Importere fra danmark...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Hmmm... hvor står det?..

Uansett så har rottene vært et sted og jeg har hentet dem fra et sted. De var der ganske lenge sammen. Vet ikke om det holder eller ikke, for har ikke vist om den regelen der..
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

står det ikke noe om at de bare må være skilt i rene bur da :hm:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Hmm.. Nå finner jeg det ikke på Mattilsynet sine sider? :oops:

Men i den prioriterte tråden under generelle rottespørsmål står det i hvert fall:
Trodde jeg leste det på mattilsynet sin side i stad, men da husket jeg kanskje feil? Det jeg finner nå i innførselsvilkårene om oppdrettere er:

b)
"ved kjøp av avlsdyr: være kjøpt fra oppdretters besetning, ikke fra dyreforretning eller på utstilling"

Dette sier jo ikke at det må bare være en oppdretter. Så meg svimmel nå, men skal se om jeg finner det i morgen.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Hehe.... Kan jo hende de hadde det, men tok det bort? :hm:

Uansett så hadde min rotte vært så lenge hos henne jeg skulle hente hos at jeg nesten tror det går bra. Var jo over en vanlig karantene tid også. Og de stod vel alene også tror jeg
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Sorry, jeg finner det ikke på Mattilsynet sine sider. Da husket jeg nok feil, det var nok på forumet her som jeg hadde lest det. Før jeg eventuelt skal importere får jeg ta en telefon til Mattilsynet. Antar at det som står i importtråden stemmer men at jeg bare ikke finner det på MT sine sider.. Vi får se. Håper jo at det er lov å importere fra flere, mye lettere det. :ost:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er riktig, Randi, i utgangspunktet kan man bare ta inn fra en enkelt oppdretter av gangen, nettopp fordi rottene du skal importere skal holdes isolert fra andre rotter under transport og i en måned etter hjemkomst. Det betyr at de ikke kan transporteres sammen med rotter fra andre oppdrett - det sier seg selv!

Jeg tipper det går an å "bøye" regelen litt avhengig av hvor lenge rottene har stått sammen i forkant av hentingen, men dette ville jeg ha tatt opp direkte med Mattilsynet i hvert tilfelle. F.eks. fikk jeg tillatelse til å hente rotter fra to forskjellige oppdrett fordi de begge var født hos den ene oppdretteren. Men hovedregelen gjelder alltid med mindre man har fått spesifikk tillatelse til annet, så ikke ta noen sjanser.

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Heidi wrote:nettopp fordi rottene du skal importere skal holdes isolert fra andre rotter under transport og i en måned etter hjemkomst. Det betyr at de ikke kan transporteres sammen med rotter fra andre oppdrett - det sier seg selv!
Aha. Da er jeg med. Takk for oppklaring.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Rent praktisk tror jeg ikke Mattilsynet kan ha noen innvending mot at rottene fraktes av samme person, men i forskjellige bur. Hvis man kommer med båt, må jo rottene oppbevares i Dyrerommet under overfarten? Man kan aldri garantere at det ikke er andre rotter på samme tur.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Du kan aldri være sikker på at isolasjon under transport blir overholdt 100% med mindre du reiser sammen med rotta, men regelen til Mattilsynet er nå engang sånn. Jeg har lagt frem spørsmålet for Mattilsynet selv, og det var altså svaret jeg fikk - transport av rotte, helt fra oppdretter til karantenehjem i Norge, skal skje i isolasjon fra andre dyr (ikke bare andre rotter!) og i desinfiserte og dertil egnende transportkasser. De er også strenge på at dyrene skal stamme fra oppdretter, og ikke f.eks. dyrebutikk eller kjøpt på utstilling, nettopp på grunn av smittefare fra ukjente/udokumenterte dyr. Det skal jo også følge med rotta en uttalelse fra offentlig veterinærinstans på at det ikke er registrert visse smittsomme sykdommer hos oppdretteren (ikke bare hos den importerte rotta), så reglene om dokumentasjon er faktisk ganske strenge.

At de ikke alltid blir håndhevet like bra, hverken fra importør eller kontrollinstans, er jo en kjensgjerning. Men det betyr ikke at man skal lete etter smutthull og prøve å omgå reglene - det er jo en grunn til at reglene er her, og hadde de blitt fulgt i alle situasjoner ville vi ha unngått en god del kjedelige episoder med syke rotter. Heldigvis har det hittil bare vært snakk om sykdommer som rammer rotter og mus, derfor har ikke Mattilsynet brydd seg så mye.

Det verste scenarioet vi kan få dersom vi ikke følger Mattilsynets regelverk er at det plutselig innføres smitte som får varsellampene til å lyse, f.eks. myxomatose - og da vil konsekvensen sannsynligvis bli at man ikke vil få dispensasjon fra forbudet mot import. (Slik det er nå er import av rotte i utgangspunktet forbudt, men det er lett å få dispensasjon. La oss beholde det sånn.)

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Da jeg hentet Cassia og Cicely i Danmark ringte jeg mattilsynet og spurte om det gikk greit å ha dem i hver sin etasje i huset i karantenetiden, men det kunne jeg bare glemme. Et annet hus, var beskjeden, intet unntak, i 30 dager.

Post Reply