Enslig hannrotte skal få selskap

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Enslig hannrotte skal få selskap

Post by Frank »

Hei

Jeg er ny rotte-eier, å har gjort feilen å kjøpe èn rotte....
Vi kjøpte han i fjor sommer, altså for et halvt år siden, å har etter litt oppdaget at dette ikke var spesielt pent gjort mot han... Vi kunne ingenting om rotter, å i butikken vi kjøpte han, fikk vi ikke vite noe om at dette ikke var greit... Selvsagt har ikke Frank som han heter (rotta, ja) sagt noe på sin ensome tilværelese, men samvittigheten har jo kommet krypende etter hvert som kunskapen om rotter var å lese.

Så til mand. har Frank time til kastrering. Slik at han kan få en kjæreste, uten at det skaper en masse rottebabyer.
Men så sier ei til meg (som da har rotter). Hvorfor ikke gi han selskap av en annen hannrotte?
Går det bra? Frank må nå være ca 1. år gammel... Og vi ønsker jo ikke å sitte med to hanner i hvert sitt bur, fordi det ikke gikk....

Da vi oppdaget at Frank burde hatt minst en samboer, var jo Frank alt blitt en voksen mann. Så vi hadde tenkt at for hans del og for en annens del, skulle vi denne gang se etter en omplasseringsrotte på hans egen alder helst. Vi hadde jo da tenkt på en av det kvinnelige kjønn.
Derfor har vi forsøkt å fulgt med på annonser på nettet. Men det har vært vanskelig å finne en dame på han alder som alt har f.eks en stor bolig å selge med til en fornuftig pris... Brukt stort bur til fornuftig pris har vi dog funnet, men nå kjøper vi altså det tomt... uten noen samboer... for samboeren har vi ikke funnet.... og nå spør jeg dere rottekjennere....

Burde Frank bli kastrert å få en kjæreste?
Eller... Få en like gammel hannrotte som kompis?
Eller... en yngre hannrotte (som da vil bli igjen alene når Frank dør, tragisk nok)... Ja vi kan selvsagt kjøpe 2 unge... men vi vil helst bare ha èn til... Syns det holder med to...i allefall pr. i dag. Vi skulle som sagt bare ha èn trodde vi.... Men nå har vi altså kommet frem til at èn ikke er rettferdig mot Frank... Så et grep må vi gjøre...

Ung hannrotte? Omplasseringsrotte hann/hunn (evnt. kastrering om det skal være en hunn)

Hva er lettest og hva vil Frank mest sansynlig bli glades for?
Fersk rotte-eier

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Hvis du kjenner noen som har voksene hanrotter, kan det jo være en ide å la han møte et kar, før dere eventuellt kjøper eller omplasserer.

Så til kastrering. Jeg har to gutter som er kastrert, en av gutta går supert med gutteflokken og har funnet ro der. Min andre mann, var umulig å få inn i guttefelleskapet, så han bodde en stund alene før han fikk en jentesamboer.

Det finnes ingen fasit eller garanti for at han tar i mot en ny burkamerat/venninde, men det er vel verd forsøket. Jeg ville forsøkt med et besøk i første omgang, deretter vurdere kastrering. Lykke til :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Post by Frank »

kjenner ingen som har rotte, dessverre.

Men om personligheten til rotta vår, så er han veldig rolig og snill. Har aldri bitt eller noe. Han er nysjerrig, men veldig rolig av seg.
Virker veldig snill, og han sto i flokk med 5 andre hanner i butikken når vi kjøpte han i fjor sommer. Og da plukket hun i butikken han ut som den hyggeligste og enkleste (siden han var vår første rotte).
Fersk rotte-eier

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er veldig sjelden det blir noe tull med at en rottebaby er i en flokk med andre babyer, så at Frank fungerte bra i butikken er ikke stort å gå ut fra... :|

Hvor i landet bor du, da? Det er ikke sikkert det er så langt til nærmeste rotte-eier som du tror. Det er mange her som ikke oppgir geografisk område.

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Post by Frank »

Sør odal i hedmark... Det vil si veldig nære Nes kommune i Akershus.
Fersk rotte-eier

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg er ganske sikker på at du har noen andre rotteeiere i nærheten... Hvis du er heldig er det en som kan komme innom med noen gutter som ikke har "fått hormoner" ennå, og se hvordan rotta di tar det. Håper du får prøvd det ut.

Frank
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2009, 13:59

Post by Frank »

det hadde vært fint....

Valgte å avbestille kastreringen i dag... Men har bestilt kjempe stort bur....

*skal titte på hjemmesiden din nå*

Er det noen spesiell av dem som er veldig snill, grei og omgjengelig?

Han Frank`n vår er veldig veldig snill og rolig av seg, men har bodd alene i ca et halvt år... (han er ca 1. år gammel)
Fersk rotte-eier

Post Reply