Jeg har tenkt litt på dette med stemningen på forumet...
Jeg er selv typen som ikke er glad i konflikter og som kanskje ofte trekker meg unna om jeg lukter "bråk". Nå har jeg vært med på forumet over en del år og merker at diskusjoner og ueninghet ikke går inn på meg i samme grad lenger. Med rette tema og rette mennesker
blir diskusjonene hete, og en og annen såret følelse oppleves, uten at hverken forumet eller foreningen går i oppløsning av den grunn. At folk er uenige er faktisk helt greit, så lenge vi holder en rimelig, ok tone.
Hvis man mimrer litt tilbake, til forumet i gamle dager,
da var det hett her i blant da! I perioder holdt jeg meg helt borte, hvem gidder vel å lese krangel, kjefting, beskyldninger og fornærmelser når man bare har lyst til å snakke om rotter. Jeg tenker at våre forholdsvis strenge forumregler gjør at ting ikke går så over stokk og stein som jeg opplevde at de kunne før.
Også synes jeg tantepose har et lite poeng, det er stort sett spørsmål om avl som vekker de sterkeste følelsene (og slik har jeg skjønt at det stort sett er i andre dyremiljø også), og selv om vi ikke-avlere selvfølgelig har meninger om avl, så er det for mange av oss ikke så følelsesladet som det kanskje er for dem som sitter med valgene. Vi gjør jo vårt viktigste statement når vi kjøper rottene.
Også hjertesaken min: Dette er NTFs forum selv om det også er åpent for ikke-medlemmer. Det er NTF som setter rammene for forumet, og NTF er faktisk en demokratisk organisasjon. Styret velges av og blant medlemmene! De store avgjørelsene, inkludert valg av styre, gjøres på årsmøtet, der alle medlemmer kan fremme saker og bruke sin stemme. Ved sist årsmøte var det vel knapt en tiendedel av medlemmene som brukte stemmeretten sin. Min oppfordring er selvfølgelig at flest mulig, både misfornøyde og fornøyde medlemmer, deltar aktivt og bruker sine medlemsmuligheter til å forme foreningen.

Maria H.