Anstrengt/merkelig forhold mellom guttene

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte

Anstrengt/merkelig forhold mellom guttene

Post by § RatGirl § »

Mio og Tommy har et litt anstrengt forhold til hverandre, eller et litt merkelig forhold.

Tommy: Født februar/mars 05. Alenerotte i over 1 år, kjøpt i dyrebutikk som unge.
Mio: Født april 05. Bodd sammen med to andre hanner til de ble gamle og døde. Adoptert fra Dyrebeskyttelsen.

Noen av punktene i forholder er:
- De kan sove sammen huset og krøllet sammen i hengekøya.
- Tommy parrer Mio når de er ute av buret, ikke hver gang, Mio vibrerer med ørene og stiller seg opp flesteparten av gangene. Andre ganger kan han pipe eller komme seg unna.
- Jeg har sett Tommy stå over Mio som ligger på ryggen.
- Mio blåser seg opp noen ganger og slåss med Tommy. Jeg har måttet avbryte med håndkle og da har jeg satt Mio inn i et annet lite bur så han roer seg ned. Jeg kan ikke helt si hvor alvorlig slossingen er.
- Mio legger seg ned med hodet under Tommy, lukker øynene og venter på litt stell fra Tommy. Tommy står helt stille og rører seg ikke en millimeter.
- Mio steller pelsen til Tommy, som da også står helt stille.
- Tommy "rasler" med halene når Mio enkelte ganger er i nærheten.
- Det har vært rolig og fredfullt i en uke frem til igår da det ble bråk igjen.

De har bodd i samme bur siden 21. august. Buret er nytt for dem begge.

Kan det være at Tommy er usikker i forhold til hvordan han skal oppføre seg sammen med Mio? Kan det hende at de misforstår hverandre? Er de uenige om rangen? Kan de oppføre seg slik fordi det bor jenter på samme rom? Vil eventuelt kastrering hjelpe? Se det ann en stund fremover, siden de ikke har bodd sammen så lenge? Hva eller hvor tror dere problemet kan ligge?

Atferdsproblemer er noe nytt for meg, så trenger litt hjelp til å tolke det som skjer her.

:?:

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Det kan hende at de fremdeles prøver og finne ut hvem som er sjefen siden de driver på med det.
Jeg synes det ikke hørtes så alvorlig ut! ;)
Siden de ikke biter hverandre til blods så må det være at de prøver og finne ut hvem som er sjefen også kan det være delvis pga at jentene bor på samme rom ;)Men blir det alvorlig så kan det være noe muffins :P
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Disse to kjenner jeg igjen fra forsøkene med Tommen og Spinus:
- Mio legger seg ned med hodet under Tommy, lukker øynene og venter på litt stell fra Tommy. Tommy står helt stille og rører seg ikke en millimeter.
- Tommy "rasler" med halene når Mio enkelte ganger er i nærheten.
Rasling med halen betyr visst noe sånt som "Hjelp, ikke ta meg, jeg er så liten og redd og du er så stor og skummel!". Jeg så Nancy rasle med halen etter at Snorkfrøken hadde vært spesielt pågående mot henne da de fikk treffe hverandre også. Spinus pleide, etter å ha terrorisert Tommeliten en stund, å legge seg ned med lukkede øyne og vente på forsoning. Tommeliten var da så vettskremt at han ikke turde gjøre noe som helst. Jeg har ikke noe særlig peiling på introduksjon av hanner, da våre forsøk stort sett har vært mislykkede eller sterkt preget av de skrullete lunene til gutta, men det kan vel hende de ikke er helt fortrolige ennå og fortsatt jobber med saken.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ja, jeg tror også at de trenger tid på seg, da alt er nytt for dem begge. Men de forvirrer meg veldig, hadde dem ute nå istad og da kranglet de litt (Tommy ville parre Mio, men det ville ikke Mio) og så etterpå hadde de lagt seg ned sammen, midt på sofaen... :hm:

Zilver

Post by Zilver »

Hmmm...begynner å lure på om jeg er fryktlig ufølsom i forhold til mine rotter jeg. Der er det alltid minst en real hyle-skrike-rase seanse til dagen. Gjerne to. Jentene parrer hverandre, Adriane napper i ørene på alle hun får tak i (inkludert mine) Men det har aldri vært antydninger til skade, sår eller at noen av rottene er redde eller no i den duren..hehe..

Prøv å sett dem inntil hverandre i hvert sitt bur i en dag eller to da? Kan hende de blir litt dårlige etter å få tilbake burkompisen sin da?? Er vanskelig å tolke alt de snåle krapylene gjøre, men begynner de å sloss så blod og snørr flyter må du flytte en av dem ut.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Det går langt bedre nå, har ikke vært noen større krangler på en stund og jeg ser at de er mer avslappet i forhold til hverandre. De har bodd sammen helt siden jeg fikk dem, med unntak av de gangene jeg har hatt dem i hvert sitt bur etter en krangel. De bråker litt noen ganger, men det gjør jentene mine også, er ikke noe alvorlig. Mer lek, plaging, uenighet, "min mat!" osv. :rottehode:

Så det ser veldig fint ut hittil! Jeg er kjempefornøyd på Tommy sine vegne, og Mio. :D

Locked