Navara og Almera - en evig krangel

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
h3gzi
Hamstrer mat

Navara og Almera - en evig krangel

Post by h3gzi »

Har noen forslag til hva jeg burde gjøre?
Tror jeg våkna tre ganger idag av at Almera peip som bare det, og de krangla skikkelig. Almera og Sunny er stort sett i et hus, helt i bunn av buret, og utenfor buret står Navara og barsker seg skikkelig. Oppblåst pels og masse prusting. Når Almera sniker seg ut for å få mat, løper Navara ned for å "ta" hu. Noe jeg burde gjøre, eller skal jeg bare la de holde på? Har ikke merket noen sår eller noe sånn på Almera etter at de har krangla.
(Både Sunny, og til dels Almera når ikke Navara går etter hu, er mer aktive og har begynt å klatre i buret etter at de to små fra Ailani flyttet inn)

En ting til. Almera og Sunny er veldig skjeve i hodet. Legger mest merke til det på Almera, skjener ikke så mye på Sunny. Hodet skrår altså mot høyre stort sett hele tiden når de beveger seg.. Hva dette være?
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden

Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

har dette med skjevheten skjedd brått? eller har de hatt det lenge?

at den ene rotta buster seg opp og pruster og tøffer seg er bare hennes måte å hevde territorie på, jeg hadde samme problemet med GusGus og Hera...GusGus ville på ingen måte godta henne,..og de første to tre ukene var ikke så hyggelige. men idag er de uadskillelige, selvfølgelig sloss de og piper enda, men du hører at det er bare lek og herjing. Jeg tror at det kommer til å gi seg, du har jo ikke sett noe blod ikkesant? gi det litt tid.

Men det med skjevheten da.... det du beskriver kalles headtilt, og det er diskutert mye her på forum om du bruker søkefunksjonen. min rotte ble skjev da hun fikk ørebetennelse, men da mistet hun balansen også, og greide tilslutt ikke stå.
Kunne vært synet, men da "veiver/virrer! de mer med hodet fra side til side.
de kan også få svulst på hjernen som vokse, og få headtilt av dette....

hvor gamle er de? har de dårligere balanse? hatt det lenge osv??
Anne-Mette og 5 små

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

jeg har hatt de to i en uke idag.. mener jeg har registrert det tidligere, men tenkte ikke så mye over det før nå i det siste..
de er født i mai, så de er ikke så gamle heller. Vil ikke si de har dårlig balanse, men klatrekunnskapene er ikke så store.. (de er fra dyrebutikken og har ikke hatt klatremuligheter i burene, kan være derfor de ikke klatret så mye i starten, men de gjør det mer nå).

Merker også at når jeg har holdt de, og skal slippe de inn i buret, så "vrir" de seg mot høyre før de forlater handa.. sånn slange aktig, hvis du skjønte hva jeg mente?
- sjekk på velkomstsiden

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Mest sansynlig mellomørebetennelse.Min Aurora hadde det.Tok mange uker med medisiner før hun ble bra,men skjevheten går ikke over.Hemmer henne når hun skal klatre.Søk på forum,det står mye om dette.Håper det snart blir "husfred" hos deg :)

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

jaa...ørebetennelse skal komme ganske kjapt da, jeg skjønner hva du mener med vridningen..... men jeg syns absolutt du skulle få dem undersøkt... det er vond på gå med ørebetennelse.

bare se lyst på den slossingen, det kommer til å komme seg etterhvert, bare innkjøringsfasen som er lite hyggelig. du kan jo prøve å skille dem litt om natta hvis du føler du mister nattesøvnen, men jeg anbefaler å bare la dem holder på, de vil finne ut av rangstigen etterhvert! men husk, du må ikke se blod, da må du prøve å skille dem en stund.
Anne-Mette og 5 små

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

Takk for svar :) Får prøve å ringe dyrlegen i mårra, for å høre om de har litt peil på rotter...

Jeg får bare la de krangle da, og se om det roer seg... Har jo ikke sett noe blod ennå, bortsett fra på mali, når hun møtte navara.
- sjekk på velkomstsiden

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

du vil se det om det er blitt dype bitt og sår...det skal ikke skje, men en liten rift i et øre kan lett oppstå, du må se det ann=) vil anbefale å forhøre deg med dyrelegen ja, om han kan noe om gnagere i det hele tatt=) det er mye lettere å ha med å gjøre med en som har litt peiling på annet enn ku og sau=) lykke til.. hold oss oppdatert om fremskrittene i buret da=) og dyrlegebesøk=)
Anne-Mette og 5 små

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

det skal jeg gjøre :)
- sjekk på velkomstsiden

Post Reply