Hvilket merke er dette buret?
Moderator: Moderatorer
Hvilket merke er dette buret?
http://dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art= ... 183480&s=1
Falt pladask for dette buret, noen som vet hvilket merke det er? Eller som har erfaringer med det?
Falt pladask for dette buret, noen som vet hvilket merke det er? Eller som har erfaringer med det?
Maria H.
Buret er Marchioro Samo - de finnes i minst tre størrelser der dette ikke er det største. Buret er absolutt tiltalende, men det er visse bakdeler; det er vanskelig å få tak i gr forhold rundt importøren - det er minst tilsvarende vanskelig å få tak i reservedeler - bunnen sprekker lettere enn de andre som er laget av mykere plast. Det leveres beige / grønt og hvitt / blått - man kan også få stativ til å sette det på. Det har vært noen tilgjengelig på bruktmarkedet i det siste - det billigste gikk for 900,- etter hva jeg husker. Hjørneplatene og stigene følger ikke med i alle burene - de er greie nok, om ikke like solide som Ferplast. I forhold til størrelsen vil jeg tro bunnen bør "møkkes ut" i stedetfor å tømmes - blir tungt og uregjerlig ellers. Så skal du kjøpe brukt - sjekk bunnen nøye for sprekker = svakeste punkt. Sprinklene er relativt myke, men det er ikke noe problem å snakke om. Pent bur - se annen størrelse og farge her:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=2781&start=0
Anita
Anita
Og så er jeg enig med Ole; prisen er uakseptabel. Hvis han har gitt 5500,- for det nytt, har han gjort et dårlig kjøp - tilsvarende, muligens større kostet 3500,- på Storo den ene gangen de hadde det inne. Ingen brukte bur er verdt mer enn markedet er villig til å gi for det - dette er langt i overkant, ihvertfall etter de siste to års bruktskala. Men jeg legger merke til at utropsprisen på enkelte store bur er hevet en 4-500kr nå i forhold til i fjor - men det er fortsatt kjøpers marked, da. Og Ole; en Ferplast Combi til 800,- er et røverkjøp i disse dager - måtte ut med 2000,- for mitt som erstatning for en Scoiattoli 5 med nypris 2800,-. Og siden enkelte nettbutikker presser prisene såpass som de gjør, vil det selvsagt være vanskelig å oppnå veldig høy bruktpris på feks Scoiattoli 5. Men til gjengjeld virker det som den ikke synker mye under et visst nivå = ganske stabilt likevel = godt kjøp.
Anita
Anita
-
- Gammelrotte
Og det buret er fint! Vi har et likedan, var knallheldige og fikk det til 1800,- (40% rabatt) fordi Dyrenes Verden i Trondheim skulle bytte burleverandør. Sprinklene er, som Anita sier, mykere enn på Ferplast- og Gabberburene vi har vært borti og plasten er i praktisk "akkurat myk nok til at den føles behagelig mot tennene"-konsistens. Dyrenes Verden nevnte også at det var vanskelig å få tak i reservedeler, og det var hovedårsaken til at de ville bytte leverandør. Så lenge buret er i god stand, er det et godt kjøp, men hvis den begynner å bli sjabert, er det best å finne et annet, tror jeg.Pent bur - se annen størrelse og farge her:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Ja - det skal være kjernen i hele problemstillingen etter hva jeg har fått oppgitt; et helt urimelig prisnivå fra importørens side...1800,- (40% rabatt)
Dyrt + vanskelig = 0 innkjøp = 0 salg.
Marchioro ble først tatt inn for å være et rimeligere alternativ til Ferplast. Plutselig var det dyrere - og dårligere...

Anita
Ojoj, for en burkompetanse som finnes i denne foreningen! Så er det kanskje ikke så bra kjøp da, men det ser så fryktelig fint ut!! Også de store lukene... Men jeg har målt baderomsdøra og buret vil faktisk ikke gå inn der, det trekker ned. Men vet noen hvilke butikker eller nettbutikker som fører merket? Jeg har forsøkt å google det uten særlig hell. Vil ha... 

Maria H.
Ja - det er fint når lukene er så store som her. Vær obs på at lukene forblir like store når buret blir en eller to nr større - litt lengre armer kan være nødvendig da, uten at det behøver å være et problem. Ring feks butikken på Strømmen Storsenter - de har Marchiorokatalogen, og Samo finnes som vedlegg til denne. Få oppgitt alle størrelsene (lurer på om det største er 120 langt) + om det er mulig å skaffe for tiden. Hvis ja, kjøp et billigere sted - hvis nei, ta en tur til Italia. Kan kanskje være like greit, da kan du ta med en ekstra bunn + stativ også
Lykke til - la oss høre hva det blir til!
Anita

Lykke til - la oss høre hva det blir til!
Anita
Foreløpig resultat: Strømmen zoosenter fører ikke lenger og har bare noen få typer igjen og ingen Samo. Men henviser til Tropehagen som de mener fører Marchioro. Har snakket med tre Tropehagenbutikker i Osloområdet og fått negativt svar fra alle. Siden ingen av dem hørtes ut som om de hadde peiling på hva de snakket om, har jeg sendt mail til hovedkontoret deres. Håpe-håpe!! 
Eller Italia neste...

Eller Italia neste...
Maria H.
Fant du ut størrelsene - 80, 100 og 120 cm langt kanskje? Prøv dette firmaet her - de hadde Marchiorokatalogen før, ihvertfall. Ellers har det vært en tendens til salg av bur utenom det vanlige nedover i vestfold = ringerunde gule sider. (Si fra hvis du kommer over noe rart
)
http://www.villmark-fritid.no/
Ellers kan det være lurt å finne importøren - det hender det lar seg gjøre å hoppe over et ledd ... :ost:
Anita

http://www.villmark-fritid.no/
Ellers kan det være lurt å finne importøren - det hender det lar seg gjøre å hoppe over et ledd ... :ost:
Anita
Fant til slutt størrelsene: (l x d x h) 82 x 51 x 95, 102 x 53 x 107 og 120 x 58 x 120. Men nå aner jeg ikke hvor jeg fant det, har knota og lett utrolig mye på nett for å finne noe info overhodet.
Mail fra Tropehagen og Snute AS: Fører ikke buret og vet ikke hvem som gjøre det. Snakket "live" med Tropehuset på Grünerløkka i dag, de fører ikke Machioro nå, men hadde en katalog med Machioroprodukter, men ingen Samo i katalogen...
Har mailet til selve Machioro, i fall de kan si om/hvem i Norge som importerer burene deres.
Jeg fortsetter videre med Villmark og Vestfold
Alle råd og tips mottas med takk 
Mail fra Tropehagen og Snute AS: Fører ikke buret og vet ikke hvem som gjøre det. Snakket "live" med Tropehuset på Grünerløkka i dag, de fører ikke Machioro nå, men hadde en katalog med Machioroprodukter, men ingen Samo i katalogen...
Har mailet til selve Machioro, i fall de kan si om/hvem i Norge som importerer burene deres.
Jeg fortsetter videre med Villmark og Vestfold

Maria H.
Etter helt uendelig mye mail, telefoner og surfing etter dette buret, var lykken stor da jeg endelig mottok en mail fra en som importerer Marchioro og som kunne skaffe selveste Samo til en helt fantastisk pris. Utenom: Marchioro Samo har kommet i en ny utgave som ikke har noen likhet overhodet med den Samo'en som jeg vil ha. Og den gamle Samo har de sluttet å produsere...
Jeg har innsett fakta og kjøper nå er Furet Plus. Så får vi se hva bruktmarkedet har å by på fremmover...
Den gamle Samo:

Jeg har innsett fakta og kjøper nå er Furet Plus. Så får vi se hva bruktmarkedet har å by på fremmover...

Den gamle Samo:

Maria H.
Typisk!
Jeg har ligget på været av FOP Big Cage Lusaka - og nå er det for sent der også.
Men annonsen på Finn står fortsatt - har du prøvd å forhandle? Argumentene for at prisen må ned er ihvertfall ut av produksjon inkl mangel på reservedeler + at annonsen nå er så gammel at etterspørselen må ha vært minimal - til den prisen, ihvertfall... Kan prøves - det er ikke verdt mer enn markedet vil gi, og han kan jo kontakte deg når han er klar
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... 34&page=29
Anita

Men annonsen på Finn står fortsatt - har du prøvd å forhandle? Argumentene for at prisen må ned er ihvertfall ut av produksjon inkl mangel på reservedeler + at annonsen nå er så gammel at etterspørselen må ha vært minimal - til den prisen, ihvertfall... Kan prøves - det er ikke verdt mer enn markedet vil gi, og han kan jo kontakte deg når han er klar

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... 34&page=29
Anita
Å ja - den typen.
Ring eller send en tekstmelding om at du blir med på budrunde med den første som melder seg, så vil nok prisen gi seg selv. Kan jo være solgt, selvsagt - det er mange som ikke svarer på mail da. Men følg ihvertfall med - plutselig dukker det opp en ny annonse på det eller tilsvarende. Slaget er ikke tapt for evig og alltid selv om jentene flytter inn i en Plus så lenge
Anita

Anita