Jeg passer et hus for tiden, med tilhørende katter og bordercollie. Jeg tok selvfølgelig med meg Lucifer, og tenkte at hun kunne bo på et rom for seg selv, men det skulle vise seg å ikke bli nødvendig. Hugo, bordercollien, er veldig bedagelig anlagt og jager ingenting større enn fluer. Da jeg kom bærende med buret første dagen løp han rett bort og hilste på Lucifer. Hun, som hang i burtaket og skreik av redsel sist hun så en annen rotte syntes ikke at en bikkje var skummel i det hele tatt. De snuste og slikket på hverandre gjennom sprinklene, så jeg prøvde å slippe ut Lucifer i sofaen mens Hugo var tilstede. Det gikk kjempefint. Hugo fulgte Lucifer forsiktig rundt, og slikket og vasket henne. Innimellom føk hun sidelengs når han ble litt overivrig i snusinga og fikk dyttet for hardt, men hun virket ikke plaget av det.
Hugo er mer fascinert av Lucifer, enn hun er av ham, men de er et morsomt syn. Når Lucifer går lei legger hun seg i sovehuset i buret, og da ligger Hugo med nesa så langt inn i buret han kommer og piper som om verden har gått under. Sålangt har jeg passet Hugo i en og en halv uke, og kommandoen "finn Lucifer" kan han godt. Da spoler han avgårde gjennom huset og opp på soverommet der buret står. De er nå rare de dyra...
Jeg vil ikke anbefale å slippe hunder og rotter sammen. Jeg hadde aldri gjort dette hadde jeg ikke kjent både Lucifer og Hugo. Såvidt jeg vet ser hunder på rotter som bytte. Men har andre erfaringer med at hunder og rotter blir venner?