"Rottespråk"
Moderator: Moderatorer
"Rottespråk"
jeg er ikke SÅÅ infomert om rotter osv, så vil vite så mye som mulig.
men jeg er jo vant til at rotter biter så er litt skeptisk, men den nye biter aldri, jeg er bare så utrolig pingle å er redd han skal bite! så jeg har funnet ut jeg må høre va deres rotter mener med "språket" sitt,
den jeg har koser når jeg koser den og lener seg fårover. det er det eneste jeg vet. hehe
men dere er har vel noen års erfaringer osv så kan dere si litt om va deres gjør når den er irritert eller lei osv.. hehe bare sånn at jeg kan føle jeg fårstår en bedre.
men jeg er jo vant til at rotter biter så er litt skeptisk, men den nye biter aldri, jeg er bare så utrolig pingle å er redd han skal bite! så jeg har funnet ut jeg må høre va deres rotter mener med "språket" sitt,
den jeg har koser når jeg koser den og lener seg fårover. det er det eneste jeg vet. hehe
men dere er har vel noen års erfaringer osv så kan dere si litt om va deres gjør når den er irritert eller lei osv.. hehe bare sånn at jeg kan føle jeg fårstår en bedre.
takk
han legger seg litt stivt for over helt stille. men haler svinger litt frem og tilbake på tuppen, har det noe å si?
takker får svar
godt å høre fre flere som har erfaring om disse vakre dyrene
takker får svar

godt å høre fre flere som har erfaring om disse vakre dyrene

ja, om ikke jeg tar helt feil da
På dene siden står det mye nyttig om rottenes atferd og kropps spåk.
http://awas.nvg.org/faq/spraak.html

På dene siden står det mye nyttig om rottenes atferd og kropps spåk.

-
- Gammelrotte
Det kan også bety at rotta er usikker på situasjonen, at den har en skrekk-fryd blandet følelse. Søk på "logring" eller lignende her på forumet, så skal du finne noen tråder om dette.
*Flyttet fra generelle spørsmål*
*Flyttet fra generelle spørsmål*
Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
Selv etter mange års rotteerfaring syns jeg rottene kan være vanskelige å lese. Kroppsspråket er ikke overtydelig (som som f.eks. med hunder, der du sjeldent er i tvil om sinnstilstanden) og det er helt riktig at like signaler kan bety forskjellige ting. F.eks. da jeg ga gamle, nervøse Yorda medisin lå hun helt stille i håndkleet og gnisset tenner. Det var kose-oppførsel, men av settingen visste jeg at det var tegn på stress/redsel, en måte å ro seg selv på. Så mitt beste råd er å se mye på rottene, se på dem når de leker med andre rotter, er i buret, koser seg osv, så vil man etterhvert bli bedre kjent med kroppsspråket deres og forstå mer + lese den veldig gode linken Alvrina la ut.
Maria H.