Hvordan ha det gøy med rottene :D

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
timon&pumba
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 01 Feb 2010, 22:43

Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by timon&pumba »

Hei!
Har dere noen tips om hvordan man kan ha det skikkelig gøy med rottene ? :D
KOM MED MASSE TIPS :D
Pumba<3 R.I.P Timon<3

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by Atyla »

jeg lærte av ei her på forumet å la de fiske. kjøpe peanøtter i skall og putte det i en balje med vann =) mine elsker å gjøre det.

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by iselinfl »

Jeg ble fortalt av en veterinær at peanøtter med skall ikke er så lurt å gi rottene for det kan sitte mugg/sopp sporer inni skallet som vi ikke ser som absolutt ikke er bra for rotter. Hun anbefalte meg å kjøpe usaltede peanøtter og pakke dem inn selv i noe for å underholde rottene! Men du kan jo bruke mais, erter osv i vann også for å la dem fiske :mrgreen:

Rottene og jeg erter hverandre, det kan være ganske artig. Jeg kiler dem på magen mens dem løper fra meg og for å ta igjen kommer dem hoppende etter tærne mine. Tar tak og klyper for så å hoppe unna og gjemme seg for å se om jeg skal ta igjen :bravo:

dosjos
Pinky
Posts: 16
Joined: 17 Feb 2010, 04:46

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by dosjos »

Jeg synes det er morsomt å prøve å imitere rottenes lek med hverandre. Det funker til en viss grad. Når jeg har Jum-Jum i sofaen kan jeg kile han i nakken og på sidene, da får han små raptusser før han legger seg på rygg. Når jeg da kiler han på magen spreller han litt med benene og prøver å fange fingrene med munnen. Når jeg gir meg prøver han å jage hånden min en liten stund. Så bytter vi igjen. Kjempe gøy.

Ellers så funker denne leken ganske bra også: http://ratwarehouse.com/shop_detail.php?item=32&cat=6

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by torasrotter »

Ja sånn holden fossil på også :roll: Løper etter hendene mine, og står å bokser meg "pow pow" :lol: Det finnes ingenting som er gøyere enn å jage fingre synes hun :thu:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by Atyla »

oi ikke bra med peanøtter nei :S


ei venninne av meg pleide å putte rottene oppi et laken og så sto vi og "kastet" på lakenet så de hoppet litt. de elsket det!! :D trur det kjiler i magen eller noe :P men det er ikke alle rotter som liker det visst:P for vi prøvde det på rottene til søstra mi men da kom det MASSE bæsj :P

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by wollf »

altid gitt min peanøtter :hm:
men mine elsker å jakte, om man vil ha det gøy sammen med rottene sine er kiling best

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by Itchigo »

Atyla wrote:oi ikke bra med peanøtter nei :S


ei venninne av meg pleide å putte rottene oppi et laken og så sto vi og "kastet" på lakenet så de hoppet litt. de elsket det!! :D trur det kjiler i magen eller noe :P men det er ikke alle rotter som liker det visst:P for vi prøvde det på rottene til søstra mi men da kom det MASSE bæsj :P
:lol: høres ut som tortur for mine rotter... haha
Amy like rå løpe etter hånden min og erter i en bolle er kjempe gøy!
Aurora

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by lille lakris »

jeg kjøpte papegøyetau (sånn med ståltråd inni så den er formbar!) til min første rotte Mira. jeg trente henne til å balansere på den, og så fikk hun godbit når hun kom fram. det var krok på tauet, så jeg kunne f eks feste det på buret og holde i den andre enden. etterhvert ble hun veldig rask og gikk både opp og ned på tauet. jeg lærte henne det sammme med armene mine, jeg stilte meg opp som et fugleskremsel og lot henne løpe fortere og fortere fra hånd til hånd.
hun fikk godbit ved hver hånd, jeg lærte henne å snu ved å bevege på hånden.
det var veldig morsom for henne, for hun måtte bruke både føtter og hjerne.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by iselinfl »

Jeg testet ut det med fjer som står litt lenger opp. Genialt, rottene blit helt ville og det er kjempe artig :bravo:

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by Nikita »

iselinfl wrote:Jeg ble fortalt av en veterinær at peanøtter med skall ikke er så lurt å gi rottene for det kan sitte mugg/sopp sporer inni skallet som vi ikke ser som absolutt ikke er bra for rotter.

Noen som vet om dette stemmer? Evt hva som kan skje om det skulle være mugg/sopp?

Jeg har gitt mine rotter det hele livet, og de elsker å "jobbe" for å få dem.
Så da synes jeg det er viktig å få svar på om dette virkelig kan være farlig for rottene??
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by iselinfl »

Det var veterinæren på Tam Alna dyreklinikk som fortalte det.
Tonje Haug
Veterinær/Veterinarian
TAM Dyreklinikk Alna
Phone: +47 98 29 71 83
tonje.haug@tam-klinikk.no

Det går sikkert ann å ringe ned dit å spørre hvor hun har det fra og hva som kan skje?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by Matmor »

Jeg kan jo skrive det jeg vet.

Aflatoksiner finnes i større eller mindre grad i nesten alle nøtter importert fra sydligere strøk. Jeg har ikke hørt om det som problem med valnøtter og hasselnøtter, men det er et problem med cashewnøtter, peanøtter, pekannøtter etc.

Mesteparten av aflatoksinene befinner seg vanligvis i skallet på nøttene.

I Norge er det krav om at importerte nøtter og bønner av typen peanøtter, cashew etc. følges av et sertifikat som sier noe om innholdet av aflatoksiner. Jeg går ut fra at de krever at testene foretas på samme måte som i Norge, dvs. at hvis nøttene/bønnene selges med skall, skal hele produktet med skall males opp og testes.

Men, som man vet, er det ikke alltid analysesertifikater er til å stole på. Det foretas derfor kontroller i Norge også av nøttene som kommer hit. Som et resultat av kontrollene selges cashewnøtter aldri (i alle fall så og si aldri) med skall, peanøtter kan selges med skall.

I Storbritannia er rådet at så lenge man kjøper peanøtter med skall i vanlige butikker kan man trygt gi dem til kjæledyr og fugler. Hvis man ikke er sikker på at peanøttene kommer fra en trygg kilde bør man la være. M.a.o. peanøtter som er kjøpt i sydligere strøk og tatt med hjem til Norge privat bør man ikke gi kjæledyr.
Nå mistenker jeg at Mattilsynet konsentrerer seg om import som går til de store kjedene. Personlig ville jeg vært mer skeptisk til peanøtter med skall fra en forretning hvis jeg så at importvarer var dårlig merket i henhold til norske regler.

Med mindre rottene foretrekker å spise skallet framfor det som er inni, ville jeg gladelig gitt mine små peanøtter med skall hvis jeg ikke til stadighet hadde en eller flere på slanker'n...

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by Atyla »

flott. jeg har kjøpt fra norsk butikk da. og de ser bra ut. rottene elsker de=)

jeg prøvde å kjile rottene mine men de syns jeg bare var teit:P
gidder ingenting de jentene der:P men jeg pleier å gjemme godteriet dems rundt om i buret. hihi. hver gang jeg vasker buret har jeg gjemt ting overalt. en gang jeg ikke gjemte noe (glemte det) så løp de rundt og leita. men de fant ingenting. kunne seee at de ble snurt:P

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hvordan ha det gøy med rottene :D

Post by tantepose »

Opplysende lesning matmor,tusen takk! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply