høy
Moderator: Moderatorer
Nei, rotter trenger ikke høy. Rotter kan ikke nyttiggjøre seg så mye av næringen i høyet. Mange bruker likevel høy til rottene som redemateriale, noen synes det fungerer fint, andre ikke. Noen synes det støver mye, og at rottene blir plaget av det og nyser. Du får prøve deg frem og bruke det som fungerer hos deg. Bruker man høy er det viktig å huske på å skifte det ofte, da det fort blir gjennomtrukket av urin og lukter fælt 
Er det egenlig noen gang påvist at rotter får midd fra høy? Jeg tviler på at de kan få midd fra høy som er kjøpt i butikk, for det høyet er pakket i plast og har nok ligget sånn en stund også. Men hvis man bor på gård og hesjer selv, så kan jeg godt se faren med å gi rottene høy som har ligget ute innenfor den siste uken - da kan småkryp godt ha blitt transportert fra ville rotter. Og bruker man den typen høy så er det faktisk ikke nok å bare fryse det i 24 timer (med mindre man har tilgang på en -80 graders fryser, men det har vel de færreste). Hadde vært fint om noen kunne ha undersøkt dette litt... *hint*

Er det egenlig noen gang påvist at rotter får midd fra høy? Jeg tviler på at de kan få midd fra høy som er kjøpt i butikk, for det høyet er pakket i plast og har nok ligget sånn en stund også. Men hvis man bor på gård og hesjer selv, så kan jeg godt se faren med å gi rottene høy som har ligget ute innenfor den siste uken - da kan småkryp godt ha blitt transportert fra ville rotter. Og bruker man den typen høy så er det faktisk ikke nok å bare fryse det i 24 timer (med mindre man har tilgang på en -80 graders fryser, men det har vel de færreste). Hadde vært fint om noen kunne ha undersøkt dette litt... *hint*
Jeg fikk info om dette for lenge siden hos AVivet i Oslo, men jeg fant to artikkler på Dyrenett.no, begge skrevet av Annette Nordheim:
På http://www.dyrenett.no/no/s/artikkel.as ... h=d&id=122 står det:
"Midd kan komme av kontakt med andre rotter med midd, eller fra høy. Hvis du bruker høy i buret, la det alltid ligge i fryseren 24 timer for å drepe midden."
Og på http://www.dyrenett.no/no/s/artikkel.as ... h=d&id=121:
"Rotter lager gjerne bol i høy, men legg det i fryseren over natten for å ta livet av eventuelle midd."
Camilla
På http://www.dyrenett.no/no/s/artikkel.as ... h=d&id=122 står det:
"Midd kan komme av kontakt med andre rotter med midd, eller fra høy. Hvis du bruker høy i buret, la det alltid ligge i fryseren 24 timer for å drepe midden."
Og på http://www.dyrenett.no/no/s/artikkel.as ... h=d&id=121:
"Rotter lager gjerne bol i høy, men legg det i fryseren over natten for å ta livet av eventuelle midd."
Camilla
Hei
Ja, egenprodusert høy.....skumle saker....
Vi hadde en gang et marsvin som fikk sauekrabbe. Jeg kan ikke forstå annet enn at marsvinet må ha fått det gjennom høyet vårt.
Sauekrabbe er forøvrig et av de mest vanlige uttøy som sau o l får. Om sauekrabbe kan leve på et marsvin evt rotte, fikk jeg aldri klarhet i, så det er jo mulig at problemet ville blitt borte av seg selv ved å fjerne høyet.
Men etter den episoden hvor nærmest alt mulig av våre dyr hadde ett eller annet de ikke skulle hatt på kroppen, tror jeg ikke høy skal inn i vårt hus igjen. Ja, altså det hjemmeproduserte.
mvh
Ja, egenprodusert høy.....skumle saker....
Vi hadde en gang et marsvin som fikk sauekrabbe. Jeg kan ikke forstå annet enn at marsvinet må ha fått det gjennom høyet vårt.
Sauekrabbe er forøvrig et av de mest vanlige uttøy som sau o l får. Om sauekrabbe kan leve på et marsvin evt rotte, fikk jeg aldri klarhet i, så det er jo mulig at problemet ville blitt borte av seg selv ved å fjerne høyet.
Men etter den episoden hvor nærmest alt mulig av våre dyr hadde ett eller annet de ikke skulle hatt på kroppen, tror jeg ikke høy skal inn i vårt hus igjen. Ja, altså det hjemmeproduserte.
mvh
Jeg vet ikke hvordan jeg skl finne ut av dette, men jeg finner flere artikler:
På http://home.no.net/kosrotta/artikler.htm er det en artikkel av June Sand, eier av Turborotta's tamrotter:
"Høy og sagflis er IKKE egnet til rotter, fordi de tåler støv veldig dårlig, og får lett irriterte luftveier av å bo i slike miljøer. I tillegg kan det finnes midd i høyet og sagflisen avgir terpentin som er skadelig for kjæledyrene dine."
Camilla
På http://home.no.net/kosrotta/artikler.htm er det en artikkel av June Sand, eier av Turborotta's tamrotter:
"Høy og sagflis er IKKE egnet til rotter, fordi de tåler støv veldig dårlig, og får lett irriterte luftveier av å bo i slike miljøer. I tillegg kan det finnes midd i høyet og sagflisen avgir terpentin som er skadelig for kjæledyrene dine."
Camilla
Tror jeh dropper å bruke det.Vil ikke at de skal bli syke igjen.Desuten er mamma alergisk for høy og da er det nok ikke i\like populært å ha høy midt i stua.
De har foresten en annen type høy som er presset sammen i små baller/terninger som selges pakkevis.Brukte det på hamsteren min for jeg var redd hun skulle få sprekk i kinnposene.Det er også et alternativ selvom de ikke kan bruke det til å bygge bol.
De får så mye annet godt å kose seg meg,så de klarer seg nok uten!
De har foresten en annen type høy som er presset sammen i små baller/terninger som selges pakkevis.Brukte det på hamsteren min for jeg var redd hun skulle få sprekk i kinnposene.Det er også et alternativ selvom de ikke kan bruke det til å bygge bol.
De får så mye annet godt å kose seg meg,så de klarer seg nok uten!
Uff, ja jeg har vært borti både den og andre lusfluer, ekle små kryp! Biter vondt gjør de også. Ikke noe du vil ha på smådyra!Vi hadde en gang et marsvin som fikk sauekrabbe.

Leitet litt etter artikler om det for å se om de fantes på andre dyr, de kan hvertfall ha hele livssyklusen på rev. Fant også en artikkel hvor de hadde latt dem bite i museører for å se hvordan de sugde blod, men de ble fjernet igjen etter at eksperimentet var ferdig. Forøvrig en artig sak fra 1969. Her er noen setninger som viser hvordan forskning foregikk i "gamle dager". Morsomt at forskeren nesten bruker seg selv som forsøksdyr

Keds were collected from infested sheep and kept at about 25°C until they were ready to feed (circa 24 hours). Those attempting to feed when placed on the arm of the observer were prepared for observation on a mouse ear. The mice used were weanling males whose ears were prepared with calcium thioglycollate depilatory, and were anesthetized.
Det er snart åtte år siden jeg skrev artiklene på Dyrenett (som de lånte av meg), og da tok jeg informasjonen fra amerikanske nettsider, samt ei diskusjonsgruppe som heter alt.pets.rodents (som også for det meste er befolket av amerikanere - jeg er usikker på om midd fra høy er et større problem i USA enn her).
Jeg kryssjekket alt jeg skrev med en veterinærstudent på gangen min på Sogn studentby. Men ingenting av dette er vel det man vil kalle vitenskapelig dokumentasjon, og jeg er ikke sikker på om jeg ville sagt det slik i dag uten å sjekke med noen som har litt mer peiling på midd *se i Heidis retning*
Jeg kryssjekket alt jeg skrev med en veterinærstudent på gangen min på Sogn studentby. Men ingenting av dette er vel det man vil kalle vitenskapelig dokumentasjon, og jeg er ikke sikker på om jeg ville sagt det slik i dag uten å sjekke med noen som har litt mer peiling på midd *se i Heidis retning*
Nei, som sagt så vet ikke jeg hvordan jeg skal finne frem til om det er gjort noen undersøkelser, men som Annette også skriver så regner jeg med at i hvert fall noen av de som skriver om dette har undersøkt så mye som mulig rundt det.Jaa... nå mente jeg ikke en av de utallige private hjemmesidene som skriver at høy fører med seg midd uten å selv ha vært borti det og dokumentert det
Camilla
Det hadde kanskje gått an å ta en rundspørring hos dyrleger og høre om de har opplevd at høy har smittet rotter med midd. Eller å kontakte produsenten av høy og be de dokumentere hva som kan finnes i det. Men om produsentene vil svare ærlig er vel en annen sak 
Jeg synes bare ikke jeg kan si at rotter blir smittet av midd fra høy hvis jeg ikke har sett noen dokumentasjoner på det. Dere ikke-midd-mennesker er kanskje ikke så nøye på det, hehe!

Jeg synes bare ikke jeg kan si at rotter blir smittet av midd fra høy hvis jeg ikke har sett noen dokumentasjoner på det. Dere ikke-midd-mennesker er kanskje ikke så nøye på det, hehe!