Beta, omega, alfa.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Beta, omega, alfa.

Post by BabyLizz »

Hva er beta?

Hva er omega?

Alfra er vel rotta som er sjefen?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Alfa er sjefen ja og beta er de "nøytrale" mens omega skal være nederst. men i rottesammenheng er det alfa så omega(da det er omegaene som er alfa kandidater) og sist beta.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg er ikke helt enig i det. Alfa er øverst, beta neste og omega nederst. Grunnen til at omega ønsker å være alfa, er for å slippe unna det å være nederst på rangstigen. Beta er mer fornøyd med sin plass i flokken og søker derfor ikke alfarollen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nei ikke enig der, skal finne en artikkel skrevet om det.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Aaaaah! :D
Men MÅ det være en en alfa, en omega og en beta? (Eventuelt flere av samme om du har flere enn 3 rotter)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

BabyLizz wrote:Aaaaah! :D
Men MÅ det være en en alfa, en omega og en beta? (Eventuelt flere av samme om du har flere enn 3 rotter)
det kan jo variere mellom f.eks 2 rotter hvem som bestemmer. men som oftest går jeg ut ifra at en er alfa, men kanskje ikke så lett å merke før du introduserer en ny rotte for flokken, for da merker du hvem som skal vise dne nye at den er sjef. jeg ante ikke hvem som var alfa i min flokk på to fordi de var så jevn og varierte litt, men da lille lavendel kom, så merket jeg at søppel var den som skulle sette henne litt på plass.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg mener fremdeles det er beta som er nærmest alfa ut i fra den engelske artikkelen. Den som er nederst på en rangstige er den som alltid blir hakket mest på. Beta lever i mer fred med alfa fordi beta befinner seg høyere oppe på rangstigen og derfor ikke blir plaget slik som omegaen. En omega vil alltid prøve å komme seg ut av sin posisjon i flokken.

Jeg har sett mange naturprogrammer om dette, deriblandt et som omhandler noen som skaper/setter sammen/ danner en ulveflokk som skal leve vilt i USA. De bor med dyrene i flere år, og her er det masse snakk om alfa, beta og omega.
I denne flokken var det broren til alfaen som havnet som en omega nederst på rangstigen. Han ble masse plaget og forskerne håpet at han en dag ville unnslippe omega rollen fordi dette er en grusom rolle¨å ha i en ulveflokk. Det er vanlig at omegaer ofte forlater flokken for å finne seg en ny flokk der den vil slippe unna omegarollen. Det står også i den artikkelen om rotter.
Betaen har alltid blitt beskrevet som den som er nr. 2 på rangstigen og dermed mer tilfreds med sin rolle. Betaene er ofte de som går i mellom og holder mer fred i en flokk. Grunnen til at nr 2 på rangstigen kalles beta er fordi alfa (a) kommer først, deretter beta (b),..... og omega (o) kommer mye senere i alfabetet.

Jeg kan forstå hvordan noen kan mistolke det som står i den artikkelen, fordi de automatisk tror at den som vil overta en alfarolle blir nestemann på rangstigen. Det står det ikke noe om i den engelske artikkelen. Det står at beta og omega har forskjellige strategier og at beta er mer akseptert av alfaen og derfor plages mindre og får mer tilgang på mat. Slik det er i dyreriket, er at jo høyere en er på rangstigen, jo mer mat og mindre plaget vil dyret være.
Det er mer krevende å være alfa fordi det er viktig å forsvare sin posisjon som leder. En leder vil alltid bli utfordret av andre som ønsker å overta lederrollen. Dette skjer ofte når alfaen blir eldre og når unge dyr vokser til og vil teste sin posisjon i hierarkiet.
Om omegaen står det at den blir plaget og i noen tilfeller vil prøve å overta rollen som alfa dersom alfaen fjernes fra flokken og at omegaen kan være i en bedre posisjon til å overta rollen enn en beta. Det står også at den blir plaget og at den ofte vil forlate flokken. Omegaer som ikke lykkes i å flykte kan bli så hardt angrepet og plaget at det resulterer i dødsfall.

Min mening forblir at alfa er øverst, beta nr 2 og omega nederst.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

nå ja, i en ulveflokk er det bare 1 omega og i en rotteflokk vil det være flere og de vil ikke bli herset med på samme måte. Alfaen er sterkest og dristigst og tar så leder rollen, Omegaen er nest in line og derfor nummer 2 på rangen. Hvorfor befinner betaen seg nederst i rotte samfunnet? Fordi de mest sannsynlig aldri vil være noen trussel mot alfaen, fordi de er "arbeidere" som følger den sterkeste.

Jeg tror at alfa, beta, omega rollene i rotte samfunnet er litt byttet på i forhold til andre dyr og vil ikke kunne sammenlignes med en ulveflokk.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Finn en vitenskapelig artikkel der det står så skal jeg være enig :D .

I den artikkelen jeg leste står det ikke hverken det ene eller det andre. Den informerer om de 2 rollene og de forskjellige strategiene deres, ikke om hvem av dem som er øverst bortsett fra alfaen. Det står at omegaene og andre midt på treet ofte tar den strategien og ikke toleres så godt av alfaen. Det står også at betaen underkaster seg alfaen helt, ikke at den underkaster seg de andre rottene. Det står også at den får mer tilgang på mat og jenter enn de andre. Det stemmer ikke overens med en som er nederst i hierarkiet.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Leste du diskusjonen jeg linket til på tamrotten's forum? Der er det helt sikkert noen som har forklart det bedre enn hva jeg kan :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Begrepene alfa, beta og omega er tatt fra forskning på sosiale hierarkier hos høns,
http://en.wikipedia.org/wiki/T._Schjelderup-Ebbe
men har vist seg å passe på mange måter hos andre flokkdyr også.
Det brukes i hunde- og ulveverdnen på samme måte som om høns, det vil si at omega står aller lavest på rangstigen.

I tamrottemiljøet er omega kommet til å bety noe annet enn det opprinnelige - muligens fordi rotter ikke oppfører seg som høns :?

I alle fall, i et klassisk dominanshierarki finnes det ikke mer enn 1 innehaver av hver posisjon. Har man fem flokkdyr, vil det være alfa, beta, gamma, delta og omega. Beta'en dominerer alle unntatt alfa'en, gamma må bøye seg for alfa og beta men står over delta og omega etc. Omega kommer bestandig til kort i forhold til mat, gode soveplasser og sex. En klassisk Omega er en hakkekylling - et dyr som alle de andre herser med, kanskje så mye at dyret dør.

Hos mine hanner er det også et nokså greit hierarki, hvor jeg vet at rotte a nesten bestandig vinner en konflikt med rotte b, som igjen står over c etc. Men vi mennesker tillater ikke at noen av kjæledyrene våre blir brukt som hakkekylling. Antagelig har vi opp gjennom årene i stor grad avlet ut instinktet for å banke opp den siste i rekken på denne måten hos rotter. Den svakeste av rottene tolereres mye bedre enn den svakeste kyllingen.

Det som kalles en omegarotte i rottemiljø, er vanligvis en rotte som ikke aksepterer det sosiale hierarkiet. Den vil "prøve seg" overfor rotter høyere opp enn seg selv, før den er helt rede for kamp. Og så prøver den igjen, til den lykkes eller får slik bank at den husker det en laaang stund, eller i verste fall dør av det. Etter min erfaring prøver den seg ikke tilfeldig - den går ett og ett trinn i hierarkiet av gangen, før den til slutt utfordrer sjefen. Fordi alle rottene oppfatter en rotteomega som litt plagsom, og fordi rotteomegaen selv er nødt til å velge sine konflikter med omhu for å ikke slite seg helt ut, holder rotteomega'en seg gjerne mye for seg selv. Omega-oppførsel er normalt for en hanrotte i hormonalderen, men noen rotter beholder denne innstillingen mye lenger enn andre...

Jeg kjenner ikke til noe vitenskapelig verk som beskriver denne modellen, men det betyr ikke at det ikke finnes. Jeg synes bare det er litt rart om man da ville ha brukt betegnelsene alfa, beta og omega om de tre rollene. De fleste forskere prøver å unngå navn som kan føre til misforståelser.

En rottebeta regnes som en rotte som ikke utfordre alfa'en, eller ikke ser ut som om den har langsiktige planer om å gjøre det ved å stadig utfordre andre først. Man hopper altså over gamma, epsilon og reseten av gjengen.
Jeg vet ikke hvordan et alfabytte foregår hos ulver og hunder, men har lest flere forklaringer om at det er beta'en som overtar. Det passer visstnok ikke med observasjonene av rotteflokker, hvor det etter sigende ofte er rotteomega'er som overtar.

I min egen flokk har jeg sett omega'er bli beta'er, beta'er bli alfa, omega'er bli alfa, alfa'er bli beta'er, men foreløpig ikke alfa'er bli omega'er annet enn ved bytte av flokk.

Så jeg synes det er viktig å tenke på at både den hierarkiske modellen (hakkeordnen) og den mer flate strukturmodellen som har fått innpass i rotteverdnen faktisk bare er modeller. Ingen av dem passer på en hver situasjon ;)

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Rotter lever ikke så lenge, det faller i fra noen og nye kommer inn.
Kan det väre en av forklaringene til at rotter ikke kan sammenlignes med f.eks ulver?
Rotter er kanskje mer fleksible når det gjelder forandring/bytte av posisjoner?
Mvh. Ann E.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg tror du har mye rett i det, Babbett. Det er få av alfa'ene mine som har beholdt posisjonen sin stort mer enn et halvt år, på grunn av sykdom eller dødsfall eller nye omplasseringsrotter. De andre posisjonene skifter også hyppig i en større flokk. Det betyr at hierarkiet endres stadig vekk.

Men de tre brødrene jeg startet med, og som ikke fikk nye dyr inn i flokken før etter at alfa'en døde, beholdt strukturen sin fra jeg fikk dem et halvt år gamle, til det første dødsfallet. Da ble rotteomega'en alfa.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Mange fine forklaringer, men det er også en del forvirring. Er det slik at i min flokk på 3 hanner, at det er en alfa, beta og omega? MÅ det være det på en måte?

Tror de bytter en god del på.. Før var Felix alltid sist, og spiste ikke før Amigo og Bueno (avdød) var ferdig å spise. Men nå er det Felix som skal ha først, og så Amigo og til sist Balder. Men Balder er den som får bestemme seg soveplass først, og det er også han som kommer ut av buret først. Ingen av dem blir herset med - Balder blir bare skubbet vekk når han prøver å "tungekysse" for det syns ikke de andre noe om! :P

Post Reply