Logring?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Logring?

Post by Rikke »

I det siste har Calondriel begynnt men noe litt snodigt, men utrolig sjarmerende :lol:
Han har begynnt å logre. Søkte litt på det her inne, men jeg synnes ikke det stemte så bra. Der sto det at det har noe med domenans, iritasjon eller brunst (hos hunner).
Men det er ikke tillfelle på Cal, det er når jeg koser med han, spesielt hvis jeg klør han på hodet/nakken. Jeg ser han blir helt salig i kroppen, og så begynner tuppen av halen ( ca 1 cm eller noe) og gå frem og tilbake :lol:
Han loggrer, og det er noe av det søteste jeg har sett :rottehode:

Kan det være at han mister litt kontroll på kroppen fordi han synes det er godt?
Hilsen Rikke Karine

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Siterer meg selv fra denne tråden:
viewtopic.php?t=1198

Nei, det er tvert imot det motsatte av truende adferd! Det er et signal fra den lille til den store at "Jeg er liten og ufarlig, og jeg er litt redd deg, så ikke bank meg er du snill, for hvis du banker meg så kan det hende jeg må hyle og skrike, eller kanskje tilogmed forsvare meg med nebb og klør". Sånn omtrent, hvis man skal sette ord på det Så det kan ende med at den minste tar igjen hvis den største ikke oppfanger signalet om underkastelse, men det skal ikke oppfattes som et truesignal, det er meget sjelden at en underdanig rotte vil angripe, med mindre den gjør det i forsvar.

Signalet brukes også som en respons til mennesker, hvis rotta er utrygg på den behandlingen den får, eller som et signal til omgivelsene dersom rotta er på et nytt sted eller opplever nye sanseinntrykk (lukt, lyder, syn) som den er litt usikker på, at "nå er jeg litt usikker her, og dette var jo spennende og interessant". Litt sånn skrekkblandet fryd-aktig.

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Conrad gjør det også! Hvis nemo sakl kaste han i bakken eller skal vise Conrad den flotte halsen sin, står Conrad heelt musestille, og "logrer" med halen ;)

Hehe, har aldri tenkt over det egentlig, så morsomt og vite hva det betyr :)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Hmmm....
Ok, skal jeg slutte å klø og kose på han akkurat der da?
Ble litt usikker her jeg nå, får det virker som om han liker det :?
Kanskje jeg ikke skjønte dette :oops:
Vill ikke sette han i en situastion der han er usikker på meg...
Hilsen Rikke Karine

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Nei, ser da ingen grunn til at du skal ta fra ham hans skrekkblandet fryd-opplevelser. :) Virker jo som om han liker det.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Åhhh... missforstod jeg da :oops:
Ja han virker som om han synes det er godt, gnisser litt tenner og legger seg i froske stilling med bak beina... Og han bestemmer jo selv når han ikke vill lenger. Tvinger de aldri til kos eller nærkontakt hvis de ikke ønsker det selv...
Hilsen Rikke Karine

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Den ene av mine logrer også, selv om han er for seg selv eller løper rundt på gulvet. eller når han får kos. Han begynte ikke med dette før han fylte året, hvor gammel er din?

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Han er ca 8 mnd...
Hilsen Rikke Karine

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Silver og Rattus slo hardt med halen da de var ganske små. Stort sett når de stod på kanten av sofaen og kikket ned på gulvet, "skal, skal ikke, åh- har så fryktelig lyst" :lol:
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Locked