Rotter i varmen

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Rotter i varmen

Post by Gretelita »

I dag har tydeligvis Zelda og Søster syntes det har vært veldig, veldig varmt. De har bare ligget strak ut og sløvet hele dagen. Noen som har gode tips til "nedkjøling" av rotter?

Jeg pleier alltid å ha friskt vann i vannflaska, og på så varme dager som i dag får de i tillegg ei skål med vann inn i buret, noe som bruker være en stor suksess. Da stikker gjerne både Zelda og Søster hoder og hender nedi, og vasker seg med vannet. I dag prøvde jeg også å ta to druer, legge litt i fryseren og så gi rottene. Jeg leste på en amerikansk side en gang at det var noen der som pleide gjøre det, men er det egentlig sunt for rottene å få så kalde ting? Jeg lar ikke druene bli frosne, bare skikkelig gjennomkalde. Jeg har prøvd å tilby både kalde druer, og druer som er romtemperert til rottene, og de foretrekker faktisk de kalde druene.

Jeg leste også om noen som pleide legge isbiter inn til rottene, men det vet jeg ikke helt om jeg tør. Vil jo ikke at små gullene mine skal bli syke :)

Casanova

Post by Casanova »

Sandro og Pedro har også ligget rett ut i hele dag.Kom på litt sent at jeg kunne gitt de en skål vann å leke i...Gjør det i morgen hvis det er like varmt.
Ps: svetter rotter?

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Hedda og frøkenRotte er også ganske slappe i dag, selv om de nå er ute og tusler da.. De orket det. Det jeg gjorde var å ta litt kaldt (ikke iskaldt da) vann på fingrene og gni det på ørene og hodet deres, og litt over ryggen. Jeg tenkte at det måtte da i hvert fall hjelpe litt..?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

sasandal

Post by sasandal »

heisan
Jeg har en terrakottapotte liggende i buret, for de holder seg stort sett alltid kjølige. Har også en bolle med vann.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Prøv ertefiskeri!
Ta en bolle med flat bunn, fyll 3-4 cm vann i, og hiv oppi en neve med frosne erter. Det blir litt søl når rottene fisker, men det er kjempegøy for både rotte og eier! Har lagt ut noen videoklipp av mine som fisker, på http://awas.nvg.org/rats/oth.html under videos.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg gjør også det samme (med mais som er rottenes favoritt), men ikke alle rottene er like interesserte. Jeg gjør dette ute på balkongen, så det får bli så mye søl det bare vil! :D

I tillegg har jeg en spruteflaske som jeg har brukt den siste uka til å sprute litt vann på pelsen deres... rottene elsker det og er blitt meget interesserte i det merkelige vannet som spruter ut.

Nå vet jeg ikke akkurat om dette hjelper så mye, men det skader heller ikke! :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Post by Gretelita »

Erte/maisfisking er knallsuksess hos badenymfene mine. (de trenger ikke engang erter/mais for å synes det er festlig å plaske i vann :P)

Jeg skal jammen prøve spruteflaskeideen jeg også. :)

Jeg leste ett sted at det kunne lønne seg å legge en flaske eller lignende med iskaldt vann inn til rottene sånn at de evt kunne legge seg inntil den for å kjøle seg ned. Jeg prøvde dette, men Zelda og Søster så ikke ut til å skjønne vitsen med flaska jeg la inn til dem. De snuste på den i noen sekunder før de gikk tilbake i sovehusene sine :P

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Erte/maisfisking

Post by Morgan's »

Maisfisking er kjempesuksess hos jentene mine også og veldig morsomt å se på! :D Guttene er ikke interesserte i fisking. De snuser litt på vannet og går og legge seg et sted. Jeg tar rottene mine ut på plenen. Jeg har to store marsvin bur stående. Jeg tar den øvre delen og setter den på plenen med en stein oppå. De elsker å ligge i gresset og grave litt i jorden. Selvfølgelig står de i skyggen :wink:

-Rose

Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Post by Gretelita »

Marsvinene mine pleide også å få være i hagen på finværsdager, men nå har jeg ikke hage lengre. Eller, jeg har jo en stor park rett utenfor balkongen min, men jeg tror jeg kanskje ville fått en del rare blikk dersom jeg hadde tatt med meg rottene dit.... ;) For ikke å snakke om hvor mye oppmerksomhet jeg ville fått fra alle hundene som pleier å gå tur der.... :)

ketopas

Post by ketopas »

Vet att det finns en som brukar fylla pet-flaskor med vatten och ha i frysen över natten, sen på morgonen lägger hon in de i buren.

Finns fler tips i forumet på http://www.srs.st :)

Locked