Hei!
Har akkurat tatt over en liten rotte-fyr fra noen som av diverse årsaker ikke kunne ha ham lenger, og jeg var tidlig ute med å forberede meg for rottehold (blant annet ved å lese masse her inne).
Problemet med den vesle fyren er at han er så skvetten og redd av seg. Han hopper til så snart jeg gjør en brå bevegelse, og på de to dagene han har vært her, har han omtrent ikke turt å komme ut av buret sitt. Har ikke villet løfte ham ut, ettersom jeg har tenkt at han må få ta det i sitt eget tempo.
Jeg har forsøkt å bare la døra til buret stå åpen, og jeg ser at han er veldig nysgjerrig, for han stikker hodet ut og kikker og snuser rundt. Han har vært noen småturer utenfor også, mest for å få tak i yoghurtdrops som jeg har lagt utenfor buret. Så snart han får fatt i dem, så piler han rett inn igjen og gjemmer godsakene der inne.
Jeg snakket med den tidligere eieren, og hun sa at han har vært skvetten så lenge hun har hatt ham, så jeg regner med at jeg ikke kan få gjort så mye med dette. Men jeg håper ikke han vil være redd for å komme ut av buret sitt i all framtid, for han trenger jo mosjon og aktivisering, blant annet (han er passe tjukk og god).
Er det noe jeg kan gjøre for å få denne prosessen til å gå lettere for ham, eller må jeg bare la ham ta den tiden han trenger for å bli trygg på meg?
Skvetten og nervøs rottegutt
Moderator: Moderatorer
Hei, og gratulerer som nybakt rotteeier!
Jeg synes du gjør de rette tingene, ved å la ham langsomt bli trygg, ikke tvinge ham ut av buret, og ha tålmodighet. Rotter er nysgjerrige av natur, og så snart han føler seg trygg vil han tørre å søke mer og mer kontakt med deg. Et godt tips er å plassere buret et sted hvor du er mye og går mye forbi, så han blir vant til at det skjer ting rundt ham, og hører lyder ofte, mens han samtidig kan sitte og føle seg trygg i sitt hjem. Gi ham gjerne et sovehus å gjemme seg i. Pass også på at han ikke kan gå så langt avsted i begynnelsen, slik at han ikke blir skremt og ikke rekker å komme seg tilbake til det trygge buret, det kan være vansjkelig å fange inn en redd rotte, og selvtilliten hans vil få en knekk (selv om det ikke er uopprettelig
)
Og så kanskje det viktigste tipset av alle: Skaff en rottevenn til ham. Rotter er flokkdyr og føler seg mye mer trygge når de er flere sammen, så det vil da mest sannsynlig bli lettere å temme ham. Vet du omtrent hvor gammel han er? Hannrotter i de fleste aldre vil fint godta en lekekamerat som er ganske ung.
Lykke til!

Jeg synes du gjør de rette tingene, ved å la ham langsomt bli trygg, ikke tvinge ham ut av buret, og ha tålmodighet. Rotter er nysgjerrige av natur, og så snart han føler seg trygg vil han tørre å søke mer og mer kontakt med deg. Et godt tips er å plassere buret et sted hvor du er mye og går mye forbi, så han blir vant til at det skjer ting rundt ham, og hører lyder ofte, mens han samtidig kan sitte og føle seg trygg i sitt hjem. Gi ham gjerne et sovehus å gjemme seg i. Pass også på at han ikke kan gå så langt avsted i begynnelsen, slik at han ikke blir skremt og ikke rekker å komme seg tilbake til det trygge buret, det kan være vansjkelig å fange inn en redd rotte, og selvtilliten hans vil få en knekk (selv om det ikke er uopprettelig

Og så kanskje det viktigste tipset av alle: Skaff en rottevenn til ham. Rotter er flokkdyr og føler seg mye mer trygge når de er flere sammen, så det vil da mest sannsynlig bli lettere å temme ham. Vet du omtrent hvor gammel han er? Hannrotter i de fleste aldre vil fint godta en lekekamerat som er ganske ung.
Lykke til!

Han minner meg litt om Conrad, venninna mi sin, han var veldig skvetten i starten..
Bare vi rørte en finger mens han var i nærheten fikk han panikk..
Men han så alt det Marcus gjorde, å ble mer nysgjerrig for vær dag..
Nå er han en stor og god rottegutt, som skvetter nå mest av fremmede, men han er mye bedre
Bare vi rørte en finger mens han var i nærheten fikk han panikk..
Men han så alt det Marcus gjorde, å ble mer nysgjerrig for vær dag..

Nå er han en stor og god rottegutt, som skvetter nå mest av fremmede, men han er mye bedre

Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3
Det går gradvis bedre med den vesle fyren!
I dag prøvde jeg å sette buret åpent ved siden av meg på sengen, og etterhvert turte han å komme ut og snuse og gå litt på meg. Det tok ikke mer enn en uheldig bevegelse før han rømte inn i buret igjen, men det er morsomt å se at jeg litt etter litt er i ferd med å vinne hans tillit.
Jeg kan jo ikke være SÅ skummel, siden han turte å komme bort til meg så lenge jeg satt stille. Dessuten skal han bort og lukte med én gang jeg stikker hånda ned i buret nå, sannsynligvis fordi han tror jeg kommer med godsaker (hvilket ofte er tilfelle nå i startfasen, men ikke alltid).
Krysser fingrene for at dette går bra etterhvert
I morgen blir dog en spennende dag, for da er det tid for å skifte på buret hans. Lurer på hva jeg skal gjøre med ham i mellomtiden..
I dag prøvde jeg å sette buret åpent ved siden av meg på sengen, og etterhvert turte han å komme ut og snuse og gå litt på meg. Det tok ikke mer enn en uheldig bevegelse før han rømte inn i buret igjen, men det er morsomt å se at jeg litt etter litt er i ferd med å vinne hans tillit.
Jeg kan jo ikke være SÅ skummel, siden han turte å komme bort til meg så lenge jeg satt stille. Dessuten skal han bort og lukte med én gang jeg stikker hånda ned i buret nå, sannsynligvis fordi han tror jeg kommer med godsaker (hvilket ofte er tilfelle nå i startfasen, men ikke alltid).
Krysser fingrene for at dette går bra etterhvert

I morgen blir dog en spennende dag, for da er det tid for å skifte på buret hans. Lurer på hva jeg skal gjøre med ham i mellomtiden..