1. Temperatur; Buret blir stående på rommet mitt. Er det "farlig" om temperaturen er litt varierende fra dag til natt? Er det for kaldt med 15 grader om natten og 20 (+) om dagen? Har fått tak i temperaturmåler, så jeg kommer til å følge med nøye!
2. Plassering; Buret mitt blir som sagt plassert på rommet mitt. Har litt lyst til å plassere det under hobbyplank-skrivebordet mitt. Da blir det stående ved siden av senga (med litt mellomrom såklart, vil ikke ha møllspist seng

3. Vegg-til-vegg-teppe?

Er dette dumt? Har vegg-til-vegg-teppe på rommet mitt.. Tenker på støv og slikt (luftveisinfeksjoner etc.) , er det "farlig"? Kommer til å støvsuge mye, og lufte så ofte jeg klarer, i tillegg til at jeg skal (og må) gjøre rent buret ofte siden det tross alt skal stå på rommet jeg sover på..

4. Bestille rotter hos dyrebutikken..

Noen som har opplevd dette før? For det første, det er ikke av egen vilje jeg kjøper hos dyrebutikk, bare så det er klart. Det er noe jeg må, fordi jeg må kjøre i flerfoldige timer til nærmeste oppdrett, noe jeg ikke har mulighet til desverre. Når det er sagt, har både jeg og mamma snakket med dyrebutikken jeg har tenkt å kjøpe hos, og han vi snakket med forsikret oss om at han hadde letet lenge og mye etter en oppdretter som ikke ga ham rotter som levde i min. et halvt år. Dette hadde han slitt med, men nå hadde han funnet en god en, som kundene hadde vært fornøyd med. (Dette kan jo for alt vi vet være ren sprøyt, men vi får velge å tro på det..) Siden det er så få som kjøper rotter, velger han å bestille etter som hva og når kundene ønsker, så slipper dyrene å ligge i disse "skuffene" som er mindre enn reiseburet mitt, i flere "århundrer" og lide. (Dette synes jeg er godt tenkt av han, forresten.) Så jeg lurer litt på om det er noen som vet hvordan dette fungerer? Sier jeg bare hva jeg vil ha, hvilket kjønn, hvilken farge, og antall, også får jeg det? Hmm..

5. Kjønn..

Har tenkt mye på hvilket kjønn jeg vil ha, og jeg klarer ikke å bestemme meg i det hele tatt.. Trenger litt råd. Hva funker best som "førstegangsrotter"? Er jo ikke første gang, men det er en stund siden, så jeg regner meg som "nybegynner":

6. Fôr og eventuelt strø?
Fôr - Hvilket fôr bør jeg bruke? Siden jeg verken er medlem i NTF enda, og nettbutikken uansett ikke er åpen, har jeg på en måte utelukket RM-fôret litt, desverre. Virker som er utrolig bra fôr, men muligheten er små for at jeg får tak i det med det første. Hvilket fôr bør jeg da bruke, som helst kan kjøpes i dyrebutikk, og som er "innholdsrikt", med det rottene trenger og uten veldig mye forskjeller i fôret slik at de spiser opp alt og ikke bare det de liker? Noen tips?
Strø - Har avtalt med mamma å få "overta" noen håndklær i begynnelsen, så får jeg testet ut om det funker å bruke det i bunnen. Men hvilket strø burde jeg bruke i toalettet? Som nevnt over utelukker jeg nettbutikken her inne, så det må helst fåes kjøpt i dyrebutikk dette også.
7. Reisebur.
Denne helga kjøpte jeg mitt første "rotteinventar"!

Eventuelle andre spørsmål kommer senere i tråden, om jeg kommer på noe jeg har glemt å spørre om etc.
Dette ble veldig langt og ekstremt rotete, men dere forstår vel hva jeg er ute etter på en eller annen måte. :rottehode: Håper dere orker å lese alt..
*Glede seg*