Diskusjon - status, NTF

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Diskusjon - status, NTF

Post by Roger&Ingrid »

I forbindelse med moderering av en annen tråd, har det kommet frem utspill som går på personlige meninger angående NTF og hvordan foreningen er/utvikler seg. Ettersom dette er en diskusjon helt på siden av det opprinnelige temaet i den tråden, samtidig som det er viktig at foreningens medlemmer kommer frem med sine synspunkter, har vi laget en egen tråd for emnet. Her kan foreningens medlemmer komme med sine synspunkter angående spørsmålene i de følgende uttalelsene og kommentarer til disse (skilt ut fra tråden):
Anita wrote:Man får stadig følelsen at denne foreningen snart deler seg i to for hverandre hjernedøde halvdeler, og da er det viljen det står på - ikke evnen. Synd.
Maja wrote:Det eneste jeg ønsker meg, er at vår lille forening (for den er jo veldig liten i forhold til f.eks. Danmark) ikke skal ende opp som hos danskene - med splittelse, krangel og "fronter" som er i konstant konflikt med hverandre. [...] Hovedsaker er jo at vi alle vil rottene våre vel, og skal foreningen splittes innad oppnår vi iallefall ikke noe framskritt hva avlsarbeid angår! :sol:
renatsko wrote:Spør du meg, er foreninga delt i to allerede. Ingen tvil.
renatsko wrote:
Maja wrote:
Annbritt wrote: Umiddelbart tror jeg faktisk, at NTF har flere medlemmer end den danske forening. Der er ikke mange der ønsker at være medlem af DRF, pga. de folk der sidder i bestyrelsen der.
For å bruke et bedre ord i stedet for forening: rottemiljøet. Poenget er at vi ikke oppnår noe som helst innenfor avl, hvis rottemiljøet/-folkene ikke klarer å samarbeide om det lille avlsmaterialet vi har per tiden.
Der har du fullstendig rett, Maja. Synd, men slik har det blitt. :(
Ailani wrote:Det er synd hvis det skal ende opp med splittelse, synes ikke det er gjort det enda.
Når dere skriver, husk forumreglene og vær greie med hverandre.

;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg syntes det er leit at noen mener NTF allerede er splittet eller på vei til å bli det. For at vi skal kunne gjøre det beste for rottene, så trenger vi å stå samlet og utveksle informasjon med hverandre. Ikke dele oss opp i to for å holde seg på den ene side og "hate" den andre. Det danske rottemiljøet er dessverre skrekkeksempelet på det, i mine øyne, og jeg håper inderlig ikke at det samme skjer med oss.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Ja, der er en grund til, at jeg hellere vil være medlem af NTF, end af DRF. Jeg synes det er en god forening, og det vil være en skam at se den splittet.
Jeg mener der bør være plads til alles meninger og holdninger i en forening, og ikke kun et snævertsynet mindretal, som det er tilfældet i DRF.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Selv om jeg kan være uenig og ikke helt forstå en del valg som blir gjort av folk i miljøet, så deler dere alle min hobby: Rotter! Er ikke akkurat mange av oss, så dumt hvis vi deler oss opp. Som andre har sagt så håper jeg ikke at vi ender opp som danskene med vanntette skott mellom grupperingene. Det er vi og rottene som i så fall taper på det. Jeg tror at vi må prøve å akseptere at vi er forskjellige og kanskje uenige, men samtidig innse at vi alle vil rottenes beste.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Med rottemiljø mener dere da bare oppdrettere?Hva med alle oss,400 eller så...,som "bare" har rotter som kjæledyr?Tror ikke vi er splittet iallefall ;) (mindre aktuelt med avling også uten oss kanskje...)Aner ikke hvor uroen er eller hvor det ev. kan splittes,men håper på fred og fordragelighet! ;) Vennlig hilsen meg og sju søte små bartfrøkener som sover seg gjennom en nydelig dag med vårsol :sol:

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Jeg har nettopp lest gjennom tråden som førte til denne debatten, og jeg må si jeg ble lei meg da jeg leste det (og det var etter den var moderert). Jeg syns vi burde være mye mer åpne i forhold til hverandre. Vi må alle ta ansvar for å ha et positivt miljø her inne - det betyr at vi må alle respektere hverandres valg, men det betyr også at det må være lov til å stille spørsmål!!

Jeg var veldig overrasket over at det ikke kom flere spørsmål på "labrottekullet". Jeg var både åpen og klar på å besvare masse spørsmål - og det var mye på grunn av det at jeg tenkte så godt gjennom parringen som jeg gjorde.

Jeg syns det er veldig vanskelig å være oppdretter, mest fordi jeg har hatt lyst til å bruke rotter som kanskje ikke helt har møtt standarden. Det avgjørende hver gang har vært om jeg kan forsvare parringen når det hagler med spørsmål på forumet. Svaret har blitt "nei" hver gang (inntil nå). Jeg tror det er utrolig viktig at vi stiller hverandre kritiske spørsmål. Da unngår vi meningsløse parringer "bare for gøy". Derfor syns jeg at enhver oppdretter som legger ut info om en planlagt parring må være åpne for kritiske spørsmål, og heller se på det som et bidrag til å utvikle den norske avlen. Og så er det like viktig at de som stiller spørsmålene ikke angriper, men holder seg på at saklig nivå.

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Jeg var veldig overrasket over at det ikke kom flere spørsmål på "labrottekullet".
Var det overraskende? Ikke for meg; jeg føler ikke at jeg behøver å kjøre deg deg og dine partnere fordi dere bruker en hann som absolutt ikke svarer til avlsveiledningen, og grunnen til det er at jeg mener dere trenger tillit og albuerom til å jobbe i fred med en idè som dere håper kan føre til noe bra - hvilket vil vise seg under tidens tann.
Og jeg er ikke alene om det - det er helt sikkert...
Problemet er at slike hensyn gjelder ikke alle - det er faktisk en del her vi synes vi ikke behøver å ta hensyn til i det hele tatt. Slik har det vært, slik er det og slik blir det. Grunnen er selvfølgelig at denne gruppen antagelig ikke vet eget og andres beste på tross av års fartstid på forum - de trenger mer "hjelp" enn de andre fordi de har feil utgansspunkt; enten er rottene kjøpt i Danmark, eller så har de rar farge, eller så sitter øra for langt ned eller så var det noe engang langt bak i slekta og ut på en sidegren. Dette fenomenet nærer splittelsestrangen da disse også har behov for albuerom for å gjøre sine erfaringer. Men denne hjelpende hånden de mottar rommer innmari få kull - den ene holder rikelig for å telle dem opp, og det kan vi vel ikke kalle mye til fartstid og erfaring. Men teori skorter det ikke på - heller ikke gode motiver opp og ned i mente. Og er det vellykket, kan oppdrettstørke lappes på i butikken for oss kjøpere.
Fenomenet er ikke nytt og bobler gjerne opp når begeret er fullt nok . Siden det ikke har vært mulig å slakke litt på repet på den ene siden var det kanskje ikke helt overraskende at det strammet seg på den andre nå; det lå faktisk i kortene at kulltrådene skulle filtre seg denne gangen. Timingen på innføring av ny paragraf i avlsveiledningen kunne også åpenbart vært bedre, ser jeg - den havnet på toppen av haugen og sank nedi.
Jeg er ganske sikker på at ting kan roe seg, men at de kan endre seg har fortsatt jeg tilgode å se. Overrask meg.
Anita
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Kva kan det ha seg at de delar ut advarsel til dei som svarar på det de faktisk spør om? De starta tråden sjølv, og då må ein vel tåla å sjå kva medlemma faktisk synes, sjølv om ein kan risikera å få høyra ting ein ikkje likar?

Det er mange som synes forumet har gått til det dårlegare i det siste, men ikkje alle får sjangsen til å svara då dei ikkje er betalande medlem i foreninga, så kva med å flytta tråden så alle får ein sjangs til å sei kva dei meinar? Ein er jo tross alt forumbrukar sjølv om ein ikkje betalar årskontigenten.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Jeg har tenkt litt på dette med stemningen på forumet...

Jeg er selv typen som ikke er glad i konflikter og som kanskje ofte trekker meg unna om jeg lukter "bråk". Nå har jeg vært med på forumet over en del år og merker at diskusjoner og ueninghet ikke går inn på meg i samme grad lenger. Med rette tema og rette mennesker blir diskusjonene hete, og en og annen såret følelse oppleves, uten at hverken forumet eller foreningen går i oppløsning av den grunn. At folk er uenige er faktisk helt greit, så lenge vi holder en rimelig, ok tone.

Hvis man mimrer litt tilbake, til forumet i gamle dager, da var det hett her i blant da! I perioder holdt jeg meg helt borte, hvem gidder vel å lese krangel, kjefting, beskyldninger og fornærmelser når man bare har lyst til å snakke om rotter. Jeg tenker at våre forholdsvis strenge forumregler gjør at ting ikke går så over stokk og stein som jeg opplevde at de kunne før.

Også synes jeg tantepose har et lite poeng, det er stort sett spørsmål om avl som vekker de sterkeste følelsene (og slik har jeg skjønt at det stort sett er i andre dyremiljø også), og selv om vi ikke-avlere selvfølgelig har meninger om avl, så er det for mange av oss ikke så følelsesladet som det kanskje er for dem som sitter med valgene. Vi gjør jo vårt viktigste statement når vi kjøper rottene.

Også hjertesaken min: Dette er NTFs forum selv om det også er åpent for ikke-medlemmer. Det er NTF som setter rammene for forumet, og NTF er faktisk en demokratisk organisasjon. Styret velges av og blant medlemmene! De store avgjørelsene, inkludert valg av styre, gjøres på årsmøtet, der alle medlemmer kan fremme saker og bruke sin stemme. Ved sist årsmøte var det vel knapt en tiendedel av medlemmene som brukte stemmeretten sin. Min oppfordring er selvfølgelig at flest mulig, både misfornøyde og fornøyde medlemmer, deltar aktivt og bruker sine medlemsmuligheter til å forme foreningen.
:les:
Maria H.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Maria wrote:Jeg har tenkt litt på dette med stemningen på forumet...

Jeg er selv typen som ikke er glad i konflikter og som kanskje ofte trekker meg unna om jeg lukter "bråk". Nå har jeg vært med på forumet over en del år og merker at diskusjoner og ueninghet ikke går inn på meg i samme grad lenger. Med rette tema og rette mennesker blir diskusjonene hete, og en og annen såret følelse oppleves, uten at hverken forumet eller foreningen går i oppløsning av den grunn. At folk er uenige er faktisk helt greit, så lenge vi holder en rimelig, ok tone.

Hvis man mimrer litt tilbake, til forumet i gamle dager, da var det hett her i blant da! I perioder holdt jeg meg helt borte, hvem gidder vel å lese krangel, kjefting, beskyldninger og fornærmelser når man bare har lyst til å snakke om rotter. Jeg tenker at våre forholdsvis strenge forumregler gjør at ting ikke går så over stokk og stein som jeg opplevde at de kunne før.

Også synes jeg tantepose har et lite poeng, det er stort sett spørsmål om avl som vekker de sterkeste følelsene (og slik har jeg skjønt at det stort sett er i andre dyremiljø også), og selv om vi ikke-avlere selvfølgelig har meninger om avl, så er det for mange av oss ikke så følelsesladet som det kanskje er for dem som sitter med valgene. Vi gjør jo vårt viktigste statement når vi kjøper rottene.

Også hjertesaken min: Dette er NTFs forum selv om det også er åpent for ikke-medlemmer. Det er NTF som setter rammene for forumet, og NTF er faktisk en demokratisk organisasjon. Styret velges av og blant medlemmene! De store avgjørelsene, inkludert valg av styre, gjøres på årsmøtet, der alle medlemmer kan fremme saker og bruke sin stemme. Ved sist årsmøte var det vel knapt en tiendedel av medlemmene som brukte stemmeretten sin. Min oppfordring er selvfølgelig at flest mulig, både misfornøyde og fornøyde medlemmer, deltar aktivt og bruker sine medlemsmuligheter til å forme foreningen.
:les:
:bravo: :akt: :thu: Godt innlegg!

Vi er jo alle siviliserte, ordentlige mennesker, så det burde ikke være så vanskelig å mestre det å holde tonen her hyggelig og grei, selv om man er rivende uenig på enkeltpunkter (og sånn vil det alltid være). Hvis man kanskje ikke stuper like fort i forsvarsgropa som man av og til gjør, er det også kanskje lettere å diskutere i stedetfor å krangle, som jo er to vidt forskjellige ting :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Jeg er i bund og grund enig med Anita, men det var egentligt ikke det jeg kom herind for.

Jeg kom bare for at fortælle, at de mange stridigheder i Danmark på mange punkter har været skyld i, at der nu ikke længere er en rotteforening i Danmark.
Jeg håber ikke, at NTF går samme vej. I DRF har der været lagt op til det længe, bla pga. problemer i selve bestyrelsen og fordi ingen havde lyst til at være der. Jeg håber, at NTF kan lærer noget af de dårlige erfaringer fra DRF og omvende det til noget godt og brugbart.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Flott innlegg Maria - du har bildet klart for deg. Men de mindre gode gamle dager trykker antagelig fortsatt en del på oppdrettsbiten; det var den gangen den uskrevne regelen om at "du kan gjøre hva du vil, bare du kan begrunne det" ble innført. Javel - men så er det at det aldri blir likt, da. Vi har de som gjør hva de vil og ikke behøver å begrunne så mye fordi tvilen kommer dem til gode. Så har vi de som gjør hva de vil og må begrunne den minste detalj opptil flere ganger fordi tvilen nettopp ikke kommer dem til gode - og til slutt har vi de som gjør hva de vil og ikke begrunner noe som helst fordi de kommer utenfra og skal ha seg all innblanding frabedt. Av disse er det kanskje ikke så rart at gruppen i midten til tider synes presset blir vel hardt i forhold til de andre og føler at en "bare vent til vi får spurt og gravd nok, så skal vi nok ta deg" - situasjon lett kan oppstå. Personlig premierer jeg ikke den beste argumentasjonen fordi det er resultatene som teller for meg - og som jeg har oppdaget følger nødvendigvis ikke et godt resultat av en god argumentasjon og omvendt - men etterhvert som jeg blir kjent med folk finner jeg slengbemerkninger som "de der som bare tenker farger" rimelig provoserende når de faktiske forhold ikke er slik. Og pussig nok ser fargefikseringen å slå hardest ut på motsatt side enkelte ganger - er det angsten for å få andre farger enn kommunebrunt, tro? For da kan man jo bli beskyldt for å være fargefiksert.
Jaja - jeg er heldigvis ikke oppdretter. Men jeg er kjøper, og da bruker jeg forum til å ta valg og stå for dem. Og jeg forventer av oppdrettere at de også skal ta valg og stå for dem, uten å henge på andre eller bli hengt av andre. Samarbeid er flott og vil betale seg på sikt, men det kan aldri bli bare en gruppe. Da ender vi med en eneste linje alt står og faller på, og den situasjonen er ikke ønskelig. Men det problemet får vi jo ikke etter hva jeg ser; sjelden så galt at det ikke er godt for noe. ;)
Anita
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg har ett litt større bilde av hvordan det går med foreningen for tiden, fordi jeg sitter på "inside information" gjennom styrearbeidet.

Det jeg ser, er en forening som stadig vokser, og det i et høyt tempo. Økonomien er strålende, folk strømmer til, nettbutikken nyter økende popularitet og omsetning, styremedlemmene er engasjerte og vi får stadig mer blest rundt foreningen. Det jeg ser av negative faktorer, har ikke noe med denne biten av foreningen å gjøre; det er helt på sidelinjen av foreningens arbeid og gjelder åpenbart for en mindre andel av brukerne ved forumet enn det som av og til hevdes.

Det er en enkel, men innlysende måte å påvirke en forening på; gjennom å delta selv. Det hjelper ikke å stå på utsiden og bråke, om man så gjør det for evig tid. Etter mitt syn, er det uinteressant om noen forumbrukere som ikke selv er eller vil være medlemmer av foreningen synes foreningen er ditt eller datt. Man kan ikke få både i pose og sekk; spare 100,- per år og samtidig ha innflytelse i foreningens utvikling. Det er medlemmene i NTF som skal påvirke foreningens utvikling, ikke gratispassasjererne. Forumbrukere som ikke ønsker å være medlem av foreningen nyter godt av det arbeidet styret og medlemmene i foreningen gjør, uten å gjøre noen innsats for foreningen selv. Det blir litt som å gå på epleslang i naboens store frukthage og så klage på at han dyrker Pink Lady, ikke Granny Smith.

Jeg har påtatt meg en rolle som moderator for forumet i forbindelse med styrevervet, og dere aner ikke hvor mye tid jeg bruker på dette. Jeg bruker mange timer hver eneste uke på å lese tråder, konferere med andre moderatorer og moderere der det trengs. Det samme gjør de andre moderatorene. Vi sensurerer ikke meningsytringer, vi sletter innlegg eller utsagn som bryter med forumreglene. Det står ingen steder i forumreglene at man ikke har lov til å ytre sin personlige mening, men det står at man må rette seg etter visse regler når man gjør det. Ved å opprette en brukerprofil, har man også akseptert at man må rette seg etter forumreglene. Det betyr at man ikke kan komme med hårreisende sammenligninger eller skrive nedsettende om andre mennesker. Jeg modererer aldri, og har heller aldri moderert, personlige meninger. Det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Når jeg modererer, gjør jeg det ikke som privatperson, og det vet jeg at de andre moderatorene ikke gjør heller.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Veldig bra sagt! :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Roger&Ingrid, kunne ikke sagt det bedre selv. Utrolig bra skrevet og jeg er helt enig! :thu:

Post Reply