problemdyr, ville klart å leve med.
Men uansett er det ulovlig. Pluss at i de fleste tilfellene ville nok rotta fått helt noia av fangenskap.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Tror ikke det er så sannsynlig at en vill rotte kan få like tamme unger som en tamrotte ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Nei, det er faktisk ganske så umulig. Våre tamrotter har "mistet" sine gener for aggresjon og bite-atferd gjennom lang, målrettet avl. Tror de begynte allerede på 1800-tallet med å avle på gemytt hos rotter, så en vill rotte kan ikke bli like tam som tamrottene, selv om den vokser opp sammen med mennesker. Instinktene og genene er der, som villrotta trenger for å overleve ute i naturen. Å endre miljøet dens er ikke nok for at den skal bli tam og "snill".
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Noen som forresten har hørt det "motsatte", at i utgangspunktet tamme rotter som plutselig opplever å få mye større rom å bevege seg på kan bli mer aggressive?

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Åy, nei det har jeg aldri hørt om :hm:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Men det var snakk om store forskjeller altså, fra et lab-bur, til å slippe løs og kunne løpe rundt i en diger kjeller ved et universitet - tror jeg det var.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Noen som forresten har hørt det "motsatte", at i utgangspunktet tamme rotter som plutselig opplever å få mye større rom å bevege seg på kan bli mer aggressive?
Jeg har en med litt sånne tendenser, tipper jeg. Jeg kan godt tenke meg at i et åpent kjellerlokale ville han kunne reagere med aggresjon på grunn av angst for åpne rom... Det er nemlig engstelig han er. Og redsel for åpne plasser med få gjemmesteder er instinktivt hos rotter :)

Jeg har også lest om tilfeller hvor konflikter rotter imellom ble forverret av store bur, fordi de to som hadde en konflikt hadde muligheten til å trekke seg unna hverandre hele tiden. De ble liksom aldri ferdig med å finne ut hvem av dem som var tøffest, og delte buret inn i "min sone" og "din sone".

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det visste jeg egentlig, men tenkte ikke på det da jeg leste om disse rottene som rømte. Heh, det forklarer jo saken :D

Det med større bur var interessant.

Post Reply