Jeg er bekymra for rotta mi.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
koddel
Pinky

Jeg er bekymra for rotta mi.

Post by koddel »

Jeg kjøpte meg to rotter for et år sida. To søstre altså. Helt fra dag en har de laget en type lyd. Det kan minne om et nys, men jeg trodde dette var en normal rotte lyd. Er det ikke det? Og så er den ene rotte mi albino, og jeg har vært litt bekymra for hun i det siste. Jeg lufter dem to timar daglig om kvelden, og hun har ikke ville gått ut av buret. Hun er litt overvektig, men da har alltid vært fart i hun! Og hun har faktisk lakt seg i et hjørne av buret å krølla seg sammen til en ball for å sove. Hun pleier alltid å sove i sovehuset sitt ;o Hun er blitt mye slapper, noe som bekymrer meg. Jeg bruker ikke sagflis, det får tørrfor og grønsaker (frukt, kjøtt osv) daglig, det får være ut 1-2 timer vær kveld og masse oppmerksomhet! Kan hun ha fått luftveis innfeksjon? og i tillegg klør begge to seg masse og ofte! Hva skal jeg gjøre!? bør jeg gå til dyrlege? Er det noe alvorlig galt med rottene mine? Og aller siste spørsmål. Når du koser med ei rotte, er det normalt at hele rotta skal begynne å dunke på en måte?

MissGuardian

Re: Jeg er bekymra for rotta mi.

Post by MissGuardian »

Ta de med til dyrlege.

torasrotter
Gammelrotte

Re: Jeg er bekymra for rotta mi.

Post by torasrotter »

Ja det er vanlig at rotta begynner å "dunke" når du koser med de.. Hvis vi mener samme ting da. Når noen rotter koser seg veldig begynner de å poppe, da gnisser de tenner og øynene popper ut og inn på en måte.. Ellers kan det være hun har hikke? :wink: En tur til dyrlegen er nok lurt.. De lydene du beskriver kan høres ut som LVI(luftvegsinfeksjon).. Som en hovedregel så sier vi at rotter ikke lager lyd, det er kun når de er missfornøyde eller sloss at de slipper fra seg noen pip eller skrik.. Det at de klør seg hele tiden kan være midd eller lus. Men rotter er jo veldig renslige dyr, så de klør og steller seg en del. Det er vannskelig å si hva som er en normal "klømengde" eller unormal.. Men hvis du tar de med til vetten kan du jo si at du synes de klør seg litt mye, så kan han/hun kikke nærmere på det :wink: Lykke til! :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply