Parring??

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Dumbo-fan90
Sover i do

Parring??

Post by Dumbo-fan90 »

Har gått med en planlegging av mitt første rottekull. Har egentlig bestemt meg for å ikke avle, men når jeg har 2 rotter, som jeg vil si er avlsdyktige(etter Ntf's rettningslinjer og min egen magefølelse) kommer tanken. Jeg har snakket med mamma om det, og hun er positiv til å bidra med det økonomiske. Jeg vet desverre lite om bakgrunnen til rottene, men helsen er iallefall god, og begge har god vekt.
Hunnen er nå 4,5 mnd og hannen er 2 år. Ifølge Ntf'veiledning vil det være best om denne parringen finner sted i utgangen av mai/ begynnelsen av juni..
Parringen er fortsatt på planleggingsstadiet, og hvis noen mener dette er dumt av meg, så skrik ut ;) Jeg har forressten hatt rotter siden 2003,og hatt mange gnagere før det og jeg er 16 år i år. Rottene mine kan du lese om på min hjemmeside: http://www.piczo.com/pinlas. De aktuelle er Pippin og Isi.

Også må det legges til at Pippin har hatt ett kull fra før. Kullet ble en suksess og alle ungene er store, friske og tamme. :sol:

Formålet med denne parringen er å få hengivne, store unger, og siden Pippin er såpass gammel, kan jeg vel si at jeg håper de også blir langtlevende!

Grunnen til at jeg ønsker å få et kull, er min interesse ovenfor rotter, og genetikk, som jeg har lært endel av gjennom skolen og Ntf's medlemmer. Virkelig spennende! Jeg håper folk vil ha interesse av denne parringen, og jeg gjentar at den er under planlegging, og ingen interesse= ingen parring..
Mvh Ida&rottene

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er snakk om Isi, den ulovlige dansken? Hvordan vurderer du faren hennes?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Betyr dette at det vurderes avl på en ulovelig dansk import????eller er jeg på feil jorde nå?
Julie

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Tar det som et hint at dere er negative til parringen?

Ja, det er den "ulovlige danske importen".Men det er ikke jeg som importerte hun nei.

Jeg har jo ingen beviser på at det er Jaw's rats som er oppdretteren, men det er det jeg tar som utgangspunkt siden han kontaktet meg, så var det noe snikk-snakk om den faren, men oppdrettere har jo faren i en flokk med andre hanner nå, så da tar jeg det som et tegn på at faren ikke fungerte i sitt gamle miljø...

Og apropos det! Hvis det viser seg at himi-zoo-Heidi har SDA-smitte vil ikke denne parringen settes igang, jeg har vært i kontakt med henne. Det er isåfall 2mnd til planlagt parring,og jeg håper at SDA smittekilden kan være funnet innen det.

Flere spørsmål/komentarer? ;)
Mvh Ida&rottene

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg siterer meg selv fra vår hjemmeside:
Skal jeg avle?

Rotter er svært enkle dyr å bruke i avl; så lenge de får gå sammen med individer av det motsatte kjønn, vil rottene ganske enkelt gjøre jobben selv. Derfor er det all grunn til å stille seg det enkle spørsmålet i overskriften.

Jeg synes alle som vurderer å drive rotteavl bør stille seg selv disse spørsmålene:

1. Er det for rottenes del eller for min egen del jeg velger å parre to rotter?
2. Er det nødvendig at akkurat jeg avler rotter?
3. Hvordan skal jeg skaffe rotteungene nye hjem?
4. Er jeg klar for ansvaret? (Sykdom blant de øvrige rottene eller problemer i forholdet mellom rottemor og barna kan kreve MYE arbeid.)
5. Kan jeg stole på at kjøperne har gode intensjoner for rotteungene og vet å ta vare på dem?
6. Har jeg plass til opptil 20 nye rotter?
7. Hvorfor vil jeg avle?

Ett kull rotter kan bety opptil 20 nye rotter i husstanden; 20 små rotter som skal havne i ansvarsfulle, snille menneskers hender. Klarer du å gi rottene dette? Etter min mening bør alle som avler på rotter være fylt 18 år, samt ha tid og ressurser til, interesse for og kunnskaper om rottehold som tilsier at de kan håndtere uforutsette situasjoner.

Hvilke uforutsette situasjoner kan ramme en rotteoppdretter?
- akutte fødselsproblemer hos rottemor
- dødfødsler, kritisk situasjon for rottemor
- rottemor mangler interesse for avkommet og du må fostre opp rottene for henne
- uforutsette og store utgifter til dyrlege, nye bur og/eller mer for (mens du har kull)
- arvelige sykdommer påvises hos avkommet
- manglende interesse fra kjøpere; du må beholde flere rotter enn planlagt selv
- endring i adferd hos rotter i bestanden; grupper må skilles

Hvorfor mener jeg en oppdretter bør ha fylt 18 år?
- ganske enkelt fordi jeg har vært ung selv (jeg er det for så vidt ennå). Jeg var ikke spesielt opptatt av ansvar og langsiktig planlegging, ei heller av å ta konsekvensene av mine handlinger. Det kan fort bli mange baller i luften på en gang; sykdom, dødsfall, vanskelige introduksjoner, uplanlagte kull, usolgte kull; listen er svært lang. Som voksen har man bedre økonomi og bedre kapasitet til å ta seg av flere større prosjekter ad gangen. Dessuten er man ikke avhengig av foreldrenes samtykke til det en foretar seg.

Hvis du fortsatt mener du som oppdretter har noe viktig å tilføre landets tamrottebestand, kan du lese NTFs avlsveiledning. Her vil du finne råd om alt fra alder på avlsrotter til valg av slike. I tillegg finner du forklaringer på hvorfor NTF står inne for de enkelte punktene.

Et par spørsmål: Hvis du mener at du nå kan stille spørsmålstegn ved opphavet til hunnen; sier du ikke da samtidig at du heller ikke kjenner bakgrunnen hennes? Og er det ikke ansvarsfraskrivelse å si at "det var ikke meg"; det er jo du, og ikke Himi-Zoo, som vurderer å avle på en rotte som er smuglet inn til landet?

Personlig synes jeg du skal gå i tenkeboksen en runde til. Jeg ville ikke kjøpt rotter fra dette kullet.

Ingrid
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Jeg har stor respekt for ulovelig import av dyr. Om rotta virker 150 % frisk ville jeg ikke under noen omstendighet ha avlet på en ulovelig import. For meg har det i første rekke ikke med hverken SDA eller hvem som har utført den ulovelkig importen å gjøre. MEN det faktum at dette er en ulovelig import.
Julie

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg må vel si meg enig i at jeg ikke ville vært interissert i en rotte fra det kullet pga denne importen og alt som følger med... :roll:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at å gjennomføre denne parringen eller å kjøpe unger fra et slikt kull, vil for meg sende meldinger om at man ikke forstår alvoret i en ulovelig import.
med hilsen en mulig ekstrem Julie

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Enig, kunne ikke falt meg inn å kjøpe en av de rottene.
Det var så mye hemmelighetskremmeri rundt importsaken, at jeg ville ikke ha stolt på en ting når det gjelder bakgrunnen til de rottene. Er det forresten tatt blodprøve av Isi? (det går litt rundt for meg).

Vær så snill, vent til du finner en annen rotte. Anledningen til å avle vil nok by seg på et eller annet tidspunkt, men det høres ikke ut som om det er nå!
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Julie: Jeg synes overhodet ikke du er ekstrem, jeg er helt, helt, HELT enig med deg!

Beklager hvis det virker som om jeg spyr edder og galle i innlegget ovenfor, men jeg står inn for det. Jeg er heller ikke opptatt av SDAV hovedsakelig, såfremt det ikke er påvist i rotten, men da blir det jo uansett et helt annet utgangspunkt. Jeg er helt enig med Julie i at det står og faller på ulovlig import. Det kan jeg ikke akseptere.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg rakk ikke å skrive så mye i formiddag, og visste ikke helt hva jeg skulle skrive heller. Jeg ser at det ofte kommer kommentarer om at folk er for strenge når de vurderer andres parringer, og da føler jeg meg spesielt truffet. I og med at jeg vurderer min egen avl så strengt, ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skulle vurdere andres avl like strengt. Men det ender oftere og oftere med at jeg lar være å si noe, nettopp fordi det hele tiden oppfordres til å være mindre dømmende mot andres avlsplaner, og heller gi folk en sjanse. Jeg liker å gi folk sjanser hvis jeg ser at de tenker fornuftig, men i de aller fleste tilfellene lar jeg bare være å melde min interesse til kullene, og avskriver linjene som fremtidige avlslinjer, fordi jeg ikke kan se gode nok begrunnelser for hvorfor valgene er tatt. Jeg prøver jo her og der å stille spørsmål som kanskje kan avdekke om det ligger noen fornuftige tanker bak, men som oftest synes jeg ikke svarene holder mål.

Ei heller her, dessverre. Jeg er glad for å se at det ikke bare er meg som synes at det å avle på en rotte som du vet er importert ulovlig er forkastelig. Men det er flere ting her som skurrer - du vet hvor rotten kommer fra, men kan du stole på de opplysningene du får derfra?

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Jeg er vel en av de Heidi sikter til når det gjelder å gi noen en sjanse - men en ting må være helt klart; det gjelder ikke den parringen her. Etter det rabalderet som har vært ville jeg trodd at denne importens avkom ville være tungsolgte - hvem ønsker å stikke hånden inn i et sånt vepsebol? Ikke jeg ihvertfall - da tar jeg heller mine sjanser på bar bakke...
Anita

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

*parringen vil ikke bli gjennomført*

tråden kan stenges.
Mvh Ida&rottene

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Jeg har også vært kritisk til at man ikke gir folk en sjanse. Jeg har gjennomført parringer selv også som mange ikke ville ha anbefalt. Jeg mener også vi er helt nødt til å ta noen sjanser. For meg blir dette imidlertid en helt annen sak.
Her snakker vi om en parring med utgangspunkt i en ulovelig import.
Det finnes mange årsaker til at denne parringen ikke bør gjennomføres utover kvaliteten på disse dyrene.
Det handler om respekt for det arbeidet NTF har gjort for å stoppe de uheldige tingene som kunne ha vært resultatene av denne importen.
Det handler også om prinsippene rundt å forhindre at akkurat denne linjen går videre her i Norge. Jeg har ikke lyst til å være klarere på det, men dere skjønner sikkert poenget. :)
Jeg kunne listet opp mange punkter, men jeg skal bare ta med ett punkt til og det punktet heter tillit. Hvilken informasjon kunne oppdretter her kunnet få tak i ang dette importdyret og hva av det kunne det være mulig å stole på sannhetsgehalten i? Jeg ville iallefall hatt store problemer der.

Nå skal det nå sies at det kan være jeg som er en smule paranoid, men om jeg hadde blitt spurt (noe jeg ikke har blitt:) ), ville jeg på det sterkeste frarådet denne parringen.
(Jeg vil også si at jeg ikke en gang er medlem av NTF.)
mvh Julie

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Dumbo-fan90 wrote:*parringen vil ikke bli gjennomført*

tråden kan stenges.
OK :D *klapp på skulderen*
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Locked