Sykdom på ene øye?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
miboble
Pinky

Sykdom på ene øye?

Post by miboble »

Det venstre øyet til den ene rotten min vesker mye, så det er ofte så "blodig" at det klistrer seg sammen. Har vært til dyrlegen med henne, og han la henne i narkose. Han kunne ikke si hva som var årsaken, men jeg fikk øyedråper "speersadex med Kloramfenikol". Det tok det bort med en gang. Fikk beskjed om å dryppe to ganger om dagen i en uke. Problemet er bare at med det samme jeg slutter så kommer det tilbake, men forsvinner med det samme jeg drypper. Er det noen andre som har hatt lignende erfaringer? Tips?

Går det ann å få tak i noen reseptfrie øyedråper? Navn? Hvor?

Jeg synes også at hun har gått litt ned i vekt (i motsetning til den andre rotten min, som har gått opp). Kan det vere en sammenheng?

Takknemlig for svar og tips!!

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Den væsken som kommer ut er antagligvis poryfin (snørr). Nyser han og? Ellers kan det kome av nesten alt når rotta er syk... Mine hadde det når de var forkjølet. (ikke så mye da) Men er det bare et øye?
Aurora

miboble
Pinky

Post by miboble »

Nei, hun nyser ikke, og det er bare på det ene øyet. Ser egentlig ingen andre tegn på at hun kan vere syk, bortsett fra at hun er tynnere enn den andre rotten min. Hun er aktiv og fornøyd, ser det ut som (bortsett fra det ene øyet).

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er ikke godt å si hva veterinæren undersøkte da han la rotta i narkose, men jeg gjetter på at h*n lette etter fremmedlegemer og "rusk" eller rifter på øyet. Du hadde sikkert fått høre det hvis noe ble funnet.

Kroniske infeksjoner på øyet er ikke helt uvanlig hos rotte dessverre. Noen blir gående av og på kurer med øyedråper. Det eneste tipset jeg har er at jeg hørte om en rotte som ble kvitt øyeinfeksjon etter å ha fått c-vitamintilskudd i form av nypete som drikkevann. Om det skyldtes tilfeldigheter er umulig å si. Det er i alle fall ikke farlig eller dyrt å prøve :)

mistus

Post by mistus »

Den ene rotten min hadde også samme problemet. Vi tok henne med til dyrlegen, og vi fikk med antibiotika, Ibaflin, hjem. Hun skulle ha 1 dråpe med kremaktig antibiotika i 10 dager i munnen sammen med mat. Det var ikke noe problem og få i rotten anitbiotika, hun likte det. Da kuren var over ble hun bra på øyet sitt igjen. Dyrlegen sa at det var en øvre luftveisinfeksjon.

Rottene har til vanlig rødt sekret som kommer fra øyne og nese, men rottene vasker det som regel av selv uten at det synes. Dersom det blir for mye vil det synes, og bli luftveisinfeksjon.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

jeg fikk beskjed at stress er en stor årsakt til at øyet kan værke

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Stress kan fort føre til luftveisinfeksjon og sykdommer, og om de blir syke får de ofte porifyrin-eller hva det het ved øye, så det stemmer det :)

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

vet:P roy som er flik å informere her. hehehe

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Stemmer :D

miboble
Pinky

Post by miboble »

Tusen takk for svar, folkens :-)

Eirorinon
Klatrer på møblene

Re: Sykdom på ene øye?

Post by Eirorinon »

Min avdøde Sabrina hadde et øye som væsket (rød væske) - nesten hele livet også, selv om det ble så alt for kort. Etter besøk hos ulike veterinærer, forsøk med ulike salver/dråper, prøvetaking av væska + røntgen kom jeg endelig til en dyrlege som kunne gi meg en ganske naturlig forklaring. Faktisk ganske utrolig at ingen andre klarte å finne det ut, da dette var ganske vanlig hos hunder. Men de mente i alle fall at væskinga skyldtes en kronisk hornhinnebetennelse som følge av innovervendte øyenvipper (øyenvipper som grodde inn mot øyet). Hun gikk også på spersadex med kloramfenikol, dog uten at det væsket mindre. Det skulle i alle fall lindre, dog veterinæren ikke trodde hun hadde vondt (da ville hun visstnok ha gnidd øyet mot gjenstander osv). Hun ble gående på disse øyedråpene resten av sitt korte liv. Legger med et bilde der væskinga viser veldig godt. http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... 001222.jpg

Post Reply