Hva gjør dere for å stoppe rottene i å gnage i stykker visse deler av rommet? Rottene jeg passer nå har fått dilla på å rive av tapet fra veggen. Greit nok, den tapeten er litt gåen fra før av likevel, men jeg er redd de skal dra den litt for langt.
Hva med slike sprayer man får kjøpt på dyrebutikken, fungerer de? Slike som skal smake skikkelig bittert. Kan de være giftige for rottene?
Eller er det andre ting man allerede har i huset som man kan bruke i stedet?
Hvordan stoppe gnaging?
Moderator: Moderatorer
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
Jeg har brukt bitter beak fra dyrebutikk på noen av hengekøye sakene mine og de som ikke har blitt sprayet mangler nå en hank eller to
men de som ble sprayet er fortsatt inntakte 
Er ikke skadelig da det er laget for å stoppe fugler fra å nappe seg selv eller andre

Er ikke skadelig da det er laget for å stoppe fugler fra å nappe seg selv eller andre

Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Nå har jeg kjøpt en spray som heter Vapet Chew Stoppa Spray. Smakte en bitteliten dråpe, og tro meg - det smaker helt forferdelig jævlig bittert!!
Sprayet som en gal på de to stedene de pleier å gnage. De har begge prøvd å gnage litt nå etterpå, men jeg ser tydelig at de reagerer på smaken, så jeg håper de til slutt bare gir opp (og finner seg et annet sted å gnage
).
Skal gi rapport om hvordan det går!

Sprayet som en gal på de to stedene de pleier å gnage. De har begge prøvd å gnage litt nå etterpå, men jeg ser tydelig at de reagerer på smaken, så jeg håper de til slutt bare gir opp (og finner seg et annet sted å gnage

Skal gi rapport om hvordan det går!
Dene ene rotta vår fikk det også for seg å rive tapeten av veggen, jeg endte med å sette en bokhylle foran det stedet, det funka greit siden det visst bare var det ene stedet som var interessant å gnage på. Men viss de gnager på flere steder er det kanskje ikke så lett å stenge over alt...En av de andre rottene gnager på stolbena, men det har vi nesten greid å venne den av med. Har en spruteflaske med vann stående klar når trollet er ute og skal luftes, og viss han setter seg til og skal gnage får han en sprut. Da skvetter han gjerne en meter av gårde (og jeg må bort og trøste fordi jeg synest så synd i han
) og så gjør han ikke det flere ganger den dagen. Men en må jo passe litt på da, og være klar med en gang de begynner å gnage. Men det er kanskje verd å bruke litt tid på, sparer møblene og lommeboka litt, og spesielt viss de har begynt å gnage på ledniger og sånt....det er fali det!