Hatt rotter i til sammen 9 år tidligere, men da jeg mistet mine siste til luftveisinfeksjon, og livssituasjonen i tillegg var noe ustabil så bestemte jeg meg for å ikke skaffe noen nye igjen da.
Jeg har drevet et dyrepensjonat for kaniner, gnagere og fugl med min bror.
For litt siden kom det ei dame inn med en rotte i et lite terrarie og spurte om jeg visste om noen som kunne overta henne. Hun skulle stå i pensjonatet vårt noen dager. Da jeg skulle gjøre rent "buret" (det luktet og så forferdelig ut!), måtte jeg få henne ut fra huset sitt som hun hadde ligget i helt siden hun kom noen dager tidligere. Jeg plukket henne opp og hun gikk rett ned i hettegenseren min og la seg til å sove nesten med en gang. Jeg smeltet jo selvfølgelig helt, sendte en melding med bilde av henne til samboeren med teksten "Kan vi ta hun?" og fikk "Ja" som svar :cheerful: Da var det gjort! Jeg hadde et bur stående fra før, og alt av utstyr hadde jeg.
Hun nøs, klødde mye og var inaktiv den første tiden. Vi reiste til veterinæren og lungene virket bra så veterinæren ga oss en sjampo for uren pels/hud (hun var skitten etter å ha levd i et lite, møkkete terrarie så hun trengte et bad!). Hun har overproduksjon av fett på ryggen, men det kan bedres ved forskifte. Så vi dro hjem fra vet og badet henne. Hun har sluttet å nyse (kom nok av stress), klør mindre (har likevel fått stronghold mot parasitter i tilfelle), og er mye mer aktiv! :boing: I starten sov hun nesten hele tiden, klatret ikke og spiste ikke så bra. Nå er hun blitt en helt annen tott :kisses: Fortsatt forsiktig og har bare de siste dagene kommet over til meg ut fra buret av seg selv. Jeg har kun tatt henne ut når jeg har måtte (veterinærbesøk, bading og rengjøring av bur), ellers har hun fått den tiden hun trenger uten noe tvang. Blir helt rørt for hvert lille steg hun tar :cheerful: og når hun først er ute, sovner hun fort inni genseren og er en skikkelig kosegris!
Men hun skal jo selvfølgelig ikke være alene! Nå venter vi på lille Ariel fra akvariekullet :love: og kan nesten ikke vente, vi henter henne 8. mai når behandlingen med stronghold er over så vi er sikker på at hun ikke har noe smittsomt.
Så, nå venter vi i spenning :cheerful:
Her er Majsen:

Og her er Ariel: