Vi har to rottejenter, søstre, som er trekvart år gamle. Den siste tiden har de begge to bitt meg ganske kraftig, ved flere anledninger. Det skjer alltid når jeg har de på kroppen, inni genseren for eksempel, og de har bitt meg i ryggen, på armene og skuldrene, altså ikke steder som kan forveksles med godbiter (ala fingre som kommer mellom sprinklene i buret osv). De har enda ikke bitt meg til blods, men det er ordentlig vondt, og jeg får merker. De er godt vant til mennesker, buret står i stuen, og de er ute ofte. De er sosiale, spiser/drikker godt, har fin pels, og bortsett fra denne bitingen er de helt supre.
Nå har det gått så langt at jeg vegrer meg for å ha fysisk kontakt med dem, og det gagner verken meg eller dem.. Noen som har tips/råd?
Rotter som biter
Moderator: Moderatorer

har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.
-
- Markeringsbehov
en ting som er kjempe viktig er at du virker helt rolig og ikke trekker til deg hånden i en brå bevegelse eller slik at de skjønner at du er nervøs for da kan være sikker på at de biter.
prøv å gi de en gammel t-skjorte som lukter av deg å ha i buret, dette vil gjøre at lukten av deg er velkjent for dem. de har ikke noen føflekker de kan tro de kan bite av? så ikke la de gå i genseren din, men bare løst rundt deg i sofaen. og i det de biter putt de rolig i buret, ikke noe mere. du kan si et fast og bestemt nei, men ikke noe mere bare rett i buret.
i og med at de ikke biter til blods tror jeg ikke de mener å "såre deg" for de kan bite så mye hardere om de vil.
prøv dette en stund.
prøv å gi de en gammel t-skjorte som lukter av deg å ha i buret, dette vil gjøre at lukten av deg er velkjent for dem. de har ikke noen føflekker de kan tro de kan bite av? så ikke la de gå i genseren din, men bare løst rundt deg i sofaen. og i det de biter putt de rolig i buret, ikke noe mere. du kan si et fast og bestemt nei, men ikke noe mere bare rett i buret.
i og med at de ikke biter til blods tror jeg ikke de mener å "såre deg" for de kan bite så mye hardere om de vil.
prøv dette en stund.