Begynner å tvile på Felix's skjebne..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Begynner å tvile på Felix's skjebne..

Post by BabyLizz »

Min gutt Felix (født i oktober 08) har hele tiden vært nervøs og redd. Jeg har ikke fått noe kontakt med ham i det hele tatt, og han blir etter mine øyner bare verre. Han gjemmer seg alltid og går ikke bort til matskålen før jeg har gått bort fra buret. Han kommer aldri bort til meg heller, og jeg vil ikke tvinge ham til noe - selv om jeg har løftet ham noen ganger. Han hyler som om jeg dreper ham bare jeg løfter ham forsiktig opp!

Nå i dag fikk jeg en ny liten tass - Timmi - som er veldig liten. Mye mindre enn Balder (som er født i november) så Timmi er nok født i januar eller noe sånt. Jeg satte først Felix og Balder i pappesken Timmi kom med, og så fikk Timmi være i buret alene. Etter en stund tok jeg med alle ut på badet (som er nyvasket) og det gikk helt greit. Felix var veldig påtrengende og skulle absolutt holde fast den lille babyen og snuse ham på rumpa - veldig hardhendt syns jeg. Timmi skrek voldsomt, og jeg fikk litt vondt i "mammahjertet"..

Etter at de hadde roet seg satte jeg dem inn i buret igjen (buret har stor luke så jeg hadde kontroll), og der gikk Felix rett til angrep og fikk bitt ham skikkelig noen ganger (ikke mye blod altså men han hadde drept ham om jeg ikke skilte dem)

Og da angrep Felix meg også selvsagt. Nå står Felix i et fuglebur alene mens Balder og Timmi har det koselig i buret..

Jeg lurer virkelig på hva jeg skal gjøre videre nå. Felix "voldtar" Balder også hele tiden - på grunn av dominans? Balder hylte og skrek mye i begynnelsen, men han har ikke mye å stillle opp med mot stooooore Felix..

Hjelp meg? Hva ville dere ha gjort? Jeg mener jeg har prøvd ALT.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Var det sånn at Felix og Balder bor sammen og har det fint?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Er Felix en av de mulige sønnene til Bueno som du måtte avlive på grunn av aggresjon? Jeg synes å huske at du fikk Bueno sammen med Amigo ("A") og en annen rotte ("F") i en annen tråd... Det ser ut som om du har vært fryktelig uheldig med den gjengen :(

At Felix bet deg rett etter en kamp med en annen rotte er ikke så rart - de er ikke helt klar i hodet sitt i den situasjonen. Men han skal ikke bite en rotteunge, selv om den kommer inn i buret hans etter få timers bekjentskap :( Jeg synes heller ikke det høres bra ut at han stadig "voldtar" Balder. Det er mulig kastrering ville hjelpe, men noen garanti er det ikke. Det jeg er sikker på er at du ikke skal gjøre flere introduksjonsforsøk med Felix og den nye rotta før den nye er minst et par uker eldre, og at du bør bruke den tiden for å bestemme deg for hva du vil gjøre med Felix. Hvis du ser at Balder har det bedre med den nye enn han har hatt det med Felix, ville jeg beholdt dem sammen i bur, og prøvd å lufte Felix med Balder.

:rat:

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Felix er broren til Bueno (sa dyrebutikken, men jeg selv syns Bueno var altfor enorm til å være en bror - og at han var utrolig mye mer fadet enn de andre i kullet - Bueno var huskey mens A og F var/er agouti) så jeg vet egentlig ikke. Det eneste som er 100% sikkert er at de er i nær slekt - enten bror eller far. Amigo har nå komt seg bort, men det må sies at han er/var den snilleste rotten i hele universet - og han er også bror av både F og B.

Jeg satte Felix i et bur for seg selv hvor han har stått i natt. Han er utrolig rastløs, men det er han ALLTID uansett. Balder og Timmi ligger og koser seg i det store buret.

Når Felix og Timmi møttes på badet var det ikke noe problem, kun når Felix prøvde å "voldta" Timmi, noe Timmi ikke taklet - da kom han opp i fanget mitt og skulle ha trøst. (Da fulgte Felix etter, og det er den eneste gangen han frivilig har komt opp i fanget mitt - men jeg tok ham ned igjen siden Timmi trengte å slappe av litt)

Jeg syns det er så ille at Felix skal være alene i buret, og siden han ikke vil være sammen med meg i det hele tatt så er det ikke akkurat noen trøst i at jeg snakker med ham - han gir virkelig inntrykk for at han hater meg. Han kommer jo fra dyrebutikk og har ikke blitt mye håndtert - så det har vel noe med det å gjøre, men jeg har håndtert ham siden den dagen jeg kjøpte ham, men INGEN fremskritt i det hele tatt...

Det er grusomt å tenke på avliving, men jeg vet ikke om det er et verdig liv dette. Siden Felix er slik som han er så kan jeg ikke introdusere en kompis til til ham og håpe på at det går bra. Balder og Timmi er allerede bestevenner for livet ser det ut som, så å skille dem for å så å finne en ny rottevenn til Timmi og ha to rotter i hvert bur høres bare komplisert ut...

Jeg vil jo heller ikke ha Felix som en alenerotte men har tenkt tanken på å gi ham bort som det - men siden jeg ikke har gjort noe som helst fremskritt med ham på 7mnd kan jeg ikke få meg til å tro at noen andre kan få fremskritt med ham heller - ikke det at jeg er like flink som noen! Ikke misforstå, men om det var en mulighet for å få ham bedre hadde jeg vel klart å gjøre LITT fremskritt siden jeg har holdt på så mye med ham som jeg har?

Post Reply