Annonsering av varianter som NTF ikke støtter avl på

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Annonsering av varianter som NTF ikke støtter avl på

Post by Heidi »

Bør det være lov å annonsere for kull der det kan komme varianter som NTF ikke anbefaler avl på, eller kull etter foreldre som er eller bærer disse variantene?

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Hvilke varianter er dette? Manx for eksempel?

Jeg er i tvil... Men om de ikke skal få lov, så er det vel ingen stor krise, da man også har dyrenett.no og finn.no til slik annonsering.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hm, Kan du si hvilke varianter det er snakk om :) ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg syns vel det skal være lov. Selv om en rotte bærer noe betyr ikke det at ungene blir det. Eller så går det ann å forby noen enkelte varianter da
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Jeg mener at NTF bør få lov til å sette et standpunkt når det gjelder avl på ekstreme varianter som feks Manx og Hårløse, men det er jo ikke så mye avl på disse variantene i norge.. Og det er klart at de kan selge de på finn.no og dyrenett, men da har iallefall NTF tatt et standpunkt.. ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg er enig. Hvis det er noen mutasjoner som bærer med seg mye som helt klart gjør livet vanskelig for dem.
Jeg mener så klart ikke at man ikke skal ta seg av de dyrene som allerede finnes, uansett "handicap", men jeg mener at hårløs og haleløs er mutasjoner som er bare for å underholde oss, og er bare til hinder for rottene.
Rex og dobbelrex klarer seg jo, men jeg tror nok at de også har et mer vanskelig liv pga mutasjonene. Jeg er imot dobbelrex, klarer ikke helt å bestemme meg for rex, men hvis jeg skulle avlet selv, ville jeg ikke avlet på rex.
Ludde jeg hadde hadde røde øyne. Jeg merket godt at det preget ham på en negativ måte. Klart han klarte seg, men det hemmet ham helt klart. Jeg tenkte egentlig at jeg ikke skulle ha flere rotter med røde øyne. Men så kom det to omplasseringsgutter min vei, ene mest sannsynlig red eyed himalaya (finnes det black eyed?) og da måtte jeg ta dem inn.. Og da de desverre ikke overlevde kastrering, har jeg etter hvert bestillt rotter fra Tora, og de har røde øyne. Ikke helt det jeg ønsket meg optimalt sett, men... Jeg vil ha likevel. Men tror kanskje at dette blir siste rødøyde rottene mine. Og i hvert fall første og siste jeg skaffer meg fra de er små. Omplassering er noe annet...

For at dette ikke skal bli for OT... Jeg mener at manx og hårløs er noe vi her ikke burde støtte, for dette blir for langt bort fra det jeg kan se på som forutsetninger for at en rotte skal ha det bra. Dobbelrex er jeg litt skeptisk til, men tror ikke det er nok oppslutning om den meningen til at NTF burde gå ut mot dette. Rex og røde øyne er noe man bør ta hensyn til at kan fungere som handicap for rotten, men jeg kan ikke helt se for meg at man kan gå ut her og nekte annonser for dette.
Sååå.. Jeg er stort sett enig med dem som har snakket før meg...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Jeg mener i dette spørsmålet, at NTF godt kan sette ned foten for avertering i forhold til de avlerne som bevisst går inn og avler på rotter som eksempelvis manx. Da er det selfølgelig lurt å gjøre som dere gjør nå, å spørre medlemmene før et forbud bør vedtas. På den måten kan massen i NTF få være med å bestemme. Får dere ikke mange tilbakemeldinger kan man anta at de som tier samtykker, og heller forholde seg til de som mener noe om temaet. Flott initiativ :thu:
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg synes iallefall ikke at det skal vaere lov til aa annonsere paa manx. Men jeg tror ikke det er noe problem i Norge uansett egentlig...
Forresten s[ var det faktisk en dyrebutikk som nylig hadde manx i Trondheim.. Tror ikke de hadde avlet det frem med vilje men...

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

torasrotter wrote:Jeg mener at NTF bør få lov til å sette et standpunkt når det gjelder avl på ekstreme varianter som feks Manx og Hårløse, men det er jo ikke så mye avl på disse variantene i norge.. Og det er klart at de kan selge de på finn.no og dyrenett, men da har iallefall NTF tatt et standpunkt.. ;)
Det var det som var poenget mitt :) At om folk ikke får annonsere her, så burde det ikke bli så mye ramaskrik, ettersom de fortsatt har finn.no og Dyrenett å annonsere på.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nå håper jeg ikke dere tror at dette var et utspill fra styret. Jeg sitter ikke i styret, spørsmålet mitt var rettet TIL styret, og derfor lagt under forumkategorien "tilbakemeldinger til styret".

Hvordan tolker styret NTFs vedtekter på dette området?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Tonje! wrote:
torasrotter wrote:Jeg mener at NTF bør få lov til å sette et standpunkt når det gjelder avl på ekstreme varianter som feks Manx og Hårløse, men det er jo ikke så mye avl på disse variantene i norge.. Og det er klart at de kan selge de på finn.no og dyrenett, men da har iallefall NTF tatt et standpunkt.. ;)
Det var det som var poenget mitt :) At om folk ikke får annonsere her, så burde det ikke bli så mye ramaskrik, ettersom de fortsatt har finn.no og Dyrenett å annonsere på.
Ahhh ja men da er vi jo enige :bravo:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

hmmm, lese vedtektene omigjen :les:
jeg ønsker et åpent forum, men en klar profil på etikk/ dyrevelferd.
sendt deg pm, Heidi, og imens diskuterer vi i styret.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Kom styret frem til noe?

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Du har virkelig gitt oss en utfordring her, Heidi ;) Vi har diskutert det i styret, men vi er veldig uenige. Vi har også vurdert å vente til årsmøte så medlemmene kan være med å bestemme. Nå som juleferien vår er over er diskusjonen i styret i gang igjen, denne gangen med kniven på strupen fordi årsmøte er rett rundt hjørne. I mellomtiden setter vi pris på meninger fra medlemmer og brukere av forumet!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Og fristen for innsendelse av saker er som annonsert i Gnag; i morgen, 3/1-09.
Min mening er at den skal overholdes.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply