Cornoa/SDA virus i Sverige&Danmark

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Cornoa/SDA virus i Sverige&Danmark

Post by kikky »

Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Huff, SDA er fæle saker :(
Håper det ikke kommer hos oss!
De som nettopp har importert rotter fra Danmark eller Sverige får passe ekstra godt på :akt:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Huff, så mange som er innblandet i Danmark! Håper ikke det er SDA igjen.


Det er mye uenighet i Sverige om hvor alvorlig det er der, jeg håper det ikke noe smittsomt.

Da jeg hentet svenskene den 2 januar vil jeg informere om at Anna(Olydia) var på den aktuelle Luciautstillingen, men at hun ikke hadde med rotter. Hun skiftet klær og dusjet når hun kom hjem og det gikk en natt før hun var med rottene sine. Har snakket med henne om dette i forkant og jeg bestemte meg for å importere. Jeg holder så klart den lovbestemte 30 dagers karantenen og forlenger denne hvis det dukker opp symptom hos Anna.

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Kan noen gi en kort forklaring på hva SDA er? :? Høres ikke bra ut..uff


tusen takk(:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Ånei! Stakkars, håper virkelig det går bra med rottene deres! Og jeg håper virkelig at det ikke sprer seg hit til norge!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nå har jeg ikke lest det som står på de danske og svenske forumene, og vet dermed ikke hvor reelt det er å snakke om SDA, men her er hvertfall info fra NTF som ble skrevet forrige gang det var snakk om SDA i Norge:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=3682

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Uff, fæle saker :? Krysser fingrene for at det ikke kommer hit igjen...
Har lest om det nå, og det er helt grusomt :?
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Jeg jobber jo på dyrebutikk, og vi tar jo inn en del dyr fra Imazo i Sverige. Er det noen sjanse for at dyrene kan ha med seg smitten? Vi tar ikke inn rotter mer nettopp pga diverse sykdommer. Men kan de andre dyrene vi tar inn være smittebærere?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja de andre dyrene kan desverre være smittebærere hvis de har vært i kontakt med dyr som har viruset. men de vil bare være smittebærer for 4 timer tror jeg det var. Samme som deg, er du i kontakt med dyr som har viruset vil du være smittebærer for ca 4 timer.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

*PUH* nå ble jeg lettet, håper du har rett nå :P Tror nok dyrene er på reise i mer enn 4 timer, så skal nok ikke være noe fare.
Ble så utrolig bekymret da jeg leste på foraene! Blir jo redd for mine små skatter.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jeg forstod det slik at rottene var smittefare hele tiden. Dersom rottene kun var smittefare i fire timer hadde man jo ikke trengt å stenge ned oppdrettet sitt i minst 8 uker :hm: Trodde kun 4 timers regelen var for hvor lenge vi måtte holde oss unna rotter etter å ha vært i kontakt med en mulig smittebærer.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Dersom rottene kun var smittefare i fire timer hadde man jo ikke trengt å stenge ned oppdrettet sitt i minst 8 uker
"Dyrene" det ble vist til var ikke rotter, men andre smådyr i en dyrebutikk som ikke hadde rotter.

Når det gjelder hva slags sykdom de har i Danmark, har Blackies tamrotter lagt ut noen praktfulle bilder av en av sine rotte med hovne spyttkjertler så det holder :(
Men ingen i Sverige har så vidt jeg vet skrevet om hovne spyttkjertler, bare om porfyrin/snørr og lyder fra luftveiene.

Post Reply