Hikking

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Hikking

Post by Christi »

I det siste har Sam begynt med det jeg tror er hikking av og til når jeg koser med ham. Han tygger og gnisser tenner, men hele kroppen rykker med jevne mellomrom de første 10 sekundene av kosingen. Hører ingen rare lungelyder under "hikkingen" så jeg tror ikke det er hoste eller noe slikt. Han virker ikke til å bry seg om det heller (gnisser og øyebopper uavbrutt).
Vet at hikking hos mennesker skyldes "innpust"-musklene plutselig trekker seg sammen, kanskje det er noe som skjer når jeg løfter Sam ut av buret? Er egentlig ikke bekymret, bare nysgjerrig på om noen har erfaring med rotte-hikking.

(forskning.no : "Hikke er som alle vet en slags ufrivillig gisp som brått ender i et klikk. Det blir produsert av en plutselig sammentrekning av musklene som sørger for innpust, tett etterfulgt av at åpningen mellom svelget og luftrøret lukker seg med ett smell. ")
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Rottene mine hikker til stadighet. Jeg fikk også litt hetta av det de første gangene jeg så det. Det rykket jo i rotta og jeg trodde det var et slags anfall. Men fikk vite at det var bare å slappe av og at det var normalt. :bravo:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Det er et tegn på at de koser seg glugg ihjel :mrgreen: I alle fall hos mine :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Jepp.... Dette er et skikkelig kosetegn :akt:
Det kalles popping ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jepp.... Dette er et skikkelig kosetegn
Det kalles popping
-Popping? jeg trodde det var en betegnelse på "øyebopping" ; når øynene til rotta begynner å bule ut av skallen og vibrerer?
SÅ popping=hikking altså?

Var klar over at hikkingen/poppingen/rykningene var koserelatert; han gjør det bare i forbindelse med kos og tanngnissing :)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Hmm...har også alltid brukt 'popping' som synonym for 'øyepopping' :?:

Men jeg synes å merke en rangering i hvordan de uttrykker at de koser seg. I stigende grad: gnissing - øyepopping - hikking. Andre som har sett noe tilsvarende, eller en annen "rekkefølge"?
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg har også alltid forbundet popping med "øyepopping".

Sam begynner å hikker rett etter at jeg har tatt ham ut av buret og begynt kosingen, han gnisser alltid med tennene samtidig med hikkingen. Etter hvert slutter han å hikke, gnissingen øker og poppingen kommer til slutt som et tegn på maksimal nytelse. Etterhvert sovner han og bare gnisser en gang i blant; da kan jeg til og med hoste rett over hodet hans uten at han leèr på øyet :bravo:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

åja :)
Mine gjør alltid alt på samme tid de, så for meg var liksom popping både øyepopping, gnissing osv ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Dette gjør mine også! Er en sånn kose greie ;) Syns det er så koselig jeg..+ at de gjerne gnisser tenner også!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply