Hva kan dette ha vært?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Hva kan dette ha vært?

Post by LanFear1985 »

Jeg har rottene mine stående hos mine foreldre for tiden da jeg ikke får lov til å ha dem i min nåværende leilighet=/
Er å besøker dem så ofte jeg kan selv og foreldrene mine tar godt var på de små.

Men i går ble jeg møtt med et ja hva skal en si sjokkerende syn når jeg skulle si hei til dem.

Har er bur med 3 gutter i og et med da 6 jenter i, første som møtte meg når jeg kom opp var ene jenta som var død. jeg kikket litt mer i buret og ja jeg fant 3 jenter til som var døde! hun ene var også blitt spist opp :shock:

Det var helt forferdelig å se så jeg fikk tatt ut de 2 siste gjennværende jentene og fikk pappa opp for å fjerne de døde.
Han syntes det var utrolig rart for han hadde vært å sett til dem og gitt dem mat kvelden i forveien og da var alle man i live og ja hypre små jenter som dem alltid har vært før.

Hva kan dette ha vært? hva kan ha vært årsaken til at 4 stk døde på under 24 timer..? :?

De to gjennværende jentene har stått ved siden av senga mi i natt så jeg har kunnet være på vakt om noe skjedde, og de overlevde natten og virker friske og raske.

R.I.P Tinkerbell, Angel, Slikkepott og Stuck :cry: :cry:
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

:( Så trist! Men var hun ene spist opp av de andre? :shock: :( :(
Aurora

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Har hørt om forgiftning gjennom vannflasken,men aner ikke om det er tilfelle her.Hadde jo vært greit å fått de døde undersøkt etter noe slikt.... :shock:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Som tantepose egentlig er inne på; Vasket du drikkeflaskene dems noe? Det kan nemlig vokse alger i dem om de ikke blir rengjort på lang tid og det er absolutt ikke bra :(

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Vil absolutt anbefale å ta alle rottene til dyrlegesjekk, og gjerne få obdusert for å finne ut kva dei døde av.

Og ikkje minst, reingjere og sjekke heile buret og uteområde dei har vore i, inklusive drikkeflasker og matskåler naturligvis, og finn ut av alt dei har ete i løpet av den siste veka. Og/eller kven som har vore i nærleiken av dei i det siste, unger f.eks kan finne på eindel...

Lykke til videre, håper det går bra med dei du har igjen.

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Takk for alle svar...

Vannflasken ble rengjort daglig føre den ble fylt med nytt friskt vann så alger er utelukket...

Og heldigvis har det ikke vært noen barn i nærheten av dem de siste ukene.
Ingenting giftig i buret heller og de har fått bare rottefor den siste uka, men fikk vite at huseieren til foreldrene mine har fått noen til å male huset. og mandag og tirsdag var de og malte rett utenfor vinduet på det rommet rottene står på. Det har tydeligvis vært ganske mye avgasser som har sivet inn(gammelt hus) og de 4 jentene har ikke tålt det :?

Men de som er igjen skal til sjekk hos veterinæren til uka for å være på den sikre siden at det ikke er noe annet som er i gjære.

Vært å sett til jentene i dag og de er fortsatt kvikke og fine i formen, samme er gutta :D
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Midnight-Galaxy
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 25 Jan 2009, 23:52
Location: Kongsberg

Post by Midnight-Galaxy »

tragisk hendelse :(
Godt de som er igjen fortsatt har det bra :D
*Linda*


Image

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Det at den ene var spist på fikk meg til å tenke røyskatt, men det er vel ikke særlig sannsynlig.
Hadde et kull kaninunger som ble drept av røyskatt, alle 8 var drept men bare den ene var spist. De var for store til at den kunne få dem med deg igjennom sprinklene men hullene i nettinga var stor nok til at røyskatta kom inn.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Det at den ene var spist var nok de andre jentene som skulle "rydde opp" :| , Rotter er jo altetende ;)

Veldig trist
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Spiser rottene opp sine døde venner? :shock: Det er jo ikke særlig koselig....
Aurora

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

De gjør det nok neppe for å holde en fest og ha det koselig. ;) Det er nok heller en nødvendighet for å holde bolet rent.Blir døde rotter liggende å råtne i bolet kan det utgjøre fare for de andre der. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Det er vel logisk ja.... likevel :?
Aurora

Post Reply