Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Tellus »

Jeg har et jennybur, men er ikke så veldig fornøyd med det... :? For det første så er åpningene veldig småe, og det er en stor jobb å skifte på buret.

Jeg har sett litt på ferplast brio medium. Er det noen som har erfaring med det? Hvor store er lukene, kan man henge opp ting i taket o.s.v Eller anbefaler dere noen andre bur? :sol:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Stine »

Jeg anbefaler absloutt Furet XL eller Furet Tower :D

Furet Tower er på en måte to Furet XL satt oppå hverandre.

Det er fin sprinkelavstand, lakerte sprinkler, stort og romslig og store luker :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Matmor »

Det første jeg lurer på er hvor mange rotter som skal bo i buret, det neste om du planlegger at rottene skal bo der så lenge de lever.

Ferplast Brio er et bur med flott lakk (holdbar!) og gode hjul (de går faktisk rundt når man triller, i motsetning til hjulene på Essegi Venezia som ikke har fungert hos meg.) Det er lett å buksere inn på badet for en fullstendig skrubb. Det er ikke mulig å henge ting fra taket uten å borre ekstra hull i det, dessverre. Dermed blir skråtak-volumet lite utnyttbart for rotteeiere.

Buret er hemmet av liten grunnflate. Til unge hunner som liker å klatre er det ypperlig. Til eldre hanner kan det bli litt klaustrofobisk, skjønt jeg har et Brio-bur til en snart 2 år gammel han nå, og med nok hengekøyer og hyller er han fornøyd med det. Poenget er at eldre rotter nok trenger klatrehjelp etterhvert.

Skruene har en stygg tendens til å løsne og må skrus til en gang iblant hos meg, men det er til å leve med.

Lukene i front er ganske store, men ikke store nok til alt jeg kunne tenke meg å dra inn. Noen ganger må jeg gå veien via bunnskuffen for å få inn ekstra store sovehus. Sideluken er for liten for store hannrotter hvis de stritter imot. Dessuten ville jeg gjerne hatt flere sideluker. Frontlukene åpner feil vei (oppover!) Det er irriterende. Kan rettes på, men det ødelegger lakken på hengslet å bøye det ut og tilbake for å snu luken. Helst burde man gjøre det før rottene flyttet inn, og reparere med Bengalack for å hindre rust.
:rat:

Buret har mange sympatiske trekk, men jeg skulle ønske det var designet med større bredde, flatt tak og mer hensitsmessige luker...

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Tellus »

Tusen takk for masse gode tips :konge: Vet dere om noen bur som ligner på ferplast brio medium, men som har større og flere luker, og sprinkler i taket.

Det blir to rotter i buret, men kanskje tre :)

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by rottegal »

Jeg ville gått for ferplast brio .Furet xl er noe herk å skifte på og Jennyburet blir rett og slett nedpissa og stygt etterhvert.
Last edited by rottegal on 30 Aug 2009, 22:16, edited 2 times in total.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Tellus »

Vet, jennyburet mitt tar utrolig lang tid å skifte på, pluss at sprinklene blir fulle av tiss, og jeg får det ikke bort :-x Jeg har veldig lyst på brio, men det med lukene og taket er litt dumt :?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Larm »

Jeg synes ikke det er noe problem å skifte på Furet Tower buret. Det avhenger av hvordan man innreder det.
Jeg vil i hvert fall anbefale dette og furet XL
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by rottegal »

Det er den store grunnflaten som har vært mitt problem og at buret falt sammen vær gang jeg skulle løfte av lokket. Å det er deilig å ikke ha et så himla stort bur om man ikke skal ha mange rotter ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by rottegal »

Ferplast Scoiattoli da? Jeg har ikke det selv, men det er visst mange som har det?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Tellus »

Ferplast furet XL ser ganske bra ut med fine stor luker... Så litt på Ferplast Scoiattoli men vil heller ha et litt høyere tror jeg, men så fint ut. Men ferplast combi, hvordan er det? Tror jeg vil ha det eller brio :P Men kjøper dere bur fra nettet?

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Tellus »

Hmm, jeg så på den buret ditt siden, og så på et bur som het ferplast combi, men når jeg søker på det kommer det bare opp hamsterbur :?

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Elisabeth »

Hvor mye penger vil du bruke da?
Jeg har nettopp kjøpt meg bur selv, Critter Nation. Det er helt genialt. Med to seksjoner på 90*60*60 cm hver. Det er egentlig to etasjer med hull og stige imellom. Hele forsiden består av to store dører, noe som gjør at det er kjempelett å gjøre rent og i hvert fall ikke noe problem å få gjort ting inni der og få tak i rotter og sånn. Det er mindre enn furet tower, og dyrere, men det ser pent ut og er veldig praktisk, med hylle under og gode hjul på.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Radney »

Vi er veldig fornøyd med Furet Tower og kan anbefalle det. CN buret ditt Elisabeth så veldig flott ut :D
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by h3gzi »

Det du kan gjøre med brio er rett og slett å ta av taket. bruke en "kuttemaskin" for å få vekk skrå veggene, og sette en rist/gitter oppå istede for skråtaket. Da får du plass til å henge køyer i =)
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Hvilket bur bør jeg kjøpe?

Post by Tellus »

Takk for tips, vet ikke helt hva jeg vil ha, men det med brion var smart :) CN var veldig fint det og, men ganske dyrt :oops: Er furet tower lett å rengjøre, og hva koster det? Har kanskje tenkt til å gå med avisen nå, da har jeg kanskje råd til et nytt bur ganske snart :spise:

Post Reply