Bare en liten anekdote ang. det evige slaget for betegnelsen "tamrotte":
Var på Groruddalen dyreklinikk med Balder i dag pga. mulig midd. Man har jo lest om alle "hetterottene" som finnes på kvitteringer fra dyreklinikker, men denne synes jeg tok kaka: Hun i resepsjonen lurte på hva slags dyr det var, jeg svarte rotte. Deretter spurte hun om rase, og en litt forfjamset meg svarer prøvende "tamrotte". Da jeg fikk kvitteringen etterpå sto det: "Deres Rotte, Balder, rase: Blanding rotte
Den var ny for meg...
Jeg syns veterinærer skal endre denne "hetterotte"-tingen sin.
De burde vel kunne en del om dyr?
At dyrebutikker kaller det "hetterotter" er jo én ting..
Det er fordi det dataprogrammet de bruker på dyreklinikker er standard...
Og der kan man ikke velge mellom så mange forskjellige "slag".
Så når man seter inn rotte og skal velge slag, er det hetterotte, kloakrotte eller blanding rotte. Klinikkene kan ikke gå inn å forandre det selv Det er ganske irriterende faktisk.. Mine står også alle registrert som blandingsrotter på den klinikken jeg jobber på
Visste de bare kunne velge mellom ferdig oppsatte valg, men hadde aldri hørt om blandingrotte før. Er jo nesten verre enn hetterotte, for det er jo i allefall en betegnelse, om enn feil brukt...
Men bevares, jeg er glad til jeg, så lenge det ikke står kloakkrotte på skjemaet
Pungrotte! Det skal jeg forlange neste gang!
Sist prøvde jeg å forklare Groruddalen at pasienten igjen var en blå dumbo - det ble "type ukjent". Men OK - de har ihvertfall lagt merke til at det er forskjell på dem - det er da noe
Anita