Villrotter vs tamrotter(fertilitet)

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Aww, stakarliten! Ho er jo berre ungen sjölv og!
-Rotter i naturen blir gravide med en gang de er kjønnsmodne, så de er "skapt" for å klare det ;) Sier ikke at det anbefales, men rotter flest har de instinktene som trengs for å være gode mødre, uansett hvor unge de er.
Dolly tror jeg er litt svett av de av og til
-Og mer svett blir hun, jo eldre barna blir! Rottemødre flest blir veldig lei av ungene sine, særlig etter at de er blitt store nok til å at de kan følge etter henne overalt i buret. Da er det lurt å la mor komme ut og få litt "alenetid" utenfor buret en gang i blant.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Christi wrote:
Aww, stakarliten! Ho er jo berre ungen sjölv og!
-Rotter i naturen blir gravide med en gang de er kjønnsmodne, så de er "skapt" for å klare det ;) Sier ikke at det anbefales, men rotter flest har de instinktene som trengs for å være gode mødre, uansett hvor unge de er.
Det gjaldt riktignok hamstere, men jeg mener å ha lest at de i naturen bedre klarer å bedømme når kroppen er klar for å bære fram et barn enn i fangenskap. Og derfor vil vente en stund etter kjønnsmodning.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Grunnen til at ville rotter får unger senere enn tamme rotter, er at de faktisk blir kjønnsmodne senere :)

http://www.reproduction-online.org/cgi/ ... t/63/1/215
A population of captive-reared wild Norway rats and two stocks of domestic rats were compared for various parameters of sexual maturation and fecundity. Males did not differ in age at the first appearance of spermatozoa in the testes but wild males were significantly older than Long--Evans and Sprague--Dawley domestic males at first copulation with a hormone-induced oestrous female. Wild females were significantly older than domestic females at the time of vaginal opening, first oestrus and first conception.
http://www.buzzle.com/articles/wild-rats.html
Breeding for wild rats begin when they are about 3 to 4 months of age with the gestation period lasting for about 21 to 22 days.

Tamrottene våre er selektert for høy fertilitet, og for å kunne reprodusere seg hurtig. Seleksjonen har vært litt vel effektiv, for selv om tamrottehunner kan bli gravide ned i 5-7 ukers alder foretrekker de fleste å vente til rottene er utvokst i lengden: dvs. ca. 4 måneders alder (eller mer i kjælerottemiljøer).

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

*Inleggene er skillt ut fra dolly og pippi sine kull: viewtopic.php?t=7712&start=0*

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

i Danmark er "reglen" at man ikke avler på en hunrotte før hun er 6 måneder og dermed udvokset. Er der den samme regel i Norge?

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ikke en regel men en avlsveileder ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Her har vi 5 mnd som minimum. Noe fler og fler gjør i Danmark også.

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

kikky wrote:Her har vi 5 mnd som minimum. Noe fler og fler gjør i Danmark også.
Hvem? :)

De fleste avlere jeg har kendskab til i Danmark holder sig til den regel/avlsvejledning der hedder:

Hunrotter skal være minimum 6 måneder inden der avles på dem, og max. 1 år inden de får deres første kuld

Hanner skal minimum være 1 år
Last edited by -TamRotten- on 28 May 2008, 19:36, edited 2 times in total.

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Får ikke håpe noen tror vi har bevisst avlet på Dolly og Pippi. Vi kjøpte de befruktet fra butikken, de fødte begge når de var 9 uker.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Neida,sikkert bare generelt. ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

-TamRotten- wrote: De fleste avlere jeg har kendskab til i Danmark holder sig til den regel/avlsvejledning der hedder:

Hunrotter skal være minimum 6 måneder inden der avles på dem, og max. 1 år inden de får deres første kuld

Hanner skal minimum være 1 år
"Flere" i Danmark sier også helst 6 mnd, ellers 5 mnd og over 300 gram. :rottehode:
Sistnevnte holder jeg meg også til.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

hvem, spørger jeg så igen? :)

du kan sagtens have ret, har bare aldrig hørt om nogen der bevidst overtræder disse retningslinier. Derfor spørger jeg :D

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

du er "nybegynner" innpå tamrotten.com? gå å se på nyeste planlagte kull ;)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

nei, nest nyeste planlagte kull.

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

Har godt nok skiftet brugernavn derinde, men jo, det er mig :D

Ja, kan godt se at hun er 5 måneder, siger heller ikke at der er noget galt i det, men langt de fleste bruger 6 måneders "reglen" :)

synes det er helt okay at de har valgt at parre dem lidt før når nu hunnen har størrelsen til det :)

Post Reply