Dyregod Zoo, Oslo City

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

SJOKOLADE wrote: De var brune/hvite og noen grå/hvite, veldig små. Mye mindre enn Ludvik og Manuel Desperado som var 5 uker da jeg fikk dem.
:o Uff, da var det nok de samme som var der nå, det betyr ta de er ca 5 uker nå, og har vært i butikken siden de var 3 uker eller noe :evil: De var små og spinkle stakkars :(

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Generelt tror jeg det er sånn at en del dyrebutikker ønsker rotteunger rundt 3 uker. Grunnen er vel at de vil ha dem så små som absolutt mulig. Rotter under 3 uker har ganske stor sjanse for å dø. Hørte nettopp en historie fra en dame som mente at mange dyrebutikker også er skeptiske til å kjøpe fra norske oppdrettere fordi dyra blir så store og det vil mange kunder ikke ha. :?:
Jeg tror vel at kunder faktisk gjerne vil ha de tingene de blir forklart er lurt å kjøpe, jeg da.
Må bare legge til at dette menneske som fortalte dette har en viss tilknytning til dyrebutikkmiljøet, men ikke til noe tilhørende denne tråden. Heller ingen kjede.
Mitt inntrykk er at det er ganske stor forskjell på dyrebutikker som er i en kjede og de som ikke er.
mvh Julie

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

Jeg tror butikkene regner med at mange barn o.l. faller for rotter for de er så små og søte i butikken.. Det er sikkert det de er ute etter. Et lite dyr har mere "søtfaktor" enn et stort dyr. "Jeg må bare ha den for den var så nusselig"-opplegg.

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Det tror jeg også, vi er jo alle enige omat de er veldig veldig søte når de er små :D

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Så av den grunn er det viktig å informere rottekjøpere før de kjøper alt for unge rotter. Og det kan jo bli en ganske umulig oppgave. For det er mange som stoler blindt på at butikkene vet best.. Tørr og si ifra hver gang og snakk gjerne litt høyt foran burene om hvor små ungene er og at de egentlig burde være hos moren sin. :rottehode:

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Dyrebutikker gir også vekk dyr som er for "gamle" til å selges. I alle fall om en butikk som gjør det da!! :) Ei jeg jobber med fikk verdens nydeligste kanin, var totalt smelt å se den! var ikke mer enn 6 måneder...men var da for gammel til at noen ville kjøpe den....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Det er jo også en ganske inngrodd ide hos mange mennesker (også hos folk som burde vite bedre) at om dyr blir tatt veldig tidlig fra sin mor blir de mer tamme enn om de er hos mor til de er modne til å flytte.
Jeg liker f. eks å ha kattunger hos sin mor i ca 3 mnd. De blir mye mer selvstendige og "på plass" da. Det er ofte en større jobb å forklare nye eiere at det ikke blir villkatter av dem av den grunn. Men tar man seg tid til å forklare, er det absoolutt min erfaring at de hører etter. En dyrebutikk tenker vel ofte sånn at de vil møte kundenes ønsker, ikke selge det som vil bli bra kjæledyr. Det sistnevnte ville jo på sikt ha blitt bedre reklame for butikken skulle man tro.
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

ja, katter skal være hos katte mor i 12 uker. (3 måneder) leste å det på siden til dyrebeskyttelsen at man aldri skal ta imot en 10 uker gammel katt, 12 uker er en mer pasende alder, mere selvstendige
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Veldig enig! Det er bare det at folk har en inngrodd oppfatning at de skal ha kattungen sin etter 8 uker, og da burde det jo være riktig fortreffelig om de får den etter 6 uker. Når jeg kommer med mine 12 uker, gir de nesten opp. Her hos oss handler det ikke om rasekatter, vet du. Småbrukspuser som folk tror de kan gjøre mer som de vil med. Slik jeg har sett det med våre katter, synes jeg det kan virke som om det er mest klatring og jakt de lærer de siste par ukene. Å fysisk og psykisk være katter "på ordentlig". Og det er viktig det, for å leve et godt katteliv. :)
mvh Julie

kristinech

Post by kristinech »

Fint_Lite wrote:Dyrebutikker gir også vekk dyr som er for "gamle" til å selges. I alle fall om en butikk som gjør det da!! :) Ei jeg jobber med fikk verdens nydeligste kanin, var totalt smelt å se den! var ikke mer enn 6 måneder...men var da for gammel til at noen ville kjøpe den....
Når jeg kjøpte mine to jenter, gjorde hun i dyrebutikken alt for at jeg skulle kjøpe de to fordi de var blitt 5 månder og ingen ville ha dem. Hun viste ikke helt hva som ville skje med dem hvis de ble så mye lenger, så følte at det eneste riktige å gjøre var å kjøpe dem.. Og jeg angrer IKKE! Det tok kanskje litt lenger tid enn med de som er yngre for å få dem tamme, men det er verdt den tiden.. :? :)

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

dyrebeskyttelsen gjør en fantastisk jobb for dyrene i verden og her i landet, en liten opfordring fra meg: gå inn på hjemmesiden og bestill et armebånd til ca 40 kr, vis at du støtter de!(fikk mitt i går og en t-shorte..) Var litt uten for tråden dette her...Engasjerer meg masse for dyrenes rettighet, jeg må nok få invetesrt i et småbruk så jeg kan få tatt i mot dyr som trenger hjem! Dyrebutikker, egentlig merkelig at de driver som de gjør, har egentlig ikke vært store utviklingen å se....burde de ikke ha blitt litt mere vitende ettersom årene går??? Tenker da på opplæringen, sjefene på toppen, strukturen de har på diverse....hmmm......
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

Jeg har også et sånt bånd. De er faktisk ganske kule, og jeg har klart å inspirere flere av vennenne mine til å kjøpe :) De er ikke så dyre også går det jo til en bra sak :)

Locked