Svulst. Hva gjør jeg?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
elijano

Svulst. Hva gjør jeg?

Post by elijano »

Hei! Min ene rotte på 1,5 år har tydelig fått svulst i brystet. Hun har livskvalitet og ser ikke ut til å lide noe enda. Jeg har ringt dyrlegen, en som anbefalte å få sjekket henne med en gang, men dette er dyrt og jeg tenkte siden hun likevel har livskvalitet enda så kan man ikke gjøre noe med det. Men er usikker på om jeg da gjør noe feil? Har noen no erfaring med denne situasjonen? Det er jo når en sykdom går ut over livskvaliteten at man først tar grep? Hvis den skulle opereres må det jo være risikabelt siden hun begynner å bli snart noen år gammel.. :?:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Selv om rotta di virker helt frisk, kan det hende at svulsten kan hindre rotta di eller faktisk gjøre vondt. Det kan man aldri vite, for rotter skjuler det ofte hvis de er syke å har vondt! :rottehode:

Det et veldig lurt å gå til dyrlegen å høre hva h*n har å si. Selv ville jeg valgt en operasjon, om dette er mulig i ditt tilfelle.

Om rotta di klarer seg gjennom en operasjon må nesten du vurdere. Hvordan er almenntilstanden? Ser du noen aldringstegn?
Dersom hun virker frisk og sund, kan nok operasjon være et godt alternativ, selv om svulster ofte kommer tilbake.
Dersom hun kanskje virker litt "gammel" kan det kanskje være lurt å la være å ta en operasjon. Hun kan jo leve lenge og ha et godt liv, selv om hun har en svulst :)

God bedring og lykke til!! :D :rottehode:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

elijano

Post by elijano »

Takk for svar :)
Skjønner, jeg får vel gå en tur like vel..
Hun har fin allmenntilstand. Hun begynner å bli litt sliten, men er ellers helt kvikk og fin. Har du eller noen andre tips til dyreklinikk i Oslo området? Har prøvd Avivet, de tar 375 kr for bare sjekk.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg kjenner en rotte som ble operert for svulst da hun var 1,5-2 år gammel. Hun overlevde, kom seg og levde til å bli 5 år gammel..å ha dyr innebærer store dyrelegeregninger, det må du bare regne med og legge av penger til. Avivet er veldig bra, verdt pengene!
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Min rotte Svarten ble operert da hun var nesten 2 år gammel. Hun levde til hun ble 3 år og 2 mnd :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Har selv en sparekonto hvor jeg setter av det jeg har ekstra til slike ting ;) I det siste har det gått litt nedover med den, men håper å samle den opp igjen med en sommerjobb.

Når rottene begynner å runde året tenker jeg at det er størst sjanse for svulst og eventuelle andre problemer. Rotter er kanskje litt mer utsatt for sykdommer enn andre gnagere. Har hatt veldig mange dyr opp gjennom åra, og har bare trengt å ta med marsvina til dyrlege pga av midd.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Min Lise holder faktisk akkurat nå på å komme seg etter å ha operert vekk en kul i lysken/på siden på mandag. Hun er 1 år og 4 mnd gammel, men det var aldri noe alternativ å ikke operere henne, selv om det koster mye penger.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

elijano

Post by elijano »

Hvor mye koster en slik operasjon? :hm:

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

har opperert 3 av mine rotter, var ikke svulst, men store verkebyller som vokste å var vonst får rotten, det er dyrt, husker ikke hvor mye. men uansett var det noe jeg ville gjøre får de:)

den siste jeg hadde hos vetten han var 2 år. men han holdt seg så br, så jeg ville opperere han :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg betalte rett over 1400 kr da jeg var hos dyrelegen med Lise. Men prisene varierer veldig.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Post Reply