De har visst hatt henne der noen ukerRenya wrote:
Har dei hatt ho der på bakrommet lenge?

Moderator: Moderatorer
De har visst hatt henne der noen ukerRenya wrote:
Har dei hatt ho der på bakrommet lenge?
Hvis noen i forretningen vet hvordan det gjøres, kan de gjøre det selv.De har ikke lov til å avlive selv
Det er egne regler for avlivning av hund, katt og "pelsdyr i fangenskap", men de kommer ikke til anvendelse på tammus og tamrotter.Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.
Dyrevernloven § 5a. Tilsyn og stell
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte, herunder tamrein, eller som har tilsyn med slike dyr for eigar eller innehavar, skal syta for at:
<snip>
4. sjuke eller skadde dyr får høveleg behandling og vert avliva om det trengst
§ 17. Handel med dyr.
Ingen må gjera seg til næring å handla med dyr utan løyve frå Mattilsynet. Føresegna gjeld ikkje handel som er ein naturleg lekk i vedkomande dyrehald.
Så jo, forretningen har plikter, men det er ingen ting som hindrer ansvarlig leder i å tolke lovverket slik at h*n kan avlive dyret selv. Dyret har lovbeskyttelse mot lidelse, ikke mot avlivning.§ 19. Tilbakekalling av løyve.
Løyve til å driva verksemd som er nemnd i §§ 16-18, kan kallast tilbake om løyvehavaren vert dømd til straff for brot på denne lova eller føresegner som er gjevne med heimel i lova, eller om han vanheld krav som er sette i samband med løyvet. Det same gjeld når løyvehavaren på andre måtar steller seg så at han har mist den tiltru som trengst til å driva verksemd som nemnt.
Jeg sier det at om hun ikke overhodet får hjelp eller omsorg og bare forblir slik som det er nå hadde dette vert best. Selvfølgelig, endres livet hennes drastisk er jo det en uaktuell tankeheidiii wrote:Selv om loven anser avlivning for å være hjelp, kan jeg ikke skjønne at denne jenta hjelpes ved å ikke få leve lenger, særlig når Nicole sier rotta opplevde glede ved å få oppmerksomhet.
Krysser fingrene for at samboeren din har ett hjerte av gull for den lille jentaheidiii wrote:Jeg kan spørre samboeren min om vi kan ta henne, men vi skulle egentlig ikke ta inn noen flere før det nærmer seg slutten for han vi har nå, så jeg tviler på at han går med på det. Håper noen kan uansett!
Det hadde vert kjempefint heidiii :sol:heidiii wrote:Jeg kan spørre samboeren min om vi kan ta henne, men vi skulle egentlig ikke ta inn noen flere før det nærmer seg slutten for han vi har nå, så jeg tviler på at han går med på det. Håper noen kan uansett!
Det kommer an på hvordan man ser på det. Hvis vi setter rotta foran er det etter mitt syn uetisk å la være å hjelpe rotta - om noen/foreningen da faktisk har mulighet for det - bare fordi denne hjelpen har som bivirkning at dyrebutikken slipper å ta ansvar. Nå kan det jo hende de vil ta ansvar etter litt masing, men om de ikke gjør det og vi skulle handle for at de tar ansvar, er sannsynligheten stor for at det er avlivning, og det er det rotta som betaler (den største) prisen for. Jeg synes ikke vi skal late som om vi gjør rotta noen tjeneste ved å presse på i en sak hvis avlivning er utgangen.Matmor wrote:Sånn av prinsipp synes jeg ikke dette er noe helsefondets penger burde brukes til![]()
Tenk over det: her er det en dyrebutikk som gjør noe ulovlig, fordi de vet sjansen for å bli stilt til ansvar for det er liten. Så skal NTF premiere dem ved å sørge for at de hverken må ta den ubehagelige oppgaven å avlive dyret, eller betale for veterinær?
Jeg forstår at det er vanskelig å se på at et dyr har det vondt, men jeg er redd for at en redningsaksjon hvor butikken bare tjener på prosjektet, gjør det lettere for dem å gjøre det samme igjen.... At enkeltpersoner involverer seg og eventuelt vil være med på en kronerulling får være opp til dem.
Hvis rotta har stått alene med sykdom i et par uker uten veterinærtilsyn mener jeg at det foreligger lovbrudd, og er noe som kan anmeldes.