Hallo,
Etter noen år uten rotter har min samboer skaffet seg to jenter, Maja og Bella. Det vil si, det var jeg som skaffet dem til henne, som julegave, etter at hun hadde savnet rottiser i noen år (hun hadde Axel og Viggo i 2006). Vi kjøpte dem i en dyrebutikk her i Sverige, og Maja er blitt godt sosialisert, trygg og kosete. Men Bella er litt mindre sosialisert, virker det som, selv om hun er blitt behandlet likt som Maja. Bella er litt usikker, vil fortere tilbake til buret og forsøker å rømme unna kos. Hun er stort sett grei, men - når hun har vært ute en stund og lekt og gått på tur i sofaen, så slipper hun ofte visittkort. Harde bæsjer, gjerne 2-4 stykker. Vi tolker det som et stressignal, og setter henne tilbake i buret. Da slutter hun.
Er dette riktig tolkning?
Bella er blitt litt bedre med tiden. Vi fikk henne 2 uker etter jul, og da slapp hun klumper med en gang vi tok henne opp. Nå kan det gå 5-10 minutter, gjerne i et fremmed miljø (annet rom), før hun stresser seg opp. Maja er den dominante av de to, tror vi. Vi lurer på om det kan bidra til stress.
Noen råd eller tips? Vi fortsetter å sosialisere henne selvsagt, men vil jo ikke stresse Bella for mye. Tror ikke Cesar Millans råd funker på rotter, hehe.
Bella slipper "visittkort" når hun blir stressa
Moderator: Moderatorer
-
- Alfatryne
Re: Bella slipper "visittkort" når hun blir stressa
Det er rett at rottene bæsjer når de er stressa, men det er ofte skikkelige stinkbomber så vidt jeg vet. Har en som ikke liker å kose, hun får velge selv om hun vil sitte på fanget eller løpe ute. Ofte er hun bare inni buret og titter litt ut og går på små 5 minutters turer 

Aurora
Det er vanlig at rotter slipper noen rosiner når de er stresset, men hvis hun fortsatt gjør det etter noen uker hos deg lurer jeg på om hun rett og slett har lært seg at bæsjing betyr "jeg vil tilbake til buret"Bella er litt usikker, vil fortere tilbake til buret og forsøker å rømme unna kos. Hun er stort sett grei, men - når hun har vært ute en stund og lekt og gått på tur i sofaen, så slipper hun ofte visittkort. Harde bæsjer, gjerne 2-4 stykker. Vi tolker det som et stressignal, og setter henne tilbake i buret. Da slutter hun.

Hvis du bestemmer deg på forhånd hvor lenge hun skal være ute, og bare plukker vekk bæsjen i minst en uke når hun luftes, kan du se om bæsjingen avtar.
Unge rotter bæsjer jo over alt,men det avtar oftest med alderen.Har dere kost dere masse i genseren?Gjerne flere ganger om dagen. 

Takk for svar. Bra at det ikke er ukjent oppførsel. Da får vi bare vente og se om hun vokser det av seg.