Shakespeare og Meryl

Det gamle rottekullforumet, denne delen er nå låst.

Moderator: Moderatorer

Locked
Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Shakespeare og Meryl

Post by Porselen »

Heisann! Dette er egentlig ganske nytt for meg det her med rotteunger, og det var ikke noe planlagt, og vi vet ikke om det faktisk blir noen unger.

En veldig barnslig venn av meg syntes det var utrolig morsomt om jeg hadde avlet på rottene mine, men jeg sa nei. Så da han sov hos meg en natt så hadde han på kvelden puttet Meryl og Shakespeare inn i samme bur. (Et reisebur som sto ved siden av jente og gutteburene) Dette merket ikke jeg før morgenen etter, og da tror jeg ikke vennen min ønsket å være der, han ble kjeftet huden full. Dette skjedde 22. Januar, og jeg regner med at det kommer noen små rundt 11. Februar.

Men til saken. Jeg skal muligens få rotteunger i hus, og lurte på om noen hadde noen råd, og om det kommer unger, om noen er interessert i en ny rotte? Jeg vet at det ikke var ansvarlig av meg å ha vennen min i hus, så dere trenger ikke å bemerke det.

Her er i såfall Meryl og Shakespeare:

Image
Dette er Shakespeare (Silverfawn)

Image
Dette er Meryl. (Har ikke noen bedre bilder av henne på denne dataen, men hun er Black European berkshire)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er sikkert lurt å skrive hvor du bor, hvordan rottene er (alder, helse, gemytt...)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Vel, begge er kjøpt i dyrebutikk.. Shakespeare er 13 måneder og Meryl er 6 måneder ca. Begge er veldig snille og har aldri bitt. Ingen har vært syke, men jeg har ikke noen papirer på de. Jeg bor i Råde i Østfold, men hvis noen skal ha rotter så kan jeg frakte til Fredrikstad, Oslo og Drammen. (Reiser en del den veien.)

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Shakespeare ser forresten litt dårlig, men er frisk og fin og kan klare seg med dårlig syn.. Dyrlegen sa det kom med alderen.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er nok også fordi han har røde øyne :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Åja, jeg visste ikke at det hadde noe med saken å gjøre :P Han er en kosegutt da, og det dårlige synet plager han ikke, så det gjør jo ikke noe. Han er bare litt mer klumsete enn de andre rottene.. :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det var ikke noen morsom situasjon du er havnet i, men vi får se om det går an å hjelpe med noen råd. Du er heldig som bor såpass sentralt og har muligheten til å frakte litt rundt - det hjelper i forhold til salg.

Hvis jenta di er gravid, trenger hun litt ekstra proteiner i kosten i forhold til det vanlige. Det er mange måter å gjøre det på. Hun kan for eksempel få et halvt, kokt egg to dager i uka, litt rester av stekt kylling (som vanligvis ikke er så salt), kokt skinke, kokt eller stekt fisk hver dag.

Så anbefales det at du veier henne på en elektronisk vekt hver dag. En som har veieinndeling på maksimalt 1 g, en vanlig elektronisk kjøkkenvekt. Men hvis hun får ekstra fristende mat, vil hun nok legge på seg litt bare fordi hun koser seg med maten. Dessuten er det nokså vanlig med falskt svangerskap. Da vil hun også gå opp i vekt som om hun var gravid - men det pleier å slutte dag 14-16 etter parring. Det er lurt å veie henne når hun har hatt tom matskål noen timer, og til samme tid hver dag. Hvis hun er gravid eller har falskt svangerskap vil hun legge på seg litt nesten hver dag. Vektøkningen vil bli større mot slutten av svangerskapet.

Det er bra at du begynner å tenke på å finne hjem til rotteungene allerede nå, selv om du ikke vet om det kommer noen. Hvis du kan skrive litt om hvordan de vordende foreldrene oppfører seg sammen med andre rotter, og om de bor sammen med søsken (eventuelt, dere kjenner folk som har søsknene) kan det også være til hjelp.

Det er ikke så mye ekstrautstyr du trenger i forbindelse med rottefødsel, heldigvis, men et ekstrabur så moren kan være alene de siste dagene før fødsel og etter at ungene er kommet, og vannflaske til buret, trenger du. Vel å merke hvis hun står sammen med andre rotter til daglig :) Hvis du ikke har noe reservebur, hold øye med Finn.no, men du kan også spørre her om noen kan selge/låne deg et eller annet egnet.

Og det er sikkert nok informasjon akkurat nå...
:rat:

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Takk for tips, de begge foreldrene bor sammen med en annen rotte hver, og de er gode venner. :)

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

hei, jeg bor i moss, og kan kanskje også hjelpe med transport med buss og tog, hvis det trengs.
har også ekstra bur. bare å sende meg PM hvis det er noe. :rottehode:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Takk takk :) Det er utrolig hvor hjelpsomme folk her er. Jeg tar kontakt hvis jeg trenger det ;)

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Kan man leke vanlig med gravide rotter? Selvsakt holde seg unna magen, men må man være veldig varsom ved å ta på henne?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg la merke til med Safari at hun selv ble mer forsiktig med å hoppe og klatre ut over graviditeten. Det begynte før jeg var sikker på at hun var gravid, altså før dag 16 etter parring. Ellers var jeg forsiktig med hvordan jeg løftet henne - en hånd rundt ribbena, og en under føttene, så jeg ikke skulle klemme på magen hennes.

I og med at Safari ble forsiktigere av seg var det naturlig å ta hensyn til det. Buret ble innredet slik at hun kunne komme seg rundt uten å hoppe og klatre noe særlig. Men i følge Sedra var det bare de siste dagene av graviditeten at hun stort sett ville ligge for seg selv. Mesteparten av tiden var hun ivrig til å komme ut og røre på seg :)

Så lenge rotta di selv får bestemme tempoet ville jeg tro at lek gir glad mor gir glade unger :)

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Ok, takk for svar :)

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Skal magen se veldig stor ut etter 13 dager? Det er 13 dager siden denne hendelsen nå, og jeg ser at Meryl har lagt på seg litt, men det kan jo være siden jeg gir henne ganske mye mat. Har noen et bilde av en rottemage 13 dager inn i svangerskapet?

Lizea
Pinky
Posts: 19
Joined: 04 Feb 2009, 20:03
Location: Notodden, Telemark

Post by Lizea »

Hei:)
Er muligens interessert i en liten rottegutt. Hvertfall hvis du har mulighet til å møte meg i Drammen, er vansklig å få tak i rotter langt borte når man enda ikke har lappen:P
en kort busstur vil vell gå greit? hvis han får et godt og varmt reisebur:)
Jeg blir 18 år i år og er en ganske fersk rotteeier, jeg har fire nydelig gutter på 10 uker her som lærer meg noe nytt hver dag XD
men du kan jo kontakte meg når ungene kommer, så kan vi jo snakkes mer da^^

Locked