Jeg har fem hetterotter(hunner) og lurer på noe:-) De kommer ut på hjemmesioden min om ikke så lenge:-)
Hva skal til for å begynne med avl_
Jeg har sjekket rottene mine hos dyrlege og har fått vite at de er i god form
De har fint bitt tamme jeg kan ta de rundt over alt uten at de biter. De er nysgjerrige av seg. har ikke veid de men de ser ut som de er den vekten somer blitt anbefalt. De er 8 m[neder.
Som jeg skrev til deg på Dyrenett sitt forum, bør man ha en god del kunnskap for å sette i gang med avl på tamrotter. Du sa du har lest NTFs avlsveiledning. Det er viktig at du ikke bare leser den, men at du forstår alle punktene i den. Er det noe du ikke forstår er det bare å lese hvorfor-knappene, som inneholder en forklaring. Er det likevel en del ting som er uklare, kan du stille dine spørsmål her.
Når hunnrottene allerede er 8 måneder gamle, er det nok litt sent å begynne å planlegge avl på dem. Og har du ikke veid dem kan du heller ikke vite hvor tunge de er.
Jeg vil anbefale deg å søke rundt på nettet for å finne mer info om avl, lese her på forumet (det er mange kunnskapsrike folk som kommer innom).
Siden du ikke selv har hannrotter, trenger du å låne en fra noen du stoler på. Hannen skal være minst 12 mnd. og minst 500 gram. Kjenner du noen du stoler på som kan hjelpe deg med dette? Hannen skal ikke ha vist tegn til sykdom, hatt syke foreldre eller vist tegn til aggressiv atferd, hatt aggressive foreldre.
Jeg håper du skjønner hvorfor vi har en avlsveiledning for tamrotter (hetterotte er en betegnelse på en tegning som feilaktig brukes av mange dyrebutikker til å omtale arten). Som jeg skrev til deg på Dyrenett sitt diskusjonsforum, er tamrotter i dag plaget med dårlig immunforsvar og er veldig mottakelige for sykdommer. De er også plaget med temperamentsproblemer, og dette er på grunn av dårlig planlagt avl eller uærlig avl. Jeg kan ikke få nevnt nok hvor viktig det er med nok kunnskap om rotteavl før man setter i gang å avle selv!