Alderdom som innhenter eller er hun syk?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Alderdom som innhenter eller er hun syk?

Post by KineA »

Har ei jenterotte på ca 1,5 år år,som heter Frk.Halvorsen :) Hun har levd sammen med to andre rotter som er kullsøsken.
På torsdag kveld så begynte Frk.Halvorsen å skrante litt,ikke så aktiv og veldig rolig til henne å være. Vi oppdaget litt puss i øynene,som vi har tørket vekk med jevne mellomrom. Hun har rare "smellelyder",akkurat som hun lukter seg fram til ting. Er hun i ferd med å bli blind,eller er hun det alt?
Vi har nå ordnet eget bur til henne,så hun får være i fred fra sine burkompiser. Jeg skal ta kontakt med vet på mandag uansett for en undersøkelse på henne.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

smelle lyder er ikke et alderdoms tegn, men et sykdoms tegn. Jeg ville tatt en tur til dyrlegen.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Trodde kanskje det var sånne smellelyder om hun luktet seg fram til ting.Hun har normal pust ellers,bortsett fra når det virker som hun leter etter noe.
Og det pusset i øyet er jo ikke bra uansett,så jeg ringer vet på mandag.Får bare tro de har peiling på rotter da,ikke mange av de i Oppland/Hedmark som har det,desverre.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Høres nesten ut som lydene Ludde lager. Når han er misfornøyd fordi jeg har tatt buret hans, går han rundt og lager noen rare sniffe- og nesten smattelyder. Vanskelig å forklare. Men han er ikke syk. Det er bare når han leter...

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Hun har laget sånne lyder før også,men da har det vært i andre sammenhenger og litt andre lyder. Hun har altid vært en høylytt dame :)
Hun har spist litt kokt broccoli,så hun får i seg mat ihvertfall.

Jeg har lest litt om alderdomsblindhet da jeg mistenker at hun ser dårligere enn før. Men mister de synet gradvis eller blir det plutselig svart hos de? Og når kan de egentlig få den sykdommen?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Når noen skriver "lyder",tenker jeg "luftveier".Pass på at hun har det varmt og trekkfritt til du kommer til dyrlegen på mandag. :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har lest litt om alderdomsblindhet da jeg mistenker at hun ser dårligere enn før. Men mister de synet gradvis eller blir det plutselig svart hos de? Og når kan de egentlig få den sykdommen?
Det er ikke uvanlig at rotter får uklare øyne. Det kommer en hvit flekk på øyet som brer seg til hele øyet har et slags melkehvitt slør over seg. Jeg har sett det skje i løpet av noen få uker, men vet ikke helt hvor lang tid det tok, siden prosessen antagelig hadde begynt før jeg så rotta første gang.

Det kan skje i alle aldre, og det kan skje på grunn av noen typer medisiner, men er mye vanligere med rotter over 1 år. Tidlige alderdomstegn begynner av og til ved ca. 1 1/2 års alder.
:les:

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Mest sannsynlig et sykdomstegn! ;) Prøv hos dyrlegen! :akt:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Frøken Halvorsen er nå hos dyrlege til observasjon og behandling. Hun har mistet vekt og ikke spist/drukket siden i går:( Hun får antibiotikabehandling,så får vi se hvordan det går utover denne dagen.Hun har mistet balansen,så det er mye mulig hun har svulst på hjernen iflg dyrlegen  :cry:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Huff, så leit :( 1,5 år er jo ikke så veldig gammelt.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Uff, så trist! :( Kjenner en som hadde en rotte som fikk svulst på hjernen...Dere får ha masse lykke til! Hun er jo ikke så gammel heller!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

En liten oppdatering her. Frk.Halvorsen fikk en grundigere undersøkelse,og det ble utelukket hjernesvulst.Det viste seg at hun hadde livmorbetennelse/svulst. Hun er blitt operert,og kl 16 fikk jeg beskjed om at hun hadde klart seg igjennom narkose og operasjon :) Hun fikk være med veterinæren hjem,så hun blir passet godt på til i morgen,da får jeg videre beskjed fra veterinæren om hvordan det har utviklet seg.Jeg har ikke hørt noe fra veterinæren siden i efta,så jeg regner med at det går bra. Jeg og unga håper jo at det mest kritiske nå er over og at hun snart får komme hjem til oss.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Åh, så bra! :D Min første rotte ble opperert for brystkreft 3 ganger og det gikk fint alle gangene:) Så bra at det ikke var noe værre! Dere får ha masse lykke til og holde oss oppdatert :akt: ... :D
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så godt veterinæren fant ut hva det var :) Håper hun kommer seg fort.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

så bra :) :bravo:
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Post Reply