Cat's Amelia & Kenny

Det gamle rottekullforumet, denne delen er nå låst.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for deg å få det i dette kullet, men ville i hvertfall lest om megacolon og hvilke tegninger/varianter som kan være i faresonen for å gi megacolon.

Tror ikke megacolon er så vanlig å få, men da vet man kanskje hva man skal unngå fra før :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

:(

Post by torasrotter »

Ja huff :( Skal lese litt om det, men håper ikke det skjer.. begynner nesten å angre/tvile :?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Men det er jo ingen som vet om Amelia er blazed, så de eneste blazed genene som vi vet garantert finnes er bestemora
Poenget er at hvis Amelias mor er dominant blazed, har Amelia 50% sjanse til å være dominant blazed selv om det ikke synes, og hun vil i så tilfelle sende det videre til (statistisk sett 50% av) barna.

Med dominant blazed følger en økt risiko for Megacolon, som de andre har skrevet før. Det betyr ikke at noen av ungene får sykdommen. Som Kikky sier er det ikke alle som arver genet som blir syke, heller. I så tilfelle ville jo ikke Amelia levd opp ;)

Men hvis du skal drive avl er Megacolon en sykdom/misdannelse du bør kjenne til. Den har dukket opp i noen kull i Norden de senere årene. Symptomene er at rotteungene legger på seg "i bredden i stedet for i lengden". De får voldsomt oppblåste mager, men vil normalt være kortere enn friske kullsøsken og med tynnere lemmer. Noen ganger går det an å føle at tarmene er utvidet. Poenget er at slike unger må avlives på en human måte, før lidelsene blir for store. Og det er ikke lett å se at små, ukoordinerte rotteunger lider. Alternativet er at de dør av sprukken tarm. Så ser du noen av rottebabyer med spesielt oppblåste mager må du kontakte veterinær med én gang for å få sjekket dem for tilstanden.

Megacolon kan oppstå uten at arv kommer inn i bildet også. Eller den kan arves fra en hvilken som helst rotte med mye hvitt på, spesielt hvis du ikke kjenner bakgrunnen så godt. Sjansen for å få megacolon på denne måten er imidlertid mye mindre enn for rotter med dominant blaze.

(Det er mange som har skrevet om arvelighet av Megacolon på nett, og de er ikke nødvendigvis enige i hva som skal til for å arve sykdommen. Dette er min forståelse av saken.)

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ungene blir solgt med den vanlige salgskontrakten.
http://tora1989.piczo.com/?g=49712152&cr=4

Gikk du glipp av hele / deler av denne tråden da du skrev punkt 7, tro? :D Ja - det tror jeg nesten... :D
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... pskontrakt

Vennlig hilsen Anita
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Les hva jeg har skrevet på den tråden ;)
Har forandret litt mening etter jeg leste den... :akt:
Last edited by torasrotter on 17 Aug 2008, 00:13, edited 1 time in total.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Matmor:
Huff jeg angrer veldig på at jeg ikke visste om dette :( Men sannsynligheten for at det skjer er altså ikke så stor? Ble veldig lettet da jeg leste det du skrev om at hvis ikke hadde jo ikke Amelia våkst opp.. Men som dere sa er det jo ikke alle som blir veldig påvirket av tilstanden :? Huffameg.. Jaja, det er jo for sent nå, men vi må bare vente å se da.. Dere får krysse alle fingre og poter for at dette går greit :cry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Har forandret litt mening etter jeg leste den
Så flint :D Da burde du rette opp kjøpskontrakten på siden din også - utrolig hvor lett interesserte kan skremmes bort av kontrakter med betydelige avvik fra norsk kjøpslov. :D Og lykke til med kullet - det vil helst gå bra.
Anita
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Man skal passe på med at udtale sig for meget om ting man ikke ved så meget om :)
Det er sandt, at Amelias mor er dominant blaze, og kan have givet det videre til Amelia, det kan vi af gode grunde ikke vide. Men... Amelias mor kommer fra en længere linie af blazed rotter, hvor der aldrig har været et eneste tilfælde af MC, så sandsynligheden for, at det vil dukke op her, er meget meget lille, fordi:
Der skal gener fra begge forældre til for at give MC. Amelia kan have high white aftegningen i form af, at hun kan have en skjult blaze. Kenny derimod har ingen high white aftegning, så medmindre han er self-baseret, så kan han ikke lave MC-unger med Amelia, fordi han ikke har nogen high white gener at give videre.
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, om han er selfbaseret, da jeg ikke kan se hans fødder på billedet. En selfbaseret rotte kan skjule high white aftegning (det er lidt svært at forklare).
Tidligere troede man, at det var sikkert at parre med selfbaserede rotter, fordi man ikke troede de kunne have high white, fordi de intet hvidt havde på sig, men parringer har vist, at det ikke er sandt, bla ved en parring lavet i Danmark for nogle år siden. En avler parrede en blazed pige med en black self fra Holland. Der kom MC i kuldet, fordi den hollandske avler ikke lige havde fortalt, at hannen havde søskende, der havde givet MC kuld. Havde de vidst det, da de parrede rotterne, havde de ikke gjort det.
Læser man de artikler der findes på nettet, bla på www.tamrotten.dk om MC, så vil man finde ud af, at berkshire og hooded aftegninger er de mest sikre at parre en blazed rotte med, idet de ikke er high white aftegninger, men bare white spotting aftegninger, som er en helt anden ting :)
Så altså, det hele afhænger egentligt af, hvilken aftegning Kenny er baseret på og om Amelia overhovedet er blazed :) Og det er ikke engang sikkert at det overhovedet kommer til at have nogen betydning, for risikoen er som sagt meget meget lille:

Da jeg parrede Amelias mor havde jeg gjort mig mange tanker om hvilken han jeg skulle bruge, for der var sådan set flere mulige at tage af. Men jeg valgte at bruge en han, ganske vist self, men fra en linie jeg har haft i en hel del generationer, og hvor jeg vidste, der ikke var nogen high white aftegninger at finde eller tilfælde af MC i de generationer jeg havde fulgt linien. Det var rent og skær ganske almindelige self, berkshire og hoodede rotter der lå bag faderen, og derfor var risikoen ved at parre ham ind på en blazed rotte meget meget lille.

Selvfølgelig bliver risikoen her større af, at vi ikke aner hvad der ligger bag Kenny, men som sagt, hvis han bare er berkshire eller hooded baseret, så skulle det ikke have nogen betydning.
Men... oveni det kan vi så lægge, at Amelias mor, Secret, nu har lavet 2 kuld med high white aftegninger i, der alle er vokset op og blevet sunde rotter, uden nogen MC.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

En helt anden ting... Tora har også allerede lavet et kuld med en forældre med high white og der skete jo heller ingenting :)
Hun lånte Boble til hendes forrige kuld, han var high white selvom han ikke var blazed, og derfor kom der blazed unger. Boble har lavet et kuld unger hos mig, med high white aftegninger, uden MC. Han har lavet et kuld unger hos Tora, med high white aftegninger, uden MC. Og han er nu blevet far til sit tredje og sidste kuld, og jeg spår, at der heller ingen unger med MC vil komme der.
Så det kan faktisk lade sig gøre at avle på high white aftegninger uden at man nødvendigvis får MC.
Selvfølgelig skal man ikke lege med risikoen og parre en high white aftegning med en high white aftegning, men parrer man med en normal aftegning, så sker der som oftest ingenting.
Så engang imellem er det måske sundt ikke at se spøgelser alle vegne og i stedet bare glæde sig over, at der bliver avlet på friske sunde rotter :)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

ANITA:
Kan du/dere andre også ta en kikk på Salgskontrakten min å se om den er forbedret?? hva bør endrespå? forslag til andre måter å formulere det på?[/quote]
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nå var det ingen som så spøkelser noe sted, men er godt noen nevnte det da en oppretter som avler på slike høy risiko avegninger burde vite om mc. Og nå vet hun jo det :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

ny info:D

Post by torasrotter »

Jeg er veldig glad for at dere sa ifra om det, for jeg burde jo vite om det.. Men siden ingen har sagt noe, visste jeg ikke om det :? Men jeg ble jo bare så stresset å redd når jeg fikk høre dette, for tenk om det hadde kommet et kull der ungene var garantert til å dø en smertefull død :cry:

Men over til et litt lystigere tema :) Amelia og kenny sover søtt sammen i en liten klump.. Det har ikke vert sett noen parring ennå, men de koser seg masse å trives godt sammen :) blir nesten litt trist å skille dem :(

Skal prøve å legge ut bilde snart..

Ny kjøpskontrakt er under bearbeiding i sammarbeid (og med masse god hjelp) fra Biamora.. den blir lagt ut snart ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Kjer det noe snart?? Eller er det lagt på is?
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Åja :) Skrev innleg på danske forumet i går, men glømte det norske :oops: Det ble sett parring i forigårs, så ungene er forventet 10-14 september :bravo:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Nå føler jeg meg skikkelig tullete, men har jo glemt å spørre hvor du bor i forhold til henting av baby (om det blir noe)..... :oops: For jeg kan ikke reise langt for å hente.... :cry:
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Locked