Dumboavl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Kan noen bare forklare meg litt hvorfor det er mer risikofylt å avle dumbo? :hm: Har ikke så mye erfaring med dumboer, siden jeg også ikke ar hatt det. :wink: Men vil lære så mye som mulig :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Påss

Post by Påss »

Tråd vdr dumbo (til ettertanke :) ):
viewtopic.php?t=2749

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Takk:)

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Men da må en vel legge til at det er snakk om dyrebutikkdumboer. Oppdrettsdumboer har vel like god helse som enver annen oppdrettsrotte?
Eller er det noe jeg har gått glipp av?? :?:
Hilsen!
Rose

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja det var det jeg lurte litt på også :| Men regner med det er snakk om butikksdumboer, ettersom jeg forstod det :hm:

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Morgan's wrote:Men da må en vel legge til at det er snakk om dyrebutikkdumboer. Oppdrettsdumboer har vel like god helse som enver annen oppdrettsrotte?
Eller er det noe jeg har gått glipp av?? :?:
Godt spørsmål :?:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Både ja og nei. Det er nok ikke noen tvil om at endel avlere har sett gjennom fingrene med "småfeil" i helse og temperament hos dumboer for å kunne lage dumbokull. Men det gjelder forsåvist ikke bare dumboer, det gjelder nesten alle spennende farger og varianter.

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Ja, så har jeg lest at en aldri må avle ren dumbo i mer en 2-3 generasjoner ellers kan rottene få adferdsproblemer på grunn av at hodet blir for flat.. Men hvis man da ikke gjør det bør helsen igrunn være lik helsen til toppørete rotter (når man ser bort ifra valg av avlsdyr på grunn av utseende som du skrev nå Heidi) :wink:
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hvor har du hørt det? Hvis dette stemmer vil vi jo slett ikke avle dumbo, da det er en genetisk defekt som er til plage for rottene. Jeg har alltd trodd at det "bare" var en genetisk defekt som gjorde at de så rare ut, ikke at det hadde noen negativ fysiologisk innvirkning på dem? Få referanser!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Delt tråd*
Den delen av tråden som omhandler dumboavl er flyttet til egen tråd under genetikk og avl.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hvis det er sant, så kan vi allialle fall IKKE avle på de Norske dumboene. Uasettt hvor gode de er osv.. For de Norske dumboene er nok mer enn èn generasjons rotter.

Mrn.. kan det ha innvirkning på dumbobærere ?

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Morgan's wrote:Ja, så har jeg lest at en aldri må avle ren dumbo i mer en 2-3 generasjoner ellers kan rottene få adferdsproblemer på grunn av at hodet blir for flat.. Men hvis man da ikke gjør det bør helsen igrunn være lik helsen til toppørete rotter (når man ser bort ifra valg av avlsdyr på grunn av utseende som du skrev nå Heidi) :wink:
Det har jeg alligevel aldrig hørt om før :shock: Har du et link eller en reference, der beviser det?
Jeg har ikke erfaringer med, at dumboer har dårligere helbred end standard rotter. Jeg mener ikke, at det har noget at sige, jeg har oplevet almindelige sorte standard rotter med dårligere helbred end nogen af de dumboer jeg har haft. Min ældste rotte var en dumbo på 2 år og 10 mdr.
Last edited by Annbritt on 03 Nov 2005, 16:31, edited 1 time in total.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Leste det på en engelsk oppdrettsside (husker ikke hvilken) og Sjobeng gjorde meg oppmerksom på det. Skal spør henne om hun husker hvor hun leste det. Ren dumbo betyr da å parre foreldre som begge er dumbo i mer en 2-3 generasjoner. Men hvis du har en generasjon med bærere (toppøret) innimellom går det visst bra. Det er skallen som blir for bred og flat ellers tror jeg..
Hilsen!
Rose

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Hvis du kan finde et link vil jeg gerne se det ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Har spørt Sjobeng, venter på svar..
Hilsen!
Rose

Locked