Håndtering av nyfödte rotteunger.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg gjorde også det, og alle ungene overlevde. Sunde og raske med god vekt ;)

Man kjenner som regel sin egen rotte så godt at man ser om den blir stresset og da evnt kan man unngå dette. Og hvis rottemamma kommer av seg når hun blir lokket på er det jo ikke noe problem i det hele tatt :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Det handler vel i bund og grund om at kende sin hunrotte.
Ved vores A kuld som Mummi var mor til vidste jeg at jeg nok sku pille mere end højest nødvendigt de første par dage.
Men vi kiggede til dem og vejede dem jævnligt.
Alle ungerne overlevede og da de var 5 uger lå vægten mellem 122g og 147g.
Ved vores B kuld vidste jeg på forhånd at jeg mere eller mindre ku pille så meget jeg ville - Opia er meget mor-glad og tryg ved os.
Når hun mente vi havde pillet for meget kom hun selv og hentede ungerne fra min hånd og lagde dem tilbage i reden. Hun kom også et par gange og selv lagde en unge i min hånd. Jeg fjernede toppen af buret og lod hende blive i buret - hun gik bare rundt og hyggede.
Da de var 5 uger lå vægten mellem 95g og 139g.

Begge gange har jeg givet rottemor nogen timer efter fødslen inden jeg/vi har kigget. Mest for at sikre at alle havde store fine mælkemaver!
(Begge gange fødte de mens vi ik var hjemme).
Så ja jeg mener at hvis man kender sin hunrotte så ved man også hvor meget man kan pille ved ungerne den første uges tid.
Det er jo meget forskelligt fra hunrotte til hunrotte hvor meget hun tillader!

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Ja men hva er vitsen?
Det er jo en risk å ta uansett og tenk på det sjokket dere utsetter ungene for hver dag helt unødvendig (prøv selv å kle deg nakenog gå ned i kjelleren eller ut og kjenn sjokket)

.
Kan forstå det hvis det er en mor som ikke tar seg av ungene eller et kull det er noe galt med (mange dødfødte unger eller unger som dør rett etter fødselen) men så lenge ungene virker friske har melkebånd og alt ser bra ut er det HELT unødvendig mener nå jeg :?
Last edited by smittogsmule on 05 Apr 2009, 18:02, edited 1 time in total.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Man bør uansett få sjekket om de har melkering. Om de er en eller flere som ikke har det, kan man bli nødt til å suplere med morsmelk erstatning.Hvis ikke risikerer man hvertfall at noen unger dør :?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg liker å fölge med på deres utvikling dag for dag. nödvendig å veie hver dag er det selvfölgelig ikke, men jeg foretrekker å gjöre det slik. Helt sikkert like greit å veie annenhver dag eller hver tredje, men jeg liker å sjekke alle ungene grundig hver dag og da bare 1 gang om dagen de förste 2 ukene.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Ja nettopp.
Dere gjør det fordi dere liker det ikke fordi det behøves.
Det er bra dere ihvertfall er ærlige ;)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

I hvertfall ärlige?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Ja som innrømmer at det er dere som liker å holde på med rotteungene, og ikke fordi rotteungene trenger den behandlingen.

Dere som er seriøse oppdrettere vet hva dere holder på med og hvor mye rottemor og ungene tåler/finner seg i. Det er ikke sikkert at en som har satt unger på sin koserotte er like flink å tolke signalene derfor mener jeg det er viktig å presisere at det IKKE er nødvendig å veie ungene hver dag så lenge de ser friske og kvikke ut. Og om man er usikker er som oftest det beste å overlate stellet til rottemor med minst mulig innblanding, kanskje mister man en unge men det kan også redde hele kullet.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Hvis man ikke klarer engang å se om sin egen rotte er stressa, bør man ikke få rotteunger i første omgang uansett ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

SoFoKlEs
Pinky
Posts: 20
Joined: 01 Apr 2009, 19:45
Location: Akershus...ish

Post by SoFoKlEs »

ja det er jo greit å følge med på hva dem veier, kanskje dem ikke får nok melk av mora og du må kjøpe morsmelk erstatning. best å være på den sikre siden så lenge mora ikke blir stressa ;)

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Jeg er enig i at det er helt unödvendig å veie ungene hver dag.
Den förste uka bör mor og unger få väre i fred, så lenge alt virker ok når en sjekket mor og unger förste gangen så syns jeg at en skal holde fingrene av fatet resten av uka!
Men om en bare veier noen hver kveld for å fölge utviklingen så er ikke det like ille som å plokke ut allesammen, veie og fotografere bare noen få timer etter födselen...det er min mening.
Når det gjelder å sjekke mor etter födselen, hvor mange gjör en grundig sjekk av henne?
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Sjekker man ungene etter fødsel så sjekker man mor.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Sjekker man ungene etter fødsel så sjekker man mor.
Jeg spör ikke hva "man" gjör, jeg spör hvor mange som virkelig gjör det.
Mange virker veldig opptatt av å få sjekke ungene...
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja og det var mitt svar på spørsmålet. Nå var dette en tråd om om å sjekke ungene og ikke mor, antagelig derfor mor ikke er nevnt. Men jeg mener det er en selvfølge å sjekke mor etter fødsel, selv om en ikke sjekker ungene.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Ja og det var mitt svar på spørsmålet. Nå var dette en tråd om om å sjekke ungene og ikke mor, antagelig derfor mor ikke er nevnt. Men jeg mener det er en selvfølge å sjekke mor etter fødsel, selv om en ikke sjekker ungene.
Som jeg leste svaret ditt så pröver du å få det til att alle sjekker mor.
Om hver og en svarer for seg selv så blir det mer troverdig...
Mvh. Ann E.

Post Reply