"Temming i genser"

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
heidiii
Betarotte

"Temming i genser"

Post by heidiii »

Jeg leser at mange anbefaler å gå rundt med rottene i genser eller på skuldrene for å gjøre dem tamme, men jeg lurer på om det vil fungere når de biter?
Det har jo gått veldig liten tid siden rottene flytta inn til meg, så at de ikke er tamme ennå forstår jeg, også at de biter.
Nå har jeg siden mandag satt buret i sofaen på kvelden, med åpen burdør, så har de løpt på sofaen og meg som de vil. Jeg har ikke tatt etter dem og har snakka masse med dem og gitt dem godbiter, både når de er i buret og utenfor. Frank har sluttet å bite hardt, men nupper fortsatt. Harald biter fortsatt kjempehardt, og beit meg noe skikkelig i kragebeinet på onsdag. Derfor er jeg litt redd for det å skulle gå meg dem så nær kroppen.

Samboeren min har kunnet løfte dem opp, og sier at de skjønner at det er risikabelt for dem å bite når de blir holdt i hendene hans.

Lurte også på om biting kun har med trygghet å gjøre eller om unger gjerne biter mer enn voksne? Jeg har merka meg det når det gjelder hamstere, at de har lavere biteterskel som små.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Er det forresten lurt å ta ut en og en, eller begge to samtidig?

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

hørtes ut som om han napper? noen rotter napper veldig hardt, men dette kan bli lært bort, muligens ved å blå litt på han til han gir seg, eller distrahera han. hvis han biter hull på huden så hørtes det mer ut som aggresjon..
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Det ble bittelitt blod, men ikke noe jeg vil kalle et sår, for det er helt borte nå. Jeg får prøve å ha klart noe greier for å distrahere i kveld da. Jeg håper det ikke er aggresjon.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

nei hørtes jo ikke ut som om han biter for å være sur/redd hvis han nappere i kragebeinet, hørtes mer ut som hva er dette? dyrebutikk rotter har veldig ofte denne uvanen da de ikke har blitt så mye håndtert fra starten og vet ikke hvordan de skal forholde seg til mennesker ennå. rotter er jo veldig nydgjerrige og vet ikke hva som er mat før man får testet det ut, uheldigvis går det utover fingre og tær :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Hehe. Ja, jeg har lest her at mange rotter er tåbitere, og det er mine også. I tillegg er særlig Harald veldig interessert i å gnage på bukseskrittet mitt :roll: Så i går polstra jeg meg godt med teppe rundt hofteregionen før de fikk komme ut.

Jeg tror egentlig ikke at de er blitt tatt i i det hele tatt, og jeg skjønner jo veldig godt at de da trenger litt tid både på å bli trygg og å finne ut hva alle de nye tingene er. Har det noe å si at Harald har røde øyne?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Rødøyde er ofte svaksynte,tror jeg,og i konkuranse med "skarpøyde" må de bare bite til i tilfelle det er en godbit ;) Når de roer seg med bitingen kan du sitte i en vidermet genser eller badekåpe så de kan krype inn og ut av ermene dine(og rundt omkring) ;) Fortsett med sofakosen og godbitene,det gir helt sikkert resultater ja,kos dere :D

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Takk :rat:

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

tantepose wrote:Rødøyde er ofte svaksynte,tror jeg,og i konkuranse med "skarpøyde" må de bare bite til i tilfelle det er en godbit ;)
Jeg tror det er det som foregår her. Frank ser ut til å grabbe til seg alt som er av godbiter nå.

Taz
Stjeler mat

Post by Taz »

Aldri fått til dette med "under genseren" jeg. Det virker som om rottene får klaustrofobi når jeg dytter de ned i genseren. Stritter mot og skynter seg ut igjen. Hehe. De liker godt å krabbe inn i hetta mi og i ermene osv men de må gjøre det selv ellers liker de seg ikke nej.

Har gjort som deg vi, og bare satt buret åpent og latt de utforske oss og sofaen på egenhånd. De er blitt ganske tamme men er ikke akkurat noen koserotter enda. Hehe. Nysgjerrige små (ganske svære nå da) gutter. :rottehode:

Ellers napper de i både tær, ører og gnager litt på gensere.
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Stapping er nok ikke lurt nei.... ;)

Taz
Stjeler mat

Post by Taz »

.. en annen ting er om jeg har fleece genser på meg så virker det som om de prøver å ta med seg hele meg inn i buret sitt. hehe. Er vel fordi de er vandt med å sove i fleecen sin og helst vil ha hele genseren min der inne blandt resten av fleecen. :P

nej, stapping ned i genseren funker ikke her iallefall. :hm:

Nakene armer liker de heller ikke noe særlig når de er på oppdagelsestur. De liker best å ha litt stoff å holde seg fast i. :rottehode:
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Ermeklatring og hettekos er fine "genseraktiviteter" ;)

Post Reply