Farge?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rattus Norvegicus
Sover i do

Farge?

Post by Rattus Norvegicus »

Hei, lurer på hvilken farge som er "Penest"? Har fargen på rotta noe å si i forhold til gemytt?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Er vel helt individuelt hvilken farge man liker best. Fargen i seg selv har ingen ting å si på gemyttet, nei.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Fargen har jo ingenting med gemytt og gjøre ;)
Prøv og sammenlikne med mennesker =D
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Har les og hørt at mennesker med hørdt hår gjerne er mer hissige enn de som f.eks er brunnetter.. Blondinene har jo også rykte på sge til å være dumme og fjere(det er jeg enig i også haha, utifra alle dem jeg kjenner iallefall)

Og hos Engelsk Cocer spaniel er de i fragen rød ofte mer aggressive og hissige enn de i f.eks roan eller sort.

Hos hesten er også rødehester mye meg hissige enn f.eks de brune osv.

Så hvorfor ikke med rotter? Vi vet da ikke såå mye om rotter. Kan være ørsmå tegn som vi ikke har oppfattet?

Masja

Post by Masja »

Jeg leste en gang en artikkel som jeg fant på nettet hvor det stod om sammenhengen mellom farge og tamhet hos dyr. Så vidt jeg husker var det en sammenheng mellom genene for hvit pelsfarge og genene for tamhet (rolig atferd, tillitsfullhet etc.), så derfor har de aller fleste tamme dyr noe hvitt i pelsen. Det er lenge siden jeg leste denne artikkelen, og det er sikkert mange her som kan mye mer enn meg om dette, men jeg syns nå uansett det var litt interessant i denne sammenhengen.

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

har også lest noe om forskjell i tamhetsgrad på sorte(roligst) og agouti (livligst) rotter. agoutiene scoret høyest på helse.

men neimen om jeg husker hvor jeg fant det hen!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

I denne artikel, ganske behændigt oversat til dansk af undertegnede http://www.tamrotten.dk/oprindelse.htm står der et lille afsnit om hvad rottens farve har med dens temperament at gøre.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det du skriver der om farge og forskjeller i temperament stemte kanskje i begynnelsen, men nå har det knapt noen betydning lenger.

Rattus Norvegicus
Sover i do

Post by Rattus Norvegicus »

Heidi wrote:Det du skriver der om farge og forskjeller i temperament stemte kanskje i begynnelsen, men nå har det knapt noen betydning lenger.
Hva mener du med det?

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Nej, det er ikke sikkert det passer længere, men det var i hvert fald sådan man fremavlede dem til at starte med.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Post Reply