dobbelt rex

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Cavum&absentia

dobbelt rex

Post by Cavum&absentia »

kan noen fortelle litt om denne typen? har den problemer med hud og slikt siden den er slik den er? har liksom for meg det..

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Jeg siterer råtz på det svenske Råttforum:

"Hur är det nu med Dubbelrex? Dubbelrex har inte de genetiska defekterna som du har hos de olika nakenvarianterna . Då borde inte det vara så farligt...Eller?
Min fråga är hur handikappad är det OK att göra våra tamråttor?
En råtta uppfattar sin omgivning främst med lukten och hörseln. därefter kommer syn och känsel.
morrhåren fyller en viktig funktion för råttan då dessa hjälper råttan att samla in information om omgivningen. en dubbelrex har väldigt små och förvridna om än några morrhår. mao den har mycket svårare att uppfatta sin omgivning.
råttan får även deformerade ögonbryn vilket gör att den i likhet med rexar lättare får ögon infectioner dels för att de missar skräp som är på väg mot ögat men även för att de krullia håren ibland vänder sig innåt.
Pälsen i sig har två viktiga funktioner den skyddar mot skador och skyddar mot kyla. Det är förvisso avhjälpt genom en bra temperatur inne och snälla burkamrater...(man vad gör man med en dominant dubbelrex?)
Om Vi verkligen pratar freak show så kan vi dra det till det extrema. vi tar en dubbelrex,rödögd,dumbo som är manx...
dubbelrex=problem med värmereglering,saknar morrhår därmed en viktig del av sin uppfattnings förmåga
rödögd= ser sämmre än svartögd
Dumbo= svårigheter att vrida sina öron och därmed svårare att uppfatta alla ljud
Manx=svanslös, saknar en stor del av sitt balanssinne. "

( http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=6028 )

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

Amen! :akt:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Slenger meg på, dobbeltrex blir for ekstremt i mine øyne, faktisk så begynner jeg å syntes at rex også viker litt for mye fra det som er naturlig. Da tenker jeg mest på værhårene, som er en viktig del av rotta. Syntes meningene de har omkring varianten i SRS er fornuftige og fine. :thu:

Bare for å si det, er ikke det at jeg syntes dobbelrex er stygge. De har sin sjarm de også, og for meg teller personligheten, ikke hvordan rotta ser ut. :)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Dobbelt rex er ikke noe særlig. Har hatt det før, og vil ikke ha det igjenn.
De fryser med èn gang temperaturen synker 4-5 grader fra det normale..
og de røyter mye, og værhårene krøller seg inn i øynene på dem.
ikke noe særlig til avl heller... de har jo ikke særlig pels og kan ikke gi ungene opptimalt med varme fra pelsen de mangler... Hvis man absålutt må tenke avl da.

Dobbelt rex er ok som kjæledyr, men jeg vill ikke avlet de frem bevisst fordi de er populære og annerledes.

Post Reply